Det ser ut som du ska börja odla på liknande mark som började med för tre år sedan. I mitt fall är det mark som använts som betesmark de sista 25 åren men stått obetad i typ 3 år innan jag flyttade in. Hyfsad tung (och kompakt) lerjord under gräset.
Jag tog inte bort något gammalt gräs, eller klippte ner det utan la ut ett rejält lager halm direkt ovan på gräs och allt annat gammalt dött material och odlade potatis direkt i det. År två var grästoven nästan helt nedbruten under halmen och jag kunde sätta ner fördrivna plantor, men inte direktså små frön. År två fortsatte jag att täcka, men nu med gräsklipp och senare på hösten med torra löv.
Jag går inte i bäddarna jag odlar i, utan har permanenta gångar, förutom första året då jag odlade potatis rakt över hela ytan och trampade runt när jag satte och skördade.
Nu blir det tredje sommaren för mina äldsta delar och jorden börjar ser riktigt fin ut tycker jag. I år kommer jag inte ha problem att så små morotsfrön och åtminstone den första decimetern av matjord är rejält lucker och fin.
Väldigt arbetseffektiv odling har det varit.

Om din jord är näringsrik eller inte vet jag inte men i min jord har det vuxit väldigt bra utan annan tillfölrsel av gödsel än gräsklipp. Jag fick jättefin kålskörd på den yta som var inne på år nummer två, förra sommaren.
Jag har satt upp ett bågväxthus på samma yta och där djupgrävde jag bäddarna och tillsatte så mycket organsikt material jag hade, mest halm. Det har fungerat bra. Även inne i växthuset jag jag täckt med gräsklipp mellan plantorna.