Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmetak!  (läst 1359 gånger)

Lemama

• Västergötland
Värmetak!
« skrivet: 16 mar-16 kl 07:27 »
Tidigare har jag bara haft värmelampa till kycklingar men för att spara el och slippa oroa mig för brand så införskaffade jag två stycken värmetak. Det stod 20-25 kycklingar på produkten och jag tänkte inte så mycket på centrimetrarna. Hem kommer två 30*30cm tak. Den ena kycklinggruppen (16st) är 4 veckor gamla så där får kanske max 4st av dem plats under taket samtidigt, de andra (20st) som är en vecka kan förhoppningsvis knö ihop sig allihop ett litet tag till. De bor i 20-25grader nere i vårt pannrum. Räcker det att de kan värma sig en liten stund och sedan ut i 20-25 grader igen eller skulle jag ha köpt större/fler tak?

annepanna

• Västergötland
SV: Värmetak!
« Svar #1 skrivet: 18 mar-16 kl 14:25 »
Svårt att säga om de klarar sig med det lilla värmetaket. Du får väl testa och se. Om de tränger ihop sig så fryser de nog. 20-25° är ju rätt varmt så det kanske går bra. I värsta fall får du väl köpa ett större värmetak. Du får säkert användning för båda.

Jag var på väg att köpa både för liten kläckare och värmetak. Som tur är har jag en klok make som sa: köp rejält från början. Var inte snål, så slipper du ångra dig sedan!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Lemama

• Västergötland
SV: Värmetak!
« Svar #2 skrivet: 20 mar-16 kl 11:07 »
Svårt att säga om de klarar sig med det lilla värmetaket. Du får väl testa och se. Om de tränger ihop sig så fryser de nog. 20-25° är ju rätt varmt så det kanske går bra. I värsta fall får du väl köpa ett större värmetak. Du får säkert användning för båda.

Jag gjorde som så att de små fick båda värmetaken och de stora fick flytta ut i hönshuset med värmelampa. Eftersom jag kommer ha kläck var tredje vecka i vår så får de helt enkelt ha värmetak första 3 veckorna och sedan när nya bäbisar kommer så får de flytta ut med värmelampa. Två tak till 20st 1 veckas kycklingar är lagom. Märkningen på förpackningen måste gälla dygnsgamla.

Jag var på väg att köpa både för liten kläckare och värmetak. Som tur är har jag en klok make som sa: köp rejält från början. Var inte snål, så slipper du ångra dig sedan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser