Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa nedgånget ruckel till hus? Vad är ett sådant värt?  (läst 7389 gånger)

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Köpa nedgånget ruckel till hus? Vad är ett sådant värt?
« Svar #20 skrivet: 24 mar-16 kl 01:00 »
@Pentti Linkola
Mycket att göra? Snarare MASSOR!  ;D Det är ju bara ett skal full men skräp i denna stund. (+ några underbara kakelugnar) Men det finns potential!
Vad är det för skitåtgärder du menar? Plastmattor som bokstavligen mördar plankgolv? I sådana fall håller jag med.
Allra helst ska det ju vara ordentliga material från naturen, inga plaster och annat påhitt.
Nyaste hemskheten de kommit på: plastfönster, huvva! Man kan vara glad om de håller 50 år. ::)

Tex plastmattor ja. Här stod öde mellan -58 och -10, så lite hum finns :)

Helt utan elström blir du väldigt handikappad i nuvarande samhället, men ingalunda utan rinnande vatten.
Men tillgång till vettigt vatten, det är viktigt. Brunnar går att gräva nya om gamla att fixa saknas, såvida inte marken är förorenad, eller omgivningen så utdikad att det inte längre räcker med en vanlig, grävd brunn.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 24 mar-16 kl 09:10 »
Har glott runt lite på Hemnet och Booli. Villatomter har hutlösa priser på 300k-700k allt beroende på vart och hur stort osv. De gårdar som säljs har ett åkermarksvärde på cirka 35-50k per hektar.
Betesmark kanske är en gnutta billigare?  ???
Så kan gissa på att markvärdet är runt 200-250k som mest (för 4ha betesmark och lite bergigt skogsparti), men vad vet jag  :-[

Ja det låter rimligt. Bostadshuset är värdelöst. Jag har sett bilder ifrån det inifrån på facebook (gruppen övergivna platser) och tycker det var riktigt fult. Golven är uppbrutna, kakelugnar är trasiga och ingenting ser ut att vara original.
Om du tittar på taxeringsvärdet så lär bostadshusets tx-värde vara under 50 000kr. Det är ju inte ens ett timmerhus, utan bara plankhus, så själv skulle jag inte ens vilja ha huset.
Om du köper det så är det kniviga antagligen att få med så mycket som 4 ha mark eftersom de som avstyckar sådana ruckel oftast bara gör tomten stor som ett frimärke.
Har du ens kollat hur stor fastigheten är? Den kanske bara  är på 10ha och då kan du säkert köpa hela på en gång eftersom det är mycket jobb med att stycka av en gård.
« Senast ändrad: 24 mar-16 kl 09:18 av olivia.k »

olivia.k

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 24 mar-16 kl 09:15 »

Nu har jag iofs inte ens tagit kontakt med ägarna än. Sitter bara och dagdrömmer om det. Men det är alltid bra med lite skinn på näsan innan det beger sig, jag som är så usel på att förhandla, hehe!
Vill gärna inte ge ett skambud som gör att de ryggar bakåt och aldrig säljer till'en. ::)

Innan du gör det så ta dig till lantmäteriet. Där jag bor så har de "kund-datorer" så man själv kan kolla hur fastigheterna ser ut på kartan i dataprogrammet. Då kan du ju se hur stor fastigheten är, taxeringsvärdet, var gården har sina skiften osv. Då blir det nog lättare för dig att säga om det är någon vits att stycka av eller om det är lika bra att köpa hela fastigheten.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 24 mar-16 kl 09:20 »
Ja, gott vatten är livsviktigt, och att bära vatten är jobbigt.  Men än värre att bära det smutsiga vattnet, så jag skulle prioritera någon sorts enkelt avlopp (om det inte finns) innan jag jobbade med att leda in det fräscha vattnet.

I flera år stod jag nere vid brunnen och pumpade till en ledning, det gick ganska bra.  En rejäl tunna i frostfritt utrymme uppe i huset, och ledningen tömdes efter varje pumpning.  Tråkigt?  Närå, jag hade batteriradio eller bok med!   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 24 mar-16 kl 09:28 »
Gå in på Fornsök och kolla deras kartor. Där finns fastighetsgränser med.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html?utm_source=fornsok&utm_medium=block&utm_campaign=ux-test
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

olivia.k

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 24 mar-16 kl 09:45 »
Men än värre att bära det smutsiga vattnet, så jag skulle prioritera någon sorts enkelt avlopp (om det inte finns) innan jag jobbade med att leda in det fräscha vattnet.

Så här ser köket ut idag så tydligen finns det nåt slags avlopp.

christelle

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 24 mar-16 kl 09:56 »
Ja, gott vatten är livsviktigt, och att bära vatten är jobbigt.  Men än värre att bära det smutsiga vattnet, så jag skulle prioritera någon sorts enkelt avlopp (om det inte finns) innan jag jobbade med att leda in det fräscha vattnet.

...

"Problemet" är att det inte är tillåtet att göra avlopp utan att följa vissa regler
http://husagare.avloppsguiden.se/vanliga-fr%C3%A5gor-och-svar.html
Men det är klart att finns det inget vatten in så är nog inte kommunen så brydd över hur du får ut smutsvattnet?
Tycker inte det är så himla noga hur golven eller fönstren ser ut sånt går alltid att åtgärda men uselt vatten kanske med arsenik, bly eller bakterier i är inte så enkelt att få till.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 24 mar-16 kl 09:59 »
Verkar ju finnas vatten in och el - avloppet kan ju vara en enkel stenkista.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 24 mar-16 kl 10:09 »
Är det där en genomströmnings-varmvattenberedare?

skogaliten

• -
« Svar #29 skrivet: 24 mar-16 kl 12:00 »
Är det där en genomströmnings-varmvattenberedare?

Nja, det var en högmodern varmvattenberedare när den installerades tidigt på 1960-talet. Antagligen samtida med elspisen som också syns på bilden.

I min mormors kök fanns en exakt (visuellt i varje fall) likadan. Den värmde typ 10 liter i taget, så det är inte en genomströmmare av modernt snitt.
När man använt sina 10 liter, så fick man vackert vänta tills den hunnit värma mer vatten.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 24 mar-16 kl 12:19 »
Aha, därför den bara har en vanlig liten anslutningskabel

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #31 skrivet: 24 mar-16 kl 18:24 »
Var inte rädd för ett plankhus! Enl mig bättre än en gammal sned och vind timmerkåk.

Myntan

• Det är bara DU själv som kan påverka DITT liv
    • Dalarna
« Svar #32 skrivet: 24 mar-16 kl 22:09 »
Tänk även på att kolla så att det inte finns något angrepp från hussvamp, det kan kosta väldigt mycket att åtgärda. Jag och min sambo köpte en gammal byskola från mitten av 1800-talet och där fanns det svamp, men det visste vi om, men det tog tid (och kostade) att värmebehandla och ha besiktningsmän här som kollade över svampangreppet och behandlingen av grunden. Vi fick köpa huset och tomten (ca 2800kvadratmeter) för 400.000, och det var mer eller mindre läget och ett tomt husskal (och ett uthus) som vi köpte och då hade vi ändå prutat 100.000 på priset. Vi har fått gräva nytt avlopp, då kommunen krävde det och borra efter bergvärme då det egentligen inte fanns så många andra uppvärmningsmöjligheter inomhus förutom en täljstenskamin och en extremt liten vedspis som vi har i köket (huset är ganska litet). Nu har vi renoverat i snart 2 år och försökt behålla ett gammalt utseende inne, men ändå med moderna saker då vi är lite bekväma av oss.
Bor på landet med sambo, höns, vaktlar och kaniner. Har självhushållningsdrömmar som i sakta takt införlivas. Drömmer om fler djur också.

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 25 mar-16 kl 02:20 »
Ja det låter rimligt. Bostadshuset är värdelöst. Jag har sett bilder ifrån det inifrån på facebook (gruppen övergivna platser) och tycker det var riktigt fult. Golven är uppbrutna, kakelugnar är trasiga och ingenting ser ut att vara original.
Om du tittar på taxeringsvärdet så lär bostadshusets tx-värde vara under 50 000kr. Det är ju inte ens ett timmerhus, utan bara plankhus, så själv skulle jag inte ens vilja ha huset.
Om du köper det så är det kniviga antagligen att få med så mycket som 4 ha mark eftersom de som avstyckar sådana ruckel oftast bara gör tomten stor som ett frimärke.
Har du ens kollat hur stor fastigheten är? Den kanske bara  är på 10ha och då kan du säkert köpa hela på en gång eftersom det är mycket jobb med att stycka av en gård.

Ful är det såklart, så som det ser ut nu.  ::)
Det är bara en bit av golvet i köket runt diskhon som är uppbruten. Man får väl lov att lägga nytt i det rummet. Är inte hela världen, tycker jag.
Kakelugnarna är ju hela, men behöver repareras/sättas om. Heller inte nått större problem.
Vet inte riktigt om det är plankhus alltihopa. Tyckte att jag såg timmervägg i en del av huset. Har misstankar om att den utstickande delen på framsidan är en utbyggnad (av plank?). Det är olika grund också, tror jag. Baksidan har torrlagd grund, medan framdelen är putsad och där det lossnat lite såg man vass och puts. Men jag tittade inte så hemskt noga just då, för mörkret föll. Får ta en vända till och inspektera noggrannare.  ;D

Jag ser bara fördelar men att ha en rak och fin plankstomme, för då finns det mer plats till isolering, tänker jag.

Har kollar upp fastighetbeteckningen och området det täcker på karta via kommun. Det är mycket större än 10 ha. Säkert det dubbla. Har inte behov av så mycket mark. Enda anledningen vore väl att hålla potentiella nybyggar-grannar borta.  ;D

Halte

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 25 mar-16 kl 07:02 »
Man kan inte få för mkt mark. Om ni väl bor där så kommer ni så småningom önska att ni hade mer mark, oavsett hur mkt ni har köpt.. :)
Så kolla först priset för hela fastigheten.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #35 skrivet: 25 mar-16 kl 07:34 »
Om möjligt köp hela, mark går alltid att arrendera ut i några år tills ni kommit iordning med huset. Ta med ett vattenpass och kolla ytterväggar. Lutar dessa så indikerar det att grunden har satt sig och kan vara jobbigt att komma tillrätta med.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 25 mar-16 kl 10:47 »
Att äga marken runt omkring sitt boende ger kontroll. Det finns de som flyttat till skogen, bara för att helt plötsligt märka att de bor på en liten fyrkant på ett kalhygge. Men måste man ta ner allt själv för att få råd med marken kanske det inte är så kul. Fast då kan man i alla fall välja att plantera skog som man vill bo i.

xlab

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 mar-16 kl 17:17 »

Det har stått obebott och öde sedan mitten av 60-talet. Det fick plåttak nån gång för minst 10 år sedan. Det lilla jag kunde se så verkar stommen rätt ok i skick. Golven på bottenplan var inte lika gla', men går nog att fixa. Många fönsterglas var trasiga. Huset ligger på gränsen av Södermanland om det gör någon skillnad på priset.

Tänkte såhär, att OM man får tag i ägarna och OM man lyckas få dem att vilja sälja och OM man styckar av hus tillsammans med ladugård och några intill-liggande oanvända ängar på ca: 3-4 hektar, och OM man sen ska lägga ett bud, så... ja, vad är rimligt? Många om...  :-[
Om jag klurar på 300-400 tusen är jag helt ute och cyklar då? Det mesta av värdet borde ligga i marken tänker jag, och möjligen ladugården. Men sen är läget inte det bästa och vägen dit är en lerpöl i princip.

Visst förstår jag att det här är väldigt svårt att avgöra, men man kanske kan få en fingervisning om vad priset kan hamna på. Vanliga villor häromkring går på runt 2 miljoner, nästan oberoende på vart de befinner sig, om det så är 1 mil ute på vischan eller närmre samhället. Men då har de ju el, isolering, rinnande vatten, avlopp och allt annat. Tror att det enda som finns utdraget dit är el, men det är säkerligen inte ens påkopplat.

Har några av er andra alternativare köpt såkallade ruckel och hur gick det för er?

Med tanke på allt arbete som ligger framför dig så skulle jag föst fråga ägaren vad han tänkt sig, känns som om det kan vara en bra idee, sen pruta ner det till runt 250. mkt mer än så skulle inte jag bet iaf

ARFA

« Svar #38 skrivet: 26 mar-16 kl 18:11 »
Här uppe i norr skulle du få betalt om du tog över.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #39 skrivet: 27 mar-16 kl 01:09 »
I mina trakter skulle 250k vara rimligt om det var en vanlig villatomt. Om man kan få med ett par hektar mark dubblas värdet. Hade det legat nära kusten hade värdet ökat blixtsnabbt  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser