Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir det kycklingar om hönan inte ruvar hela tiden?  (läst 5474 gånger)

Skogsfrida

• Värmland
Blir det kycklingar om hönan inte ruvar hela tiden?
« skrivet: 01 apr-16 kl 21:58 »
Vi har fått dvärghöns av en granne i höstas och nu har en av hönorna ruvat på ägg i lite mer än en vecka. I början gick hon upp några timmar varje dag men sedan har  hon legat hela tiden. Men i går kröp en annan höna in till henne och ville också ligga där och i morse hade flera ägg ramlat ur redet. Vi lade tillbaka äggen och flyttade den ena hönan till redet bredvid med några ägg.
Men jag undrar om kycklingar kan klara sig om de har legat en natt kallt? Vet ju inte när de ramlade ner men de var kalla när vi fann dem.
Och klarar de att hönan lämnar dem flera timmar? ???

Nina W

• Värmland
SV: Blir det kycklingar om hönan inte ruvar hela tiden?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-16 kl 03:26 »
I början av ruvningen klarar sig äggen än om hönan lämnar dom några timmar, men en hel natt brukar vara för mycket. Inte så bra att två höns kivas om vem som ska ruva. Säkrast att ruvhönan får ett eget litet kyffe att bo i medans hon ruvar. Behöver inte alls vara stort! Och då du passar kan hon ju få gå ut till dom andra en stund om hon vill, men det vill hon troligen inte.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-16 kl 09:54 »
Ett annat problem måste ju vara att om man inte skiljer av den som ruvar kommer ju andra hönor dit och lägger fler ägg och sen ligger den stackarn på 20 ägg och kan inte hålla något varmt.
Sen när det väl kläcks nåt så kommer hon överge de andra efter 2-3 dagar och gå iväg med de kycklingar som har kläckts. De som lades dit 3 dagar efter hon började ruva på det första ägget kommer då inte kläckas.
Att ägg ramlar över redet tyder väl på att det är för många ägg under hönan?

Skogsfrida

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-16 kl 12:55 »
Jo den andra hönan lade dit några i boet i början men nu verkar det som om hon också vill ruva. På något vis hade de krafsat ut nästan alla ägg under natten, det var bara 3 kvar. Hönan hade 6 från början som vi märkte för att veta vilka som varit där längst, sen lade den andra dit några så hon har legat på 12.
Vi har tagit bort de omärkta om hon gått upp en stund, men inte velat störa henna annars. Nu ligger de i var sitt rede och vi har bara de två och tuppen som går ensam omkring ute.

Ska man bara vänta och se om det blir något? Lägger de fler ägg om de börjat ruva? Hur många ägg klarar en höna att värma? Ska man ta bort några om det är för många?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-16 kl 13:55 »

Ska man bara vänta och se om det blir något? Lägger de fler ägg om de börjat ruva? Hur många ägg klarar en höna att värma? Ska man ta bort några om det är för många?

Jag skulle vänta och hoppas att det går ändå. Nej, de lägger inte fler ägg medans de ruvar. Ungefär 10 ägg brukar en höna ruva på, men har du dvärghöns kanske det ska vara färre, men å andra sidan är ju äggen mindre. Det mesta jag sett en höna lyckats ruva fram är 12st kycklingar. Jag tycker inte ägg verkar så känsliga. I somras hämtade jag 4 ägg från en ruvande höna ca 10km härifrån och cyklade hit med dem på cykel, (skakigt) och alla de äggen kläcktes under den nya hönan. Jag flyttade även höna med rede vilket gjorde att hon övergav äggen under några timmar men de kläcktes ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser