Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare - vill ha tips.  (läst 2198 gånger)

David_I

• Dalarna
Avläggare - vill ha tips.
« skrivet: 23 mar-16 kl 11:37 »
Första våren med bin.
Har vid skrivande stund ett samhälle invintrat i höstas.
Planen är att utöka detta till tre genom att göra avläggare när det är moget för det.
Vill ha tips och rekommendationer om antal ramar yngel/foder som de tre delarna behöver.
Drottningen får gå kvar i en avläggare som säkerhet. För att eventuellt bytas framåt midsommar.

tropfrog

• Västergötland
SV: Avläggare - vill ha tips.
« Svar #1 skrivet: 23 mar-16 kl 13:41 »
Jag kanske inte skall svara, eftersom jag är mer nybörjare än du. Men såhär har jag fattat det:

Hur mycket foder du behöver beror på hur många arbetarbin du får med dig och när på säsongen du gör avläggaren. Görs den i fint väder i juli månad med en rejäl dos arbetarbin så behövs nog inte så mycket foder. Om du placerar avläggaren närmare än 5 kilometer från ursprungskupan så finns det risk att alla samlarbin flyger hem till den istället och att samhället står utan samlare ett tag, då krävs det ju mer foderramar.

Från min kurs så fick jag denna listan på vad man bör förvänta sig när man köper en avläggare. Något liknande bör det vara om man tar egen kan ju tyckas:

1 äggläggande drottning, ca 20.000 bin
•  2 – 3 Yngelramar (ägg, larv, täckt yngel)
•  2 Pollenramar (delvis fyllda, ej fulla)
•  2 Honungsramar (delvis fyllda, ej fulla)
•  2 -- 4 Ram med outbyggda mellanväggar

Ju längre in på säsongen du tar avläggaren desto fler yngel behövs. Jag har inte hört något om att ta 2 avläggare samma säsong, visste inte att det gick.
MVH
Magnus

Små

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 mar-16 kl 15:22 »
Har du alltså tänkt att dela samhället i fyra, tre avläggare som ska dra upp sina drottningar själva och en till den gamla drottningen?

carusogugge

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-16 kl 15:28 »
Bäst är att dela allt (pollenramar, yngelramar, honungsramar) i fyra lika stora delar. Gör delningen tidigt, t ex i slutet på maj, så får  de tre avläggarna god tid på sig att växa till, då gör det inget om de inte är så stora från början. Finns inte spätt yngel på tre ramar, utan kanske bara på en ram, så ta av drottningcellerna som bina bildar på denna ram till de andra två avläggarna. Det går bra att skära ut en drottningcell, skär ett par centimeter runtom drottningcellen, och nåla fast denna bit på vaxet på en ram. På små avläggare är det bra att begränsa utrymmet med avgränsningsram och ge dem fler ramar allteftersom de blir större. Och ge avläggarna vatten, som de saknar då de inte har flygbin på ett tag. Doppa ner en del av en utbyggd ram i vatten så fylls cellerna med vatten.

David_I

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 23 mar-16 kl 17:09 »
Tanken är att dela det i tre samhällen.
Alla tre samhällen står med någon meters mellanrum.

1. Samhället som står kvar på ursprungsplatsen blir utan drottning och drar då upp ny.
2. En avläggare som drar upp ny drottning.
3. En avläggare (om det kallas så) som behåller drottningen. (dessa tror då att de har svärmat, eller?)

Om allt går vägen tas den ursprungliga drottningen bort runt midsommar (pga att denna börjar bli gammal).
Och detta samhälle får dra upp ny drottning.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 23 mar-16 kl 18:34 »
Tanken är att dela det i tre samhällen.
Alla tre samhällen står med någon meters mellanrum.
Detta fungerar om du gör det tidigt under bra drag, men det är onödigt känsligt. Sh 1 kommer att få väldigt mycket bin direkt på bekostnad av de andra. Sh 2 kommer att bli utarmat på bin och ha brist på både vaktbin, pollenbin och foder. Sh 3 däremot kommer att fungera som en bimagnet efter några dagar pga den äggläggande drottningens feromoner och de flesta flygbin migrerar dit efterhand.

Det blir säkrare resultat med ett par enkla ändringar så här:
a) Inget samhälle kvar på gamla platsen
b) Avläggarna jämnt spridda runt den gamla platsen, minst 1 meter bort.
c) Gamla drottningens samhälle så långt borta som möjligt i bigården, eller allra helst i en annan bigård några km bort.

Om du haft mer än ett starkt samhälle och ett av dem skulle varit kvar odelat slipper du mycket problem på sensommaren med röveri om du flyttar avläggarna till annan bigård direkt. Men den situtionen har du inte i år.

olof

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 mar-16 kl 18:56 »
...
Hur mycket foder du behöver beror på hur många arbetarbin du får med dig och när på säsongen du gör avläggaren. Görs den i fint väder i juli månad med en rejäl dos arbetarbin så behövs nog inte så mycket foder. Om du placerar avläggaren närmare än 5 kilometer från ursprungskupan så finns det risk att alla samlarbin flyger hem till den istället och att samhället står utan samlare ett tag, då krävs det ju mer foderramar.

Från min kurs så fick jag denna listan på vad man bör förvänta sig när man köper en avläggare. Något liknande bör det vara om man tar egen kan ju tyckas:

1 äggläggande drottning, ca 20.000 bin
•  2 – 3 Yngelramar (ägg, larv, täckt yngel)
•  2 Pollenramar (delvis fyllda, ej fulla)
•  2 Honungsramar (delvis fyllda, ej fulla)
•  2 -- 4 Ram med outbyggda mellanväggar

Ju längre in på säsongen du tar avläggaren desto fler yngel behövs. Jag har inte hört något om att ta 2 avläggare samma säsong, visste inte att det gick.
...
En bra sammanfattning. Styrkan ovan ska de ha i mitten av juli i Skåne för att bli ok övervintringsresultat.

Att skicka med foderramar har ett par fördelar. För det första behöver du inte fodra direkt och slipper risken för röveri. Lite senare är det också lättare att hålla koll på dem om de då behöver foder. Under tiden avläggaren ev. är yngelfri men har oparad drottning kan de samla in mycket foder om det råkar sammanfalla med drag. Gör det inte det (vilket är det normala) så får man räkna med fodring längre fram. Jag brukar ge mina avläggare 1 LN-ram direkt, men då är jag beredd att fodra om det behövs senare. Ska man sälja avläggare till mera ovana biodlare måste de ha mer foder som ovan.

Tänk på att om avläggaren ska dra upp drottningen själva så hinner allt yngel krypa ut ur yngelramarna innan den är färdig och bina snabbt bli fältarbetare. Det blir ont om ungbin att dra igång samhället när nya drottningen väl kommer igång. Tillsättning av en puppa kläcks såpass snabbt att de utrypande bina från yngelramarna upplever sig ha drottning och stannar i juvenilt stadium så en sådan kan vara svagare när den skapas. Tillsätter man äggläggande drottning är det ännu effektivare.

De flesta avläggare har jag gjort med kläckfärdigpuppa, det är helt enkelt både enklast och effektivast när man väl lärt sig odla drottningar. Det tar ungefär 60 dagar från att drottningen är äggläggande till samhället vuxit från 1 till >10 LN-ramar. Några tumregler jag håller mig till är 1:e juni 2 yngelramar+puppa, 1:e juli 3 yngelramar+puppa, 1:e augusti 3-4 yngelramar+äggläggande drottning. Sammanlagt behövs alltid minst 4 utbyggda ramar för att de ska ha någonstans att jobba tills de blir starka.

Att ta en förstaskörd i början av juni + att dela i 4 delar (3 avläggare) är rätt rimligt från normala samhällen, åtminstone här i södra Sverige och om man kan odla drottningar själv.

Det kan vara en idé att göra fler och tidigare än du tänkt dig och sedan slå samman efterhand igen som de misslyckas. Alla drottningar kläcks inte, alla parar sig inte, alla fungerar inte. Jag skulle säga att det ökar chansen att du får tre goda övervintringsdugliga samhällen.

David_I

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 23 mar-16 kl 19:45 »
Jag har en mentor med jättemycket erfarenhet. Att jag startade denna tråd är för att jag går och planerar material samt att det alltid är bra med flera erfarenheter/infallsvinklar.

Mitt samhälle står än så länge i min mentors bigård en dryg mil bort. (västerbergslagen)
Tanken var att flytta hem kupan så fort vädret tillåter det och sedan göra avläggarna när tiden är mogen (när det nu är).

Kanske man skulle göra delningen i samband med flytten, hur ändrar det tidpunkten för flytt?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-16 kl 20:19 »
Med min blyga kunskap om bin så låter det som att risken för att alla flygbin hamnar i ett samhälle minskar om man delar samhällena i samband med flytt. De måste göra en ny rekflygning och kommer därför hem till rätt kupa i fortsättningen. Vad säger din mentor om den lösningen?

Jag har ett problem i att bigården jag skall starta mitt första samhälle i ligger mindre än en kilometer hemifrån. Risken är att flygbina flyger "hem" igen efter flytt. Jag tror att jag behöver flytta dem tillfälligt längre bort för att ta hem dem sen.

Mvh
Magnus

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 mar-16 kl 21:04 »
Jag har ett problem i att bigården jag skall starta mitt första samhälle i ligger mindre än en kilometer hemifrån. Risken är att flygbina flyger "hem" igen efter flytt. Jag tror att jag behöver flytta dem tillfälligt längre bort för att ta hem dem sen.
Det är inget större problem, speciellt om din mentor har bisamhällen kvar på gamla platsen, då hittar de in där. Det är bara ett mindre antal gamla flygbin som hamnar fel och de klarar du dig utan, det är de unga bina och ynglet som är värdefullt.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-16 kl 22:22 »
Det är inget större problem, speciellt om din mentor har bisamhällen kvar på gamla platsen, då hittar de in där. Det är bara ett mindre antal gamla flygbin som hamnar fel och de klarar du dig utan, det är de unga bina och ynglet som är värdefullt.

Tack för de lugnande orden.

Mvh
Magnus

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser