Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne Kollektivet Gurkburken i Sjöholmen söker ny medlem!  (läst 1311 gånger)

grönablad

• Skåne
Skåne Kollektivet Gurkburken i Sjöholmen söker ny medlem!
« skrivet: 30 mar-16 kl 00:08 »
Då två kollektivmedlemmar flyttar blir två av våra rum lediga. Det ena redan nu och det andra från första juni. Du hyr in dig på ett eget rum och i en hyfsat stor villa med 5-6 sovrum och vi delar på gemensamma utrymmen såsom kök, ett stort vardagsrum med eldstad, tvättstuga, uterum, terass och bastu. Vi har dessutom en stor tomt på ca 9000 kvm.
Vi bor mellan Stehag och Höör.15 -20 min med cykel in till Stehags station, därifrån 22 min med tåg in till Lund. Vill man cykla in till Höör så tar det 25-30 min.
Vi odlar grönsaker tillsammans på en del av vår tomt och är också del av en gemensamhetsodling i lite större skala på en ekogård utanför Stehag. Har du intresse av grönsaksodling och vill vara med på våra odlingar är det alltså ett stort plus. Längs tomtens östra gräns flyter Rönne å och vår fina gamla brygga är en underbar plats för bad, meditation och annat häng. Intill ån står Båthuset, just nu inredd till keramikverkstad, men funkar perfekt som festlokal och som gäststuga på sommaren. I trädgården har vi också höns, från vilka vi får ägg.

Omgivningarna är vackra så det räcker och förslår med en blandning av jordbruksmark och skog. Fågellivet här där sjön går i ån är alltid spännande, vintertid syns örn och om sommaren kan man få syn på kungsfiskare. Här är alltid nära till en utflykt och kanoterna som ligger uppdragna på åstranden är flitigt använda om sommaren.

Vi som bor här är:
Johanna, 33, fritidsledare och snart färdig trädgårdsingenjör. Jobbar på kollo med barn o ungdomar, tycker om odling, att cykla, vinterbada, laga god mat, sticka, dricka kaffe, vin och yoga.
Tove, 36, undervisar i svenska och pluggar, tycker om lite av varje, som natur, film, böcker, kaffe, keramik.
Ola, 35, har egen firma inom byggnadsvård. Gillar att vara i naturen, hantverk och dans. Är pappa till Juno (4 och ett halvt år).
Anna, 25, jobbar som alltiallo på hästgård och på äldreboende, tycker om skogen, att elda och att fika!

Juno som fyller fem år till sommaren bor hos oss på halvtid. Har du själv barn är det bara trevligt. Det är bra om du har erfarenhet av att bo i kollektiv sedan tidigare, men det är inget krav. I kollektivlivet ingår att dela på gemensamma sysslor – skötsel av vår stora trädgård och ta hand om hönsen. Du får gärna ha bott på landet förr. Tid och vilja att delta i det gemensamma är viktigt för oss. I huset bor folk med blandad kosthållning, både köttätare och vegetarianer. Faktorer som ålder, kön, hudfärg, eventuell religion osv är knappast avgörande så länge vi känner att du är en människa som vi skulle trivas med.
Vi betalar 12.000 i månaden för hela huset. Till detta kommer el, vatten och sophämtning. För närvarande, med 5 boende, ger det en schablonhyra på 2.792 kr i månaden per person.

Låter det här som något för dig så svara med en liten presentation av dig själv och varför du vill bo här.

Vi hörs!   

karloskar89

• Bohuslän
SV: Kollektivet Gurkburken i Sjöholmen söker ny medlem!
« Svar #1 skrivet: 02 apr-16 kl 23:54 »
Hej!

Det här låter jätteintressant. Jag heter Kalle och är en snart 27 år gammal västkustsnubbe. De senaste åren har jag, med jämna avbrott för utlandsvistelser, pluggat internationella relationer i Göteborg, lärt mig språk vid sidan av och funderat över framtiden. Nu skall jag till att skriva min kandidatuppsats och då känns det som tiden kommit för mig att flytta ut till landet. Min tanke är att skriva på uppsatsen och samtidigt vikariera inom skolan och/eller på något flyktingboende - jag har erfarenhet av bägge sedan tidigare. Till nästa höst har jag planer på att kombinera jobb med att studera arabiska i Lund.

Gårdsliv skulle inte vara helt nytt för mig; jag har wwoofat i både Provence och utanför Berlin och tyckt mycket om det. Mest har jag pysslat med djur men har länge velat lära mig mer om att odla.

Vad gäller kollektiverfarenhet har jag under olika former bott nära inpå andra människor hela livet och har aldrig velat ha det annorlunda. Jag har förstås lärt mig att uppskatta både glädjen det ger och den ömsesidiga respekt det kräver.

Bastu- och badtillgång året om vore fantastiskt att ha. Andra grejer jag gillar är natur, litteratur, språk, historia, löpning och taekwondo.

Jag är alltså intresserad av att flytta in så snart som möjligt och skulle mycket gärna komma och hälsa på er i dagarna.

Hoppas vi hörs! Ring mig gärna, när som helst, på 0761361770.

/Kalle

« Senast ändrad: 03 apr-16 kl 02:45 av karloskar89 »

Helgur

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 apr-16 kl 13:26 »
Grönablad, ni har PM :)

Eliiiiina

• -
« Svar #3 skrivet: 03 maj-16 kl 18:14 »
Heeej,

Låter Superhärligt!

Jag heter Elina och jag skulle väldigt gärna vilja bo så som ni bor. Och ni låter som ett härligt gäng också :)
Jag har alltid bott på landet och försökte precis på att bo i Göteborg men det gick inget vidare. Visst kan det vara spännande med städer och jag tycker mycket om att besöka städer då och då, så känns roligt att ni bor nära Malmö.
Men det är på landet jag trivs bäst. Jag gillar skogen, ängar, vackra gamla hus och hagmarker, fågelsång, cykla, fika, baka äppelpaj, dansa, hänga med djur och schyssta folk! Tycker mycket om att bo i kollektiv. Känns skönt att ha människor omkring sig och att pyssla och ha roliga projekt ihop. Som person skulle jag beskriva mig som lugn och försiktig och som gillar hitta på saker.
Har spenderat mina tre senaste år på folkhögskolor. Nu senast läste jag Naturensmedicin på Biskopsarnö. Då hyrde jag ett litet torp en bit från skolan så jag är van vid att hämta vatten och elda och sånt härligt. Något som jag inte är van vid är att odla men det vill jag lära mig så det glädjer mig att ni gör det.
En anledning till att jag söker mig till denna delan av sverige är för att jag är intresserad utav Holma folkhögskola som är i närheten. Mycket spännande kurser där. Och så är det ju vacker natur och nära till det mesta :)
Just nu läser jag till massör så behöver folk som är villiga att ta emot lite massage då och då så att jag får öva ;)
Kommer gärna och hälsa på och träffar Er alla.
Glömde nästan säga att jag är 26 år och har en katt.

Ha det finfint!!

Hälsningar

Elina

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 7 användare
alternaiv, Palle500, Själv är bäste dräng, Torkel, hugri, Adels, fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser