Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlägare  (läst 937 gånger)

Erik Larsson

• Medelpad
Avlägare
« skrivet: 13 mar-16 kl 16:06 »
Hej!

Hur tidigt brukar ni i göra avläggare? Jag hade tänkt att göra några i vår p.g.a. stora vinterförluster.
Fråga; Om jag delar ett samhälle på två utan att tillsätta en ny drottning, d.v.s. ett av delarna blir utan drottning. Det vicelösa samhället får dra upp en egen drottning. Vad händer med de övriga drottningcellerna i det vicelösa samhället som blir över när en drottning kläckts? Kommer dom svärma?

Erik

christelle

• Blekinge
SV: Avlägare
« Svar #1 skrivet: 13 mar-16 kl 16:52 »
Hej!

Hur tidigt brukar ni i göra avläggare? Jag hade tänkt att göra några i vår p.g.a. stora vinterförluster.
Fråga; Om jag delar ett samhälle på två utan att tillsätta en ny drottning, d.v.s. ett av delarna blir utan drottning. Det vicelösa samhället får dra upp en egen drottning. Vad händer med de övriga drottningcellerna i det vicelösa samhället som blir över när en drottning kläckts? Kommer dom svärma?

Erik
I början - mitten av juni har jag gjort mina avläggor som du beskriver, men bor betydligt längre söderut vilket kanske har betydelse?
De flesta avläggarna har inte gjort mer än två-tre drottningceller så det har de skött själva och ingen avlägga har svärmat -  det jag gjort direkt efter delning är att ge extra foder ffa Ambrosiadeg (lagt ut degen som en korv, så de kan äta utan att sitta i degen, på ett plastlock placerat i mitten på de översta ramarna med en HLS-låda över) eller överblivna sönderrispade sockerramar och sen packat in avläggarna i filtar och plast.
Vissa avläggor där många bin flugit hem igen (när avläggarna stått kvar i samma bigård) har jag tillsatt mera bin i en eller två omgångar de närmaste dagarna efter delning. Men smartast är att flytta iväg avläggarna minst 3-4 km så slipper en krångla med det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Avlägare
« Svar #2 skrivet: 13 mar-16 kl 16:58 »
... Kommer dom svärma? ...
Ibland och ibland inte. Varför har jag ingen aningom om, men troligen bisamhällets tillstånd redan före delningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser