Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dill som vissnar  (läst 3449 gånger)

hannaåsamuel

  • Inlägg: 121
dill som vissnar
« skrivet: 18 apr-07 kl 19:21 »
Hej
Sen vi flyttade till vårt nuvarande hus har vi ALDRIG lyckats få någon dill (jag tycker det är jättegott). Det kommer lite och sedan vissnar den ner ser ut som aska. Vad är det och kan man göra något åt det? På andra ställen har det aldrig varit svårt...
Hanna

AnnaPanna

  • Gäst
Re:dill som vissnar
« Svar #1 skrivet: 18 apr-07 kl 21:24 »
Har du den tillsammans med morötter?
Det kan vara anledningen, men jag vet inte varför.
Har hört att de ska planteras ifrån varandra.
/A

Bo

  • Inlägg: 4238
Samma för mig
« Svar #2 skrivet: 19 apr-07 kl 07:11 »
Dill jag sår i rader blir aldrig något av men självsådda plantor som kommer här och där - ofta bland morötterna, - blir fina.

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:dill som vissnar
« Svar #3 skrivet: 19 apr-07 kl 19:13 »
Har du provat att så på någon annan plats i trädgården?, Jag hade dill för några år sedan på en plats i trädgården och fick en massa dill men däremot inget annat, så jag byggde ett växthus på platsen,och gjorde ett nytt grönsaksland och nu växer andra grönsaker jättebra, men inte dillen... ???

hannaåsamuel

  • Inlägg: 121
Re:dill som vissnar
« Svar #4 skrivet: 21 apr-07 kl 22:25 »
Har testat på olika platser men det går i alla fall inte... :(

Bo

  • Inlägg: 4238
Kräver visst fosfor
« Svar #5 skrivet: 22 apr-07 kl 07:18 »
och kan ju täckas med väv om det är något angrepp av ohyra som är problemet.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:dill som vissnar
« Svar #6 skrivet: 22 apr-07 kl 22:35 »

Dill är skitsvårt! Har testat på både tung och lätt jord i olika lägen, men det verkar bara vara en lyckträff när det går bra. Jag har en känsla av att de kräver väldigt jämn fukt i jorden, så jag ska prova att marktäcka runt dillen i år. Men som nämns här ovan så funkar det bättre med eget utsäde, så om ni får den att blomma - spara frön.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser