Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  50,-kr för avelsägg i blocket  (läst 2317 gånger)

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
50,-kr för avelsägg i blocket
« skrivet: 05 apr-16 kl 23:08 »
Hej!

finns det fler den sälja avelsägg via blocket?
Kanske ni har sett att minst pris för äggen ska vara 50,-kr. Annatfalls blir den inte godkänd. Da det är ett lantbruksdjur eller fågel.
Jååå, det visste jag inte  :o.
Jag tänkte en ägg är 2 celler, i bästa fall 16 eller 32.  8) Men nu är jag klugt. Det är ett djur. Och varför läg vi den i kläcksmaskin  :o Kyckling är ju färdig i äggen och vänta där.
Ja, hel...
Med vem muste man prata i Sverige för att sluta med detta vånsinn !

Permission

• Uppland
SV: 50,-kr för avelsägg i blocket
« Svar #1 skrivet: 06 apr-16 kl 00:49 »
Ursäkta mig men, va??

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 06 apr-16 kl 08:52 »
Bättre att annonsera här på alternativ!   ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 apr-16 kl 10:12 »
Ursäkta mig men, va??

Va? :)

Jo hen säger ju att man måste ta 50kr för avelsägg på blocket för att få annonsen godkänd. På samma sätt som en katt måste kosta 500kr.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-16 kl 10:45 »
jaha, men sälj 5 ägg för 50 kr då =10 kr ägget, eller 10 ägg för 100 kr = 10 kr ägget.

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 06 apr-16 kl 12:48 »
Om jag far 50,-kr/ägg kunne jag bygga snart et större hönshus ;D.
Det är absurd att avelsägg ska vara djur. Och Jordbruksverket ska godkänner det? En färdig kyckling(aldrig skulle jag äter den)  i affärn kosta 30,-kr, är mindre värd än en avelsägg? Jaha, en kyckling i hönsindustrien kosta hur mycket? 10,-kr? Ah ja, självklart en hönskyckling, tuppkycklingar blir sönderhackad direkt efter kläckning. Det är djurskydd?
Hur ska jag sköter ägg? Mat, vatten till ägg. Vad säger da djurskyddslägen? >:D
Är det bürokratievan eller har den helt enkelt ingen aning?

Ja, jag försöker det på olika sätt att får i annonsen. Men det är jobbigt.

Har annonsen här på alternativ :D 

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 06 apr-16 kl 15:14 »
@permission: har försökt det, Blocket godkänner inte.

Nu har jag skickad en mail till Jordbruksverket.

Citera
Hej!

jag har en lite hobbyuppfödning av rashöns/vaktlar.
Sälja lite överskott av kycklingar och avelsägg i blocket. Nu händer det att blocket godkänner annonsen inte mer när priset för avelsägg är inte minst 50,-kr/ägg. Tar kontakt med deras kundtjänst och fick svar:
"I enlighet med Djurskyddslagen och i samarbete med Djurskyddet Sverige så har vi valt att inte tillåta överlämning av lantbruksdjur för mindre än 50 kr. Gäller också ägg. Priset måste framkomma i prisfältet."

Hur kan det vara att man klassificera et ägg som djur?
Vad säger djurskyddslägen hur man ska behandla/sköta ett ägg?
Jag är helt språklös. Jag tänkte ett ägg är 2 celler, celldelning har börjad OM den är befruktad men varje ekologisk ägg ur affärn med tupper i flocken har ju samma förutsättningar.
En befruktad ägg är langt bort från att vara et djur. Den blir det med kläckning efter 21 dager. Avelsäggen den blir såld blir KANSKE ett djur.
Varför ska kosta en avelsägg i försälning 50,-kr?
Gäller det också för avelsägg av Bovan, Lohmann i storindustrie?

Tack i förhand
Danielle

Hoppas på svar.

Permission

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-16 kl 15:33 »
Men om du lägger upp en bild på ägg i  blocketannonsen och sen lägger ett pris på de som överstiger 50 kr, godkänner dom de inte då?
Blocket kan inte bestämma hur mycket dina ägg ska kosta, det gör du själv.

johe71

« Svar #8 skrivet: 06 apr-16 kl 15:55 »
Nu har jag skickad en mail till Jordbruksverket.

Hoppas på svar.

Vad vill du att de ska svara? Det är ju inte jordbruksverket som bestämt att djur måste kosta 50 kr.

Blocket har tillsammans med någon förening kommit fram till att minsta priset för lantbruksdjur som säljs på Blocket vara 50 kr, sannolikt så har det förekommit fall innan den gränsen sattes där djur skänktes bort och någon elak person tog dem och gör dumma saker med djuren... alltså vill föreningen Djurskyddet Sverige och blocket ha ett minipris för levande djur, för att bara locka seriösa köpare

sedan har någon på den föreningen eller Blocket klassat avelsägg i samma kategori och eftersom kategorin kräver ett minsta pris så blir det så... inget som jordbruksverket bestämt, och inget som jordbruksverket kan hindra.

Och eftersom det inte är ett krav från jordbruksverket så gäller det givetvis inte tex för Bovan- eller Lohmannägg som köps från andra ställen än Blocket. Det är en regel som Blocket hittat på och eftersom de äger sin webbplats så får de hitta på [nästan] vilka regler och krav som de själva vill... vill du inte sälja där på deras villkor så får du välja en annan marknad, svårare än så är det inte :)

Jag kikade snabbt på blocket och i de flesta annonser för avelsägg står det 50 kr i listan och sedan "ring för pris" i annonsen, det fanns även annonser där det stod att det absolut inte var avelsägg, utan bara matägg och då med ett lägre pris... så de flesta verkar "gå runt" regeln

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 06 apr-16 kl 16:22 »
Blocket var ganska tydligt i svar. Med hänvisan att "felaktiga" annonser ska blir anmäld. Det har blivit hemsk sista vecka.
För levande djur är det absolut ok med minst pris 50,-kr. Jag ange konkreta priser till den saker jag vill sälja, slumpas inte bort en höna för 30,-kr.  ;)  Men man muste skilja mellan levande djur och ägg.
Djurskyddsbestämmelse muste väl vara godkänd av jordbruksverket. Eller är jag fel?

Ja, om det är so en krångel med äggen finns andra annonsportaler.

@johe71: tro du det är begränsad på Blocket? Vänta 6 månader till..

Permission

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 06 apr-16 kl 19:05 »
Jag förstår ärligt talat inte vad som är ett problem.

prydnadsfåglar

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 06 apr-16 kl 21:56 »
Det enda som står klart och tydligt är att lägstapriserna är till för att motverka ogenomtänkta köp osv. Det är rimligt att t.ex avelsägg av japansk vaktel som har ett normalpris kring en femma st. säljs per dussin eller i fulla 18-fack. Om en femtiolapp anses avskräcka från impulsköp tillgodoses bestämmelserna av att avelsägg inte säljs styckvis. Sen är det bara positivt om de så vanligt förekommande "lockpriserna" saneras bort, dvs att det pris som åsatts stämmer överens med den vara som erbjuds. Det borde vara viktigare att en liten kyckling inte hamnar ensam än att den åsätts ett styckpris så högt att den riskerar att köpas utan sina "syskon"...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 07 apr-16 kl 02:06 »
Idioti tycker jag. Sen finns det djur jag inte vill betala 50kr st för heller...maggots..syrsor..mm mm  :P ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

johe71

« Svar #13 skrivet: 07 apr-16 kl 08:14 »
Idioti tycker jag. Sen finns det djur jag inte vill betala 50kr st för heller...maggots..syrsor..mm mm  :P ::)

och det behöver du inte heller, för det verkar inte vara 50 kr rakt över om man tittar på blockets hemsida, där har de följande information

Citera
Lägsta priserna i djurkategorin återspeglar den kostnad som är förenlig med ett ansvarsfullt djurägande och angivet lägsta pris är till för att förhindra ogenomtänkta köp och att motverka djurplågeri.

Katt minst 500 kr.
Hund minst 1000 kr.
Kanin minst 100 kr.
Råtta, hamster och marsvin, minst 100 kr.
Reptil, minst 100 kr.
Fågel, minst 100 kr.
Lantbruksdjur (däggdjur), minst 100 kr.
Lantbruksdjur (fågel), minst 50 kr.
Fiskar och leddjur/insekter, minst 25 kr.

@johe71: tro du det är begränsad på Blocket? Vänta 6 månader till..

uh? på vadå? detta är något som blocket hittat på helt själv, det finns inga krav i lagen på att ha ett minimipris för djur (eller ägg).... Sedan är det, precis som blocket skriver, nog en bra ide att ha det för [vissa] djur

Weasel

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 apr-16 kl 10:49 »
Jaha, en kyckling i hönsindustrien kosta hur mycket? 10,-kr?

En kyckling från större kläckeri kostar ca 5.50 ink moms att hämta :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lillhönan

• Halland
« Svar #15 skrivet: 07 apr-16 kl 14:36 »
Prova att annonsera på Lantbruksnet, där (och här) har jag mina avelsägg ute till försäljning :)
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser