Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa nedgånget ruckel till hus? Vad är ett sådant värt?  (läst 7384 gånger)

Fröken Nypon

• Södermanland

Det har stått obebott och öde sedan mitten av 60-talet. Det fick plåttak nån gång för minst 10 år sedan. Det lilla jag kunde se så verkar stommen rätt ok i skick. Golven på bottenplan var inte lika gla', men går nog att fixa. Många fönsterglas var trasiga. Huset ligger på gränsen av Södermanland om det gör någon skillnad på priset.

Tänkte såhär, att OM man får tag i ägarna och OM man lyckas få dem att vilja sälja och OM man styckar av hus tillsammans med ladugård och några intill-liggande oanvända ängar på ca: 3-4 hektar, och OM man sen ska lägga ett bud, så... ja, vad är rimligt? Många om...  :-[
Om jag klurar på 300-400 tusen är jag helt ute och cyklar då? Det mesta av värdet borde ligga i marken tänker jag, och möjligen ladugården. Men sen är läget inte det bästa och vägen dit är en lerpöl i princip.

Visst förstår jag att det här är väldigt svårt att avgöra, men man kanske kan få en fingervisning om vad priset kan hamna på. Vanliga villor häromkring går på runt 2 miljoner, nästan oberoende på vart de befinner sig, om det så är 1 mil ute på vischan eller närmre samhället. Men då har de ju el, isolering, rinnande vatten, avlopp och allt annat. Tror att det enda som finns utdraget dit är el, men det är säkerligen inte ens påkopplat.

Har några av er andra alternativare köpt såkallade ruckel och hur gick det för er?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Köpa nedgånget ruckel till hus? Vad är ett sådant värt?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-16 kl 21:24 »
Det är nog mest läget som avgör.

Jag köpte ju ett nedgånget ruckel före jul,  lite mindre boningshus men med fungerande el och nästan fungerande eget vatten och avlopp, hade varit bebott till i höstas. Ingen tillhörande odlingsmark utan bara en rejält tilltagen avstyckad tomt, belägen nästan så avsides man kan komma i Medelpads inland. 65000 kr.

I ditt fall kan jag tänka mig att vilket pris som helst mellan 20000 och 500000 kan vara skäligt, beroende på hur det motiveras.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 22 mar-16 kl 21:33 »
Om man har otur kan elen bli ganska dyr att få igång igen. Elbolaget kan kräva betalt för en nyanslutning trots att kabeln redan finns och det bara är att sätta på. Och de kommer nästan garanterat kräva intyg från elektriker om att elanläggningen i huset är i så bra skick att det är tryggt att slå på.

Jag håller med Torbjörn, läget är vad som gör priset. Sörmland är dyrt, och framför allt om det ligger inom 1,5 timmars resa från Stockholm eller en timme från någon annan stad.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 mar-16 kl 21:35 »
Ruinromantikersnusk.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 22 mar-16 kl 21:40 »
Jag tänkte faktiskt åka och kolla på ett annat ruckel just idag, men priset skenade så det var ingen idé. Utgångspris 50k, bud på 125k redan innan första visning  :o

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-16 kl 21:59 »
Nä, men va roligt! :D Nån som är lika galen som jag och köper fallfärdigt hus, haha!
Fast skämt åsido... Tycker gamla hus har en sån där annorlunda charm man inte kan återskapa i nya byggen. Så jag sitter och drömmer om torp, höns och veranda med snickarglädje, och så snubblar jag över detta hus på en skogspromenad. Helt kär blev jag. Det var som att det alltid stått där och väntat på mig! ;D

Å ena sidan ligger det långt från allt. Närmsta matbutik 5 km och bensinmack 15 km. Å andra sidan är det "bara" 90 minuters körning till Stockholm en bra dag, med lite trafik. Bara det borde trissa upp priset, om ägarna nu tänker på det.  ::)  Sen är det väl relativt nära några mindre sjöar, men bara 600 meter till järnvägen så det stör nog en aning, speciellt som tåget kommer en gång i timmen och tutar höööögt varje gång, för att skrämma iväg vilt.  :o  Många faktorer att tänka på.  ;D

Betesmarken har haft får gåendes där för en herrans många år sedan, men tror inte det nyttjats sedan dess, varken som bete eller slåttermark. Sjunker värdet på marken om det är igenvuxet/obrukat?

Känner att jag absolut inte har lust att betala mer än 500.000 för en mindre bit mark, mest för att jag inte vill vara skuldsatt halva livet, så om priset hamnar någonstans därunder så är det toppen! Mera kosing över till renovering!

Nu har jag iofs inte ens tagit kontakt med ägarna än. Sitter bara och dagdrömmer om det. Men det är alltid bra med lite skinn på näsan innan det beger sig, jag som är så usel på att förhandla, hehe!
Vill gärna inte ge ett skambud som gör att de ryggar bakåt och aldrig säljer till'en. ::)

(Han komma tre till poster innan jag skrev klart det här haha)

Elen vill jag helst inte ha påkopplat alls. Vill ju vara off-grid  ;D Så om den är av blir jag bara glad + att priset sjunker.
All el är det bara att riva ut och göra nytt. Gud vet vad som hänt med kablar och allt under de år det stått tomt?!  :o Råttgodis gissar jag.

Ruinromantikersnusk? Haha, är det ens med i SAO?  ;)
Nämen, det är väl bra att några få knasbollar vill ta hand om kulturarven ute i glesbygden. Snart har vi väl inget sådant kvar, så som politikerna river och har sig.

@Ett svart får
Haha vilken prisstegring på ditt tilltänkta ruckel! Men det låg redan ute till försäljning? Jag har väl fördelen att detta hus inte gör det... än...  :-X

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 mar-16 kl 22:18 »

Ruinromantikersnusk? Haha, är det ens med i SAO?  ;)
Nämen, det är väl bra att några få knasbollar vill ta hand om kulturarven ute i glesbygden. Snart har vi väl inget sådant kvar, så som politikerna river och har sig.

Nä, men det är nog inte byggnadsvårdsporr heller?

Mycket att göra javisst, men tänk att behöva betala extra för modärna skitåtgärder som folk gjort istället och behöva riva bort nytt, samt gammalt som blivit fördärvat pga av det nya.

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-16 kl 22:32 »
@Pentti Linkola
Mycket att göra? Snarare MASSOR!  ;D Det är ju bara ett skal full men skräp i denna stund. (+ några underbara kakelugnar) Men det finns potential!
Vad är det för skitåtgärder du menar? Plastmattor som bokstavligen mördar plankgolv? I sådana fall håller jag med.
Allra helst ska det ju vara ordentliga material från naturen, inga plaster och annat påhitt.
Nyaste hemskheten de kommit på: plastfönster, huvva! Man kan vara glad om de håller 50 år. ::)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 22 mar-16 kl 23:21 »
Nyaste hemskheten de kommit på: plastfönster, huvva! Man kan vara glad om de håller 50 år. ::)

Det är i alla fall bättre än de sämsta träfönstren från miljonprogrammets dagar, som ruttnade bort på 10-15 år. De flesta miljonprogramshus har vid det här laget fått fönstren bytta minst två gånger.

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 23 mar-16 kl 03:40 »
Du säger att du kan klara dig utan el, men skulle du klara dig utan indraget vatten? Vattenpumpen drar el och så behöver du ha lite underhållsvärme eller värmekablar för att vattnet inte ska frysa om vintern. Om ägaren kan tänka sig att sälja så fråga om huset har egen brunn och låt sedan ett proffs komma och kolla hur det är med den och om den har bra vattenkvalitet och vattenflöde.

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-16 kl 04:11 »
Du säger att du kan klara dig utan el, men skulle du klara dig utan indraget vatten? Vattenpumpen drar el och så behöver du ha lite underhållsvärme eller värmekablar för att vattnet inte ska frysa om vintern. Om ägaren kan tänka sig att sälja så fråga om huset har egen brunn och låt sedan ett proffs komma och kolla hur det är med den och om den har bra vattenkvalitet och vattenflöde.

Helt utan el? Nej herrejisses aldrig i livet. Jag menar att jag vill ha min egen el, via solkraft och vindkraft. Inte via kommunens elnät. :) Skulle aldrig överleva utan att kunna använda datorn, haha!
Eller, jo det skulle jag väl men det blir mäkta besvärligt att gå till biblioteket varje gång jag ska få något gjort.  ;D

Jag misstänker att det måste finnas / har funnits en brunn någonstans på ägorna. Huset är trots allt från väldigt tidigt 1900-tal eller kanske t.o.m. tidigare. Hur det är med vattenkvaliten får man förstås kolla upp.

kurt

« Svar #11 skrivet: 23 mar-16 kl 04:20 »
Titta vad tomter kostar i området. Huset i sig har ju i praktiken inget värde, för de flesta skulle huset bara innebära kostnader för att riva . Men en tomt med el framdraget kan ändå kosta en hel del om läget är det rätta.

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 23 mar-16 kl 08:20 »
Det där med att man måste ha el för att ha vatten inomhus är en sanning med modifikation. Med egen brunn kan man ha en liten handpump över diskbänken. Det hade vi i sommarstugan på 60-talet.  Så klart mera ansträngande än att vrida på en kran, men mycket lättare än att släpa hinkar.  Sen är jag inte tillräckligt insatt för att veta vilka begränsningar ett sånt system har (hur långt till brunnen t.ex.)  Vi hade brunnen bara ett tiotal meter från köket och torrdass.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 23 mar-16 kl 09:50 »
Det där med att man måste ha el för att ha vatten inomhus är en sanning med modifikation. Med egen brunn kan man ha en liten handpump över diskbänken. Det hade vi i sommarstugan på 60-talet.  Så klart mera ansträngande än att vrida på en kran, men mycket lättare än att släpa hinkar.  Sen är jag inte tillräckligt insatt för att veta vilka begränsningar ett sånt system har (hur långt till brunnen t.ex.)  Vi hade brunnen bara ett tiotal meter från köket och torrdass.

En begränsning är att handpumpen inte klarar att suga upp vattnet hur högt som helst ur brunnen. Den teoretiskt maximala sughöjden är 10 meter, men i praktiken ska man nog inte vänta sig att klara mer än på sin höjd 4-5 m utan problem.
Det är alltså avståndet i höjdled mellan vattenytan i brunnen och pumpen som är avgörande, inte hur långt röret är.
Vi klarade oss med att bära hinkar från brunnen vid sommarstugan i många år, det var först i slutet av 90-talet det blev elektrifierat och ordnades pumpautomat där.

mosesmia

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 23 mar-16 kl 11:13 »
Hejsan
Vilket härligt hus, det bara kliar i fingrarna.  :)
Men priset kan vara svårt att sätta, Men prata alltid med ägarna. Våra bekanta var intresserad av ett hus i vår by, men de ville inte sälja tills våran kompis ringde upp till dem och förklarade att de skulle flytta dit permanent och bo där med barn och då fick de faktiskt köpa huset.
Ägarna till detta hus har ju inte helt gett upp stället när de valt att sätta på nytt plåttak. Då finns det lite kärlek kvar till platsen.
Däremot att renovera kan dra iväg, men det tror jag du redan räknat ut och sen behöver man inte göra allt på en gång. Vi har nu renoverat vårat gamla ruckel i snart 12år. Min far säger alltid "Lite i sänder blir mycket med tiden".
Så mitt råd är att prata med ägarna, man brukar se på en gång vart det bär. De kan också tyvärr vara så att de vill ha mycket om det är skog med i bilden och inte vill stycka ut en mindre tomt, men det är ett härligt hus. Lycka till  :)
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Weasel

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 mar-16 kl 11:59 »
Lycka till! Bara kör på! Vi körde också förbi vårt drömhus i slutet av december, och nu bor vi i det ;D Det var visserligen i ok skick men obebott i minst 10 år.
Kontakta lantmäteriet så får du kontaktuppgifterna till ägaren.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 23 mar-16 kl 12:12 »
Rent (och kontrollerat avseende allt som går att kolla om det är eget vatten) vatten är prior ett. Och det är inte roligt att bära in vatten och/eller bära vatten till djur - mycket bärande blir det och det sliter hårt på kroppen.
Hur är det med avlopp och sophantering? Kommuner ställer krav och går det att få ha utedass/separett eller måste anslutning till kommunalt avlopp göras/betalas?
Om el saknas borde det hålla ner priset väsentligt. Hur är uppvärmningen tänkt, ser att det finns skorsten, fungerar den? ,
Försök få tag i ägaren och kolla om huset ens är till salu - därefter kan du fundera ut en förhandlingsstrategi med ett skambud som startbud.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 23 mar-16 kl 20:37 »
Titta vad tomter kostar i området. Huset i sig har ju i praktiken inget värde, för de flesta skulle huset bara innebära kostnader för att riva . Men en tomt med el framdraget kan ändå kosta en hel del om läget är det rätta.

Har glott runt lite på Hemnet och Booli. Villatomter har hutlösa priser på 300k-700k allt beroende på vart och hur stort osv. De gårdar som säljs har ett åkermarksvärde på cirka 35-50k per hektar.
Betesmark kanske är en gnutta billigare?  ???
Så kan gissa på att markvärdet är runt 200-250k som mest (för 4ha betesmark och lite bergigt skogsparti), men vad vet jag  :-[

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 23 mar-16 kl 20:55 »
Det som går att se på fotona ser bra ut. Grunden verkar vara rak och taknockarna är ju raka och fina. Ett fint objekt tycker jag. Torpet ja köpte i Hälsingland såg inte lika fint ut. Problemet är nog anslutningskostnaden för elen. Du betalar för en ny anslutning, även om kabeln finns. Det kostar minst 40tusen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 23 mar-16 kl 20:56 »
Verkar vara ett högt och fint läge, med utsikt från huset. Och det stora trädet i trädgården kan vara ett gammalt päronträd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser