Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckodla på överväxt betesmark +andra frågor  (läst 3403 gånger)

Abysseri

• Södermanland
Täckodla på överväxt betesmark +andra frågor
« skrivet: 23 mar-16 kl 14:19 »
Hej!

Jag bor med min vagn i en hage på vår, sommar och tidig höst. Är osäker på hur jag ska beteckna/förklara hagens skick.
Men det växer stora mängder gräs/grovtgräs (annat namn?) som de fåtal kor som går där på sommaren inte hinner käka upp.
Så det blir ett rejält lager av packat dött gräs över vintern o kvar på slut av våren.
I maj kommer hagen igång igen och täcks fint under maj. Sedan under Juni växer det för fullt och det är blir väldigt högt gräs. Mot slutet av sommaren är det mest höga torra strån som växer.

Så nu har jag en hel knippe frågor som vore riktigt goa att veta mer om:

Om jag ska förbereda en plätt (100kvm) för täckodling(potatis) nu till våren. Gör jag bäst i att:
*Klippa ner plätten till lägsta klipphöjd och sedan lägga potatis o sedan halm på det.
Eller
*Kan jag lägga potatisar direkt under nuvarande död växtmaterial, och sedan strö på lite nytt grönt mulch till våren?

Frågor om hagen i övrigt:
Kan jag betrakta hagen som relativt kraftigt gödslad av de kor som går där under sommaren. på grund av att det växer mer än de hinner äta.
Eller är hagen relativt näringsfattig då det varje år ligger en matta av dött material som aldrig förmultnar helt?

Går det "döda" hagens övre skikt på något sätt nu på våren, så att jag kommer ner till barjord utan att gräva?

Finns det något jag kan odla utan att bearbeta hagen? Något som får hagen att må bättre?
Under växtytan är det lerjord. Hade varit kanon att luckra upp den.

Och till sist, jag vill gärna använda lerjorden i mina bäddar i växthuset.
Jag har tillgång till död mulch hagen, halm och bränd kogödsel.
Vad tror ni om att blanda lika delar Gräs, lerjord, halm, gödsel?

Bifogar lite bilder på hur hagen ser ut på sommaren

mmeo

• Östergötland
SV: Täckodla på överväxt betesmark +andra frågor
« Svar #1 skrivet: 02 apr-16 kl 20:08 »
Det ser ut som du ska börja odla på liknande mark som började med för tre år sedan. I mitt fall är det mark som använts som betesmark de sista 25 åren men stått obetad i typ 3 år innan jag flyttade in. Hyfsad tung (och kompakt) lerjord under gräset.

Jag tog inte bort något gammalt gräs, eller klippte ner det utan la ut ett rejält lager halm direkt ovan på gräs och allt annat gammalt dött material och odlade potatis direkt i det. År två var grästoven nästan helt nedbruten under halmen och jag kunde sätta ner fördrivna plantor, men inte direktså små frön. År två fortsatte jag att täcka, men nu med gräsklipp och senare på hösten med torra löv.

Jag går inte i bäddarna jag odlar i, utan har permanenta gångar, förutom första året då jag odlade potatis rakt över hela ytan och trampade runt när jag satte och skördade.

Nu blir det tredje sommaren för mina äldsta delar och jorden börjar ser riktigt fin ut tycker jag. I år kommer jag inte ha problem att så små morotsfrön och åtminstone den första decimetern av matjord är rejält lucker och fin.

Väldigt arbetseffektiv odling har det varit. :)

Om din jord är näringsrik eller inte vet jag inte men i min jord har det vuxit väldigt bra utan annan tillfölrsel av gödsel än gräsklipp. Jag fick jättefin kålskörd på den yta som var inne på år nummer två, förra sommaren.

Jag har satt upp ett bågväxthus på samma yta och där djupgrävde jag bäddarna och tillsatte så mycket organsikt material jag hade, mest halm. Det har fungerat bra. Även inne i växthuset jag jag täckt med gräsklipp mellan plantorna.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 02 apr-16 kl 20:24 »
Har egentligen inte speciellt mycket att tillägga efter att föregående talare sagt sitt.

Det är lite sent att förbereda speciellt mycket i år men du kan tricksa lite.
Om du köper en rulle förpackningspapp. Den är 1 m bred och innehåller kanske 20 meter.
Lägg den direkt på marken och ha dit 5 cm lager med väl brunnen hästgödsel och sedan på med halm och vattna så halmen blir genomsur. Och låt det vara tills det är dags att sätta ut potatisen.
Tricket är att du missat höstens och vinterns kompostering och med hästgödseln så har du en bra grund för potäterna. Till hösten så lägger du på löv och mer halm.
Vill du sedan gräva så är det riktigt lätt efter andra odlingsåret. Annars så repeterar du på samma sätt ett år till innan grävning.
Du kan även skörda det gräs som kossorna inte orkat och använda det som täckmatrial.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 03 apr-16 kl 19:48 »
För att luckra upp den hårda lerjorden kan du sätta/så solroser på ett stycke. De har kraftiga rötter som luckrar upp jorden, så blir den lättare att bearbeta nästa år.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 04 apr-16 kl 09:15 »
"Problemet" med att börja odla upp beteshagar är att stora djur trampar till och sas packat och stampat jorden. Vet du säkert att det är lerjord och inte bara stenhård markyta? Hur som helst så går det bra att göra på dina föreslagna sätt. Täckodlar du med halm sjunker den ganska snabbt undan och behöver fyllas på kontinuerligt under säsongen om inte potatisarna ska bli gröna. Du kan även räkna med knäpparlarver eftersom du odlar där det är grässvål.
Vid täckodling behövs ingen gödsel men om du tycker att du ändå vill gödsla på utvalda växter så går det bra att vattna dem med lite extra utspätt guldvatten rakt ner på täcket vid växten.
Avdöda all växtlighet går bra att göra med en fullkomligt ljustätt material som läggs direkt över det som växer där nu men det tar en tid, skulle tro minst 8-9 månader och över växtsäsongen eller om du täcker ner nu så kan du odla potatis nästa vår.
Det går säkert utmärkt att använda jorden och det andra i växthuset.
Hej!

Jag bor med min vagn i en hage på vår, sommar och tidig höst. Är osäker på hur jag ska beteckna/förklara hagens skick.
Men det växer stora mängder gräs/grovtgräs (annat namn?) som de fåtal kor som går där på sommaren inte hinner käka upp.
Så det blir ett rejält lager av packat dött gräs över vintern o kvar på slut av våren.
I maj kommer hagen igång igen och täcks fint under maj. Sedan under Juni växer det för fullt och det är blir väldigt högt gräs. Mot slutet av sommaren är det mest höga torra strån som växer.

Så nu har jag en hel knippe frågor som vore riktigt goa att veta mer om:

Om jag ska förbereda en plätt (100kvm) för täckodling(potatis) nu till våren. Gör jag bäst i att:
*Klippa ner plätten till lägsta klipphöjd och sedan lägga potatis o sedan halm på det.
Eller
*Kan jag lägga potatisar direkt under nuvarande död växtmaterial, och sedan strö på lite nytt grönt mulch till våren?

Frågor om hagen i övrigt:
Kan jag betrakta hagen som relativt kraftigt gödslad av de kor som går där under sommaren. på grund av att det växer mer än de hinner äta.
Eller är hagen relativt näringsfattig då det varje år ligger en matta av dött material som aldrig förmultnar helt?

Går det "döda" hagens övre skikt på något sätt nu på våren, så att jag kommer ner till barjord utan att gräva?

Finns det något jag kan odla utan att bearbeta hagen? Något som får hagen att må bättre?
Under växtytan är det lerjord. Hade varit kanon att luckra upp den.

Och till sist, jag vill gärna använda lerjorden i mina bäddar i växthuset.
Jag har tillgång till död mulch hagen, halm och bränd kogödsel.
Vad tror ni om att blanda lika delar Gräs, lerjord, halm, gödsel?

Bifogar lite bilder på hur hagen ser ut på sommaren
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 05 apr-16 kl 06:36 »
Knäpparlarverna är ingen fara då dom har mat första året. Risken är andra året men med en gnutta tur så flyttar dom ut i gräset vid sidan och på så sätt klarar du dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 05 apr-16 kl 08:31 »
Knäpparlarverna är ingen fara då dom har mat första året. Risken är andra året men med en gnutta tur så flyttar dom ut i gräset vid sidan och på så sätt klarar du dig.
När en täcker med ljustätt material och det får ligga på uppemot ett år så får jag oxå en känsla av att larverna flyttar  ut till det växande gräset utanför täckningen för här är de inget större problem med dem fast potatis alltid sätts som första gröda efter att täcket tagits bort. (täckodlar inte) I är tänker jag sätta nypotatis på en precis nu rensad yta där det mest varit gräs och mossa - ska försöka jämföra om det blir nån skillnad.

Abysseri

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 18 maj-16 kl 16:57 »
En liten uppdatering!

Har klippt vårens första gräs som blivit en väldigt bra blandning av nytt och gammalt material.
Kompost enligt berkley-metoden och förhoppningvis har jag kompost inom ett par veckor :)

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 maj-16 kl 17:35 »
Den metoden kräver ett förhållande på 1:30 minst för kol och kväve. Du behöver tillsätta massor av sågspån och torv för att den skall bränna och bli kompost. Så löjligt mycket att det nästan bara blir tillsatt material. En vanlig varmkompost kan faktist bryta ner betydligt mera på samma tid.
Gräs blir i alla fall inte kompost på ett par veckor.

Abysseri

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 18 maj-16 kl 18:48 »
Blandningen är lika delar strå från hagen och gräs från hagen. Komposten är ett dygn senare rejält varm en bit in. Vad jag läst är det ett gott tecken

Den kommer att vändas och luftas på lördag. Sedan varannan dag tills det att ingen mer värme genereras

Det kan givetvis också vara som du skriver. Jag skaffar sågspån inför luftning. Den har sjunkit med en pallkrage på ett dygn.
« Senast ändrad: 18 maj-16 kl 22:56 av Abysseri »

Abysseri

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 22 maj-16 kl 23:16 »
Uppdatering
Har luftat blandningen två gånger nu.
Ganska behaglig doft
Det inre är alltid nyanser mörkare. Vänder ut och in på inre och yttre. Vattnades till svampqkonsistens.
Högen är nu 60% av ursprung volym.
Har klippt upp och börjat soltorka ny strå och grädblandning. I veckan görs en ny hög för att följa tips från Gilbert med ännu högre andel kol/dött material.

Finns det någon annan som testat liknande metod?

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 23 maj-16 kl 07:02 »
En liten uppdatering!

Har klippt vårens första gräs som blivit en väldigt bra blandning av nytt och gammalt material.
Kompost enligt berkley-metoden och förhoppningvis har jag kompost inom ett par veckor :)
Gräsklipp och liknande går bra att ytkompostera dvs lägga direkt på marken, som täckning eller runt växter (inte för tjockt och inte direkt mot växterna). Om du vill blanda klippet med äldre material går den blandningen oxå att använda till ytkompostering och då går den blandningen att lägga på tjockare och närmare växtligheten eftersom materialet delvis brunnit klart.

Abysseri

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-16 kl 15:27 »
Uppdatering;

Lite över en vecka har gått. Högen som initiellt tog upp 4-5 pallkragar har sjunkit till 2-3 (ca 50%)
Högen har blivit lite för lufttätt och fått lite vit påväxt i de tätaste delarna. Så jag har vänt lite extra och luftat för att hålla en god temperatur och bra luftighet.
Fortfarande trevlig doft och bra värme.  Ser fram emot att se hur när det är klart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser