Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta ut ringpump  (läst 12205 gånger)

Halte

• Östergötland
Byta ut ringpump
« skrivet: 11 mar-16 kl 20:43 »
Hejsan
Huset har som dricksvattensystem en borrad brunn ifrån 50-60-talet, c:a 25 meter djup, och så en ringpump. Med tanke på djupet och att det går två slangar från pumpen ned i borrhålet så är det väl någon form av gammal ejektor där nere också.

Nu börjar på motorn till pumpen låta väldigt illa emellanåt och motorskyddet slår av också ganska ofta. Alltså börjar jag förbereda mig på ett pumpbyte. Går det byta ut bara motorn på en sådan där ringpump som är i bifogad bild? Som det ser ut så sitter motorn ihop med slanginfästningen..
Eller finns det någon annan vettig, modernare, pumptyp att byta till?
Jag är inte riktigt mogen att gå över till en sådan där sänkpump just nu utan ska jag byta så får det bli till något som jag ställer på samma plats som ringpumpen.

"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta ut ringpump
« Svar #1 skrivet: 11 mar-16 kl 21:04 »
Jag misstänker att lagerna är boven i historien.
Går det att plocka isär motor och pump så kan det i allra bästa fall räcka med att byta lager.
Det är en enkel operation som du kan klara själv om du har en verkstadspress.
Dock kan även lagerna i pumpen behövas bytas och då kan det bli värre.

Jag skulle söka reda på var det går att få tag på en ny pump, plocka isär motor och pump för att se om det är räddningsbart och byta lager.
Går det inte så köper du en ny pump helt enkelt.

Kolla om du har en elektromekanisk verkstad som hjälpa dig med felsökning.

Givetvis helt beroende på din ekonomiska aspekt och eventuell tidspress.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-16 kl 21:23 »
Jag misstänker att lagerna är boven i historien.
Går det att plocka isär motor och pump så kan det i allra bästa fall räcka med att byta lager.
Det är en enkel operation som du kan klara själv om du har en verkstadspress.
Dock kan även lagerna i pumpen behövas bytas och då kan det bli värre.

Jag skulle söka reda på var det går att få tag på en ny pump, plocka isär motor och pump för att se om det är räddningsbart och byta lager.
Går det inte så köper du en ny pump helt enkelt.

Kolla om du har en elektromekanisk verkstad som hjälpa dig med felsökning.

Givetvis helt beroende på din ekonomiska aspekt och eventuell tidspress.
Det där med "köpa ny pump helt enkelt" känns som ett ytterst oattraktivt scenario.. 15 000 spänn gick de visst på, ejektorpumparna..
Får väl se om den kan räddas av mig eller någon pumpfirma..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 11 mar-16 kl 22:03 »
Eftersom det ser ut som en Asea-motor av standardtyp, så följer den säkert ISO-standard när det gäller mått på fläns och sånt. Det är nog fullt möjligt att få tag på en ny passande motor om det skulle behövas.

Jag håller med om att man bör börja med att plocka isär motorn och se hur det ser ut i den.  Tror inte man behöver någon verkstadspress men däremot en bra avdragare (det kan vara svårt att komma åt innanför kullagren med de billigaste klumpiga avdragarna som säljs på t ex Jula). Lagren brukar sitta med ganska hård presspassning på axeln men relativt löst i lagersätena i motorns gavlar (så länge de inte har rostat fast där).

Som nödlösning i väntan på nya lager kan de gamla säkert bli åtminstone något bättre om man fyller dem med nytt kullagerfett. Om man har riktig tur kan det finnas smörjnipplar på motorn så den kan smörjas med fettspruta utan att behöva tas isär. I så fall bör man smörja medan motorn är igång. Använd kullagerfett och inte något segt och klistrigt chassifett, det senare kan ge varmgång i snabbgående kullager.

Halte

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-16 kl 22:10 »
Har idag försökt att lyssna och se vad som händer när motorskyddet löser. Och jag tror nu faktiskt att det inte är motorn som felar utan pumpen. Pumpen verkar inte orka ge tryck så att tryckvakten slår ifrån och då ligger pumpen och går tills motorskyddet löser ut.

Någon som har haft isär en sådan där ejektorpump? Vad bör man göra för att fräscha upp funktionen? Packningar/o-ringar någonstans där i antar jag.. Rengöring från beläggningar osv.
- Olof Palme

Skogsvilde

• -
« Svar #5 skrivet: 17 mar-16 kl 22:20 »
Hmmmm..   
Det kan tyda på att det kan sitta skit i bottensilen och då blir flödet för litet.

Visserligen halvt om halvt långsökt men trots allt en möjlighet och en rengöring av den alternativt byte är fan så mycket billigare än pumpbyte.

Enligt vad jag läst om liknande pumpar så finns det ett servicekit till dom för ett par tusenlappar.
Men det kan visst vara lurigt att få till det.

Googla fram en skiss på din pump innan du river den och ta kanske kontakt med företag som säljer kitet.
« Senast ändrad: 17 mar-16 kl 22:30 av Skogsvilde »
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-16 kl 22:34 »
Det mest troliga är nog att pumphjulen har bekat ihop av kalk och mangan. Här blev det ett hastigt byte av en dränkpump för 15 år sedan, men den gamla sparades och testades senare. Den visade sig bara ha små kanaler kvar i pumphjulen, därför gav den dåligt flöde och orkade inte upp i tryck. En av bröderna fick den, gjorde ren den, och nu har den gått i 14 år i hans borrhål. Strax efter att vi satt igång pumpen hos brodern råkade jag prata med en rörkrökare som berättade att han ofta gjorde rent pumpar ute hos bönder eftersom pumparna satte igen och folk ringde och ville ha nytt eller lagat, men att det enligt honom var vanligare att pumparna kalkat igen än att de gått sönder. Han lät pumparna pumpa runt en citronsyralösning i ett 200 liters fat till dess de öste som de skulle.

Halte

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 18 mar-16 kl 13:38 »
Det känns inte otroligt att den satt igen sig.. Problemet har ju gradvis ökat under de 8 år vi bott här. Har skruvat ned tryckvaktens "från"-tryck vid två tillfällen pga att den inte riktigt orkat komma upp till det trycket.

Man borde ju kunna skruva loss hela pumpen, lossa motorn, och sedan ta och ställa den på kant och hälla i typ kaustiksoda plus kokande vatten ned i ett av insugsrören och sedan rotera pumpen för hand lite så att det fördelar sig..
Borde inte det kunna rensa ut skiten om man gör det några ggr och försöker skölja ur i mellan?
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 mar-16 kl 16:05 »
Du skall nog vara försiktig med för starka grejer speciellt om det blir rester kvar, det är ju ändå ditt dricksvatten.

Har du otur så är även ejektorn igensatt, så det är bäst att dra upp den med och göra rent.

Halte

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 mar-16 kl 16:33 »
Du skall nog vara försiktig med för starka grejer speciellt om det blir rester kvar, det är ju ändå ditt dricksvatten.

Har du otur så är även ejektorn igensatt, så det är bäst att dra upp den med och göra rent.
En sak i taget.. Ejektorn är inget man tar upp sådär vansinnigt enkelt tyvärr.

Nej det är klart, kaustiksoda är ju inte så vansinnigt nyttigt att dricka.. Men om man sköljer den ordentligt många ggr så borde man ju få ut det kan man tycka.
- Olof Palme

Skogsvilde

• -
« Svar #10 skrivet: 18 mar-16 kl 17:05 »
Tricket med citronsyra och ett fat tycker jag annars verkade klokt.
Samma funkar med kaustiksodan oxå.

När det funkar så som det skall så skölj en del innan återmontering och kläm dig en slang och spola extra en bra stund.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 mar-16 kl 17:12 »
Tricket med citronsyra och ett fat tycker jag annars verkade klokt.
Samma funkar med kaustiksodan oxå.

När det funkar så som det skall så skölj en del innan återmontering och kläm dig en slang och spola extra en bra stund.
Jo jag hade nog hellre kört med citronsyran.. Men den idén kändes lite besvärligare att genoomföra. :) först att få tag i massa citronsyra, sedan att koppla ihop pumpen med något tillfälligt rörsystem och elsystem i baljan med ejektor och hela kitet..
Kan jag undvika att ta upp ejektorn gör jag gärna det, sjukt besvärlig sysselsättning. Har gjort det på pumpen i ladugården några ggr..
- Olof Palme

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 18 mar-16 kl 17:39 »
Jo jag hade nog hellre kört med citronsyran.. Men den idén kändes lite besvärligare att genoomföra. :) först att få tag i massa citronsyra, sedan att koppla ihop pumpen med något tillfälligt rörsystem och elsystem i baljan med ejektor och hela kitet..
Kan jag undvika att ta upp ejektorn gör jag gärna det, sjukt besvärlig sysselsättning. Har gjort det på pumpen i ladugården några ggr..

Nej för katten bara lyft bort pumpen, en pemslang på sugsidan och en mjuk om det är det enda du har på utsidan.
Sedan köra runt, runt, runt tills det blir bra flås.
Fördelen med det systemet är att allt som lossnar åker ut snabbt,  du behöver inte ha 200L i kärlet utan jag misstänker att så lite som 20 liter kan räcka bra.

Då blir det lättare att få tag på en lämplig mängd citronsyra.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 mar-16 kl 18:24 »
Nej för katten bara lyft bort pumpen, en pemslang på sugsidan och en mjuk om det är det enda du har på utsidan.
Sedan köra runt, runt, runt tills det blir bra flås.
Fördelen med det systemet är att allt som lossnar åker ut snabbt,  du behöver inte ha 200L i kärlet utan jag misstänker att så lite som 20 liter kan räcka bra.

Då blir det lättare att få tag på en lämplig mängd citronsyra.
Behöver man inte koppla på ejektorn för att pumpen ska funka då? Det går ju två slangar ned i borrhålet.. Vet inte riktigt hur det blir om man inte kopplar ihop dem med ejektorn. Men det är väl iof bara att testa.. Det värsta som kan hända är väl att den inte suger runt.

- Olof Palme

Skogsvilde

• -
« Svar #14 skrivet: 18 mar-16 kl 19:14 »
Behöver man inte koppla på ejektorn för att pumpen ska funka då? Det går ju två slangar ned i borrhålet.. Vet inte riktigt hur det blir om man inte kopplar ihop dem med ejektorn. Men det är väl iof bara att testa.. Det värsta som kan hända är väl att den inte suger runt.

Jag misstänker att det inte borde vara nått större problem att tillfälligt plugga den mellersta.
Kolla en sprängskiss,    På en som jag såg på en pump som liknade din så vart den pluggad och användes vid luftning.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 18 mar-16 kl 19:30 »
Jag misstänker att det inte borde vara nått större problem att tillfälligt plugga den mellersta.
Kolla en sprängskiss,    På en som jag såg på en pump som liknade din så vart den pluggad och användes vid luftning.

Vet inte vart en sprängskiss skulle gå att få tag på.. Det är nog iaf 70-tal på pumpens tillverkningsår.
Sedan har jag nu blivit informerad om att en ejektorpump inte suger utan trycker upp vattnet genom att vätska i detta fall trycks in i ejektorn. Således behöver man nog själva ejektorn för att få maskineriet att fungera i en tunna.
- Olof Palme

Skogsvilde

• -
« Svar #16 skrivet: 18 mar-16 kl 19:37 »
Google är din vän.

Jag sökte bara på ejektorpump och hittade en som liknade din.
Det borde finnas tupbeteckningar på din pump och med dom kan du säkert hitta helt rätt.
Och då kan du även se flöden och liknande.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 18 mar-16 kl 19:52 »
Google är din vän.

Jag sökte bara på ejektorpump och hittade en som liknade din.
Det borde finnas tupbeteckningar på din pump och med dom kan du säkert hitta helt rätt.
Och då kan du även se flöden och liknande.
Har du någon länk?

Lyckades tråckla in handen och fota av plåten med modellbeteckningen på.. Efter en del tydande kom jag fram till att det står "Grundfos CPE S3 40". Men någon sprängskiss hittar jag inte
- Olof Palme

Skogsvilde

• -
« Svar #18 skrivet: 18 mar-16 kl 20:42 »
Har du någon länk?

Lyckades tråckla in handen och fota av plåten med modellbeteckningen på.. Efter en del tydande kom jag fram till att det står "Grundfos CPE S3 40". Men någon sprängskiss hittar jag inte

Hittade inte skissen jag tänkte på  :-\

Men väl en annan net.grundfos.com/Appl/ccmsservices/public/literature/filedata/Grundfosliterature-6844.pdf
Där har du en principskiss och det ena röret kallas stigarröret och det andra evakueringsrör.
Dvs den borde kunna suga en del i det röret, speciellt om man har noll i höjdskillnad.
Jag har svårt att tro att den kan gå i sönder om du testar lite snabbt på golvet.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 18 mar-16 kl 22:15 »
Pumpen suger in i ena hålet och blåser ut i andra. Ejektorn sitter i serie med pumpen och river med sig nytt vatten nedifrån. Det är så en ejektorpump fungerar.

Du kan ju göra så att du kör ren pumpen först eftersom det är minst besvär och det ändå behöver göras. Det är ju inte säkert att ejektorn är igensatt och det får du svart på vitt på när pumpen öser som den skall. Vet inte, men ättiksyra kan vara en ersättare till citronsyran, det är ju kalk du skall lösa upp. Kaustiksodan är ju mer för att lösa upp organiska proppar som hår, fett och annan skit. Det har du inte i grundvattnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
torpjens, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser