Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?  (läst 14822 gånger)

Halte

• Östergötland
Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« skrivet: 12 mar-16 kl 16:25 »
Jag är inne och planerar Plan C i mina försök att hitta något att placera avverkningspengar i. :)

Ett eget sågverk är något jag velat ha i många herrans år.. Sitter och drägglar över Logosols reklamblad och tidning varje gång den kommer ut. :)

Det jag funderar på är två saker..
Bandsåg eller kedjesåg? Fördelar/nackdelar?
Automatisk framdrift? Är det nödvändigt? Mkt tidsbesparande?

Det jag redan bestämt mig för är att det ska vara en elsåg. Det ska gå att såga 4.5 meters stockar.

Funderar på en Farmers Sawmill, Gårdspaketet, från Logosol med en extra förlängning. Pris ca 40 000 inkl moms utan automatisk drivning. Kedjesåg.

I annat fall denna såg som säljs inte särdeles långt bort härifrån:
http://www.jgv.se/bandsagar/ctr-550-hobby/
Bandsåg. Ca 40 000 inkl moms med förlängningsdel.

Tankar?
Gärna egna erfarenheter!
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Jakobn

• Skåne
SV: Eget sågverk. Bandsåg eller kedjesåg?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-16 kl 16:56 »
Ska du såga grovt eller det är brädor och plank som gäller?

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-16 kl 17:11 »
Jag har inga andra erfarenheter än att jag har byggt och snickrat en hel del av virke som var sågat på olika Woodmizer bandsågar i trakten och så har jag varit med och sågat en gång på en Woodmizer.
Jag har tyvärr fått uppfattningen att det blir väldigt dålig måtnogrannhet på virket när det är sågat på en bandsåg med smalt band och litet för klen stomme. I synnerhet granvirke vill bli väldigt vågigt när de hårda kvistarna får bladet att tappa riktningen och hela såginrättningen att gunga.
Det är min uppfattning. Givetvis kan det till någon del bero på inställningar och vässning och sådant men virke från tre olika sågar har samma problem.

4.5 meter är väldigt kort om du skall såga byggnadsvirke för eget bruk. I synnerhet på lantbruksbyggnader och liknande behövs det mycket 5 meters virke och ibland rentav 6 meters. Snickerivirke får gärna vara kort.

Skulle jag ha 40000 kronor att investera i sågverk skulle jag köpa en gammal blocksåg. Ge den en teknisk genomgång och någon liten uppgradering och börja såga på allvar. Just nu finns det ingen intressant blocksåg från dina trakter på blocket men här är ett exempel som ligger litet över din prisklass:
http://www.blocket.se/lulea/Sagverk_med_dieselmotor_65693593.htm?ca=14&w=3
Ibland kan man hitta något exermplar med tyckrulle för under 40000. Tryckrullen är en stor fördel både för kvalitet och effektivitet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Halte

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 mar-16 kl 17:27 »
Ska du såga grovt eller det är brädor och plank som gäller?
Brädor, plank och 45-reglar i olika bredd lär det mest bli. Har några projekt.. Främst är det ett vagnslider som ska byggas så jag kan börja få in maskinerna under tak.

TW, jag vill nog ha något flyttbart.

Har kollat på lite video med både Farmers Sawmill och den där Pilous-sågen. Och jag tror att den senare går bort. Logosols system såg enormt mkt mera lättarbetat ut med stocklåsningen.. Den sparar en hel del tid.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

jörmundur

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 14 mar-16 kl 09:52 »
Jag sågar på bandsåg. det går mkt fortare ock sågutbytet blir bättre än med ett med kedja som sågar bredare spår. med bredare band så blir det rakare. jag skulle köpa ngn av modellerna som logosol har o inte woodmizer (som jag har).
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 mar-16 kl 13:14 »
Det allra förnuftigaste du kan investera i är en maskin från Logosol, alla gånger! Jag hade valt en maskin med bandsåg framför kjedjesåg, samt transportabel maskin.....

Glöm inte att Logosol, på äkta Norrländskt vis, har en rejäl prutmån även då de har kampanjer. Allra mest lyckas du pruta om du åker till dem i Härnösand och träffar dem live, och då kan du känna på olika maskiner och bilda dig egna uppfattningar om lämpligast modell. Fråga om Janne kan hämta dig ifall du tar dig dit med flyg, han brukar både hämta och lämna mig vid flygplatsen då jag ämnar köpa en maskin av dem.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-16 kl 14:21 »
Varför inte klingsåg? Jag har precis som du sedan länge varit sugen på att ha ett sågverk men har inte kommit till skott. Har tyckt att bandsågen har många fördelar, men har ändrat mig och funderar på att skruva ihop ett sågverk med 2 klingor i 90 graders vinkel, så kallat twinblade om man tittar på youtube. Det finns de med ett blad också, swingblade, vilka kan bli ganska enkla. https://www.youtube.com/watch?v=NJLaoX-R8MY

Har ingen aning om de säljs i Sverige, och för min del spelar det mindre roll eftersom jag skall bygga själv. En klinga ger stabila snitt. Visserligen mer sågspån än ett band, men mindre än en kedja.

Landet

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 16 mar-16 kl 19:56 »
Alla gånger bandsåg, utom om du ska vara långt från civilisationen, då kan ett motorsågsdrivet sågverk vara bättre.
Logosols kedjesågverk, solosågen, medför att du måste upp högt med stocken och kedjesågen är långsammare och ger mer spill.
Ett bandsågverk på marken gör det lättare och mer ergonomiskt att hantera stocken.

Halte

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 16 mar-16 kl 20:46 »
Verkar ju vara en övervägande del som ser bandsågar som mera fördelaktig..

Den såg som då känns aktuell är denna:
https://m.youtube.com/watch?v=0pec_FFyuJo

En polsk såg som säljs av en firma i en grannstad.

Vad tror ni om den?
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-16 kl 21:29 »
Såg väldigt vek och sladdrig ut.

Halte

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 16 mar-16 kl 21:50 »
Såg väldigt vek och sladdrig ut.
Jo, jag tycker nog det med.. Men det är den enda bandsågen som jag ändå kunnat tänka mig för den summa jag är villig att lägga.

I kedjesågskategorin lutar det åt denna:
https://m.youtube.com/watch?v=izQ1JIs7WGk
Möjligtvis att jag skippar den automatiska matningen.
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 16 mar-16 kl 22:02 »
Kedjesågen känns mer som något man skaffar om man vill såga grova reglar. Eller om man har nytta av mycket spån ;D

Finns det inget begagnat som är kraftigare?

Automatisk matning vill man nog ha, men det går ju lätt att fixa själv när man sågat ett tag.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 16 mar-16 kl 22:33 »
oavsett vad du väljer så måste du kunna slipa kedjorna/banden. man kan ju skicka men det blir drygt.
bamsesågen tror jag har ett system som jag gissar/tror kan vara lite mer exakt än logosols kedjesågverk dom har också en klingsåg.

jag skulle inte köpa ngt billigt bandsågverk med tvivelaktig support.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 16 mar-16 kl 23:46 »
Oavsett vad ni väljer så måste ni LÄRA er såga. Jag tittade på lite demofilmer och........ Jissess, VILKA snackepellar! Och skitvirke kör de fram.
Jo, jag hade ett mobilt bandsågverk (Amerika-Sågen) några år och hajkade runt med. Om det var tillverkat i Sverige eller Ontario vet jag inte men de flesta bekvämligheterna byggde jag på själv. Stocklyftare, rotering/fastspänning, hydr. målstakar, riktare, måttställare...... allt hydrauliskt. Dessutom elektriska manöverdon för start, choke, gas, å lite annat.
Jag rullade stock, sågade, kapade strö, staplade det mesta själv. När jag väl ställt måttet och satt skäret sågade det av sig självt medan jag donade med allt det andra som ska göras runt ett sågverk.
Det står flera tusen mer eller mindre avancerade sågverk överallt, som ingen orkat lära sig använda. Tyvärr mycke enklare, vanligtvis något liknande de Logosol har i sitt sortiment. Men även de är helt OK tills man vet om man kan lära sig att få ut vettigt virke. Oftast är det DÄR det brister.

Mitt var ganska likt TimberKing 1600 i funktion och storlek. https://www.youtube.com/watch?v=NCtCWx6PAxE

Min uppfattning är att ett rätt slipat, inställt och spänt band viker sällan för knaggar, annat än i halvmurket virke. Inte om man gör rätt.
Brorsan sågade 2 stockar med kedja och producerade lika mycket spån som jag på en halv dag. Spån som kunnat bli brädklädsel istället. Men ska man bara såga plank och reglar har band eller kedja mindre betydelse.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Halte

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 17 mar-16 kl 07:00 »
Att man sågar bättre om man kan såga och fila har jag inte tvivlat på. :)

Logosols bandsåg tog 3 mm medans kedjesågen tog 6 mm material, så skillnad är det ju, men ändå inte så fasligt mkt.
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 17 mar-16 kl 09:18 »
Skillnaden mellan ett snitt på 3 eller6 mm är inte så stor om man sågar block, men sågar man tunn panel så blir det en enorm skillnad. Sedan så är det skillnad på spån. Två snitt med 3 mm band ger mindre hög än ett snitt med 6 mm kedja.

Halte

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 17 mar-16 kl 10:06 »
Skillnaden mellan ett snitt på 3 eller6 mm är inte så stor om man sågar block, men sågar man tunn panel så blir det en enorm skillnad. Sedan så är det skillnad på spån. Två snitt med 3 mm band ger mindre hög än ett snitt med 6 mm kedja.
Så är det ju. Skillnaden blir ju större ju fler snitt man lägger. Men det är ju å andra sidan inte tänkt att detta ska bli något lönejobb så.

Och de lite större sågspånen av kedjesågen borde ju kunna gå att ha till hästboxarna.. :)
- Olof Palme

andtol

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 mar-16 kl 10:27 »
Rolig tråd!

Vem drömmer inte om ett sågverk? :)

Jag var väldigt nära att köpa en kedjesåg med eldrift innan jul men kunde inte bestämma mig...
« Senast ändrad: 17 mar-16 kl 18:49 av Toll »

Landet

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 17 mar-16 kl 18:33 »
Att såga panel med ett kedjesågverk är verkligen ett slöseri med både tid och material. Det duger som tidigare postare skrivit att blocka och såga fyrskäringar med men att såga entums brädor gör att ca 25% / bräda blir spån.

Ett bandsågverk är inte särskilt avancerat det viktigaste är att det är stadigt och håller inställningarna. Ska du inte legosåga eller sälja förädlat virke behöver du inte matning mm.
Skulle du få för dej att du vill tjäna pengar på att legosåga så råder jag dej att räkna på det ordentligt. Tror du får svårt att gå plus.

Halte

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 17 mar-16 kl 18:57 »
Att såga panel med ett kedjesågverk är verkligen ett slöseri med både tid och material. Det duger som tidigare postare skrivit att blocka och såga fyrskäringar med men att såga entums brädor gör att ca 25% / bräda blir spån.

Ett bandsågverk är inte särskilt avancerat det viktigaste är att det är stadigt och håller inställningarna. Ska du inte legosåga eller sälja förädlat virke behöver du inte matning mm.
Skulle du få för dej att du vill tjäna pengar på att legosåga så råder jag dej att räkna på det ordentligt. Tror du får svårt att gå plus.
Förvisso, men ett bandsågverk gör ju inte att 0% blir spån. 12% blir det ju i så fall på en entumsbräda för bandsågverket.

Och legosåga hade jag inte tänkt mig, eller i alla fall är det inte därför jag skulle köpa det. Jag är sugen på att senare köpa Logsols lilla hyvel för att kunna hyvla virket och göra spont/not för golv. Då kanske jag ger mig på att såga/förädla lite ovanligare trädslag eller ovanligare dimensioner för att sälja till grannar och bekanta.
Men att såga och sälja ohyvlat ger nog inget i fickan, kedjesåg eller ej.

Men nu när jag kollat runt lite så är ju egentligen frågan jag ställde i början redan besvarad. Prismässigt är det bara kedjesågverket från Logosol som passar in. Bandsågen jag kikade på verkar ju vara lite väl racklig så det känns inte som ett alternativ även om priset var ok.
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser