Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar som inte kläcks  (läst 2228 gånger)

SofiaB

• Västergötland
Kycklingar som inte kläcks
« skrivet: 10 mar-16 kl 21:54 »
Har haft problem med att få ordning på kläckningen i min Covatutto 16. I början gick det jättebra och de flesta ägg kläcktes fint. Sedan blev det sämre. Den står på samma ställe och när jag lyser äggen så är de utvecklade som de ska. Senast 15 ägg, fem kläckta, en tog sig inte ur skalet, ett ägg inte befruktat och resten är det kycklingar i som inte kläcks.
Vad gör jag för fel? Har letat på nätet och i forumet här, men hittar inget konkret. Verkar vara fel på allt... Var börjar jag ?

Permission

• Uppland
SV: Kycklingar som inte kläcks
« Svar #1 skrivet: 10 mar-16 kl 22:42 »
Jag förutsätter att du vänder äggen som man ska, men det första du bör göra är att skaffa en termometer så du kan mäta temperaturen inne i kläckaren.
Man kan inte lita på att kläckaren värmen och termostaten funkar som det ska.

Theoneandonly

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 mar-16 kl 09:36 »
Om några klarade sig ut så är det ju inte helt fel.
Om tempen är lite för låg så tar det 1-2 dagar längre för dem att kläckas.
För hög så dör dom.
Är dom fullt utvecklade men inte orkar ut så kan det bero på nån svaghet, smitta tex.
Ett dåligt ägg i kläckaren kanske? Har du decinfiserat kläckaren mellan omgångarna?

Vilken sorts kläckare du använder är ganska irrellevant faktiskt, man kan kläcka kycklingar
med alla möjliga metoder, från hink å glödlampa till de mest avancerade.
Priset på kläckaren säger mest om hur länge den håller..

Tips på en billig, korrekt termometer: köp en bryggtermometer av glas, dom GULA ska det vara.
Finns i ölbryggarbutiker.

SofiaB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-16 kl 13:07 »
Nu har det hänt igen. Trots en bra kläckning emellan. Nu vet jag varför dock.
Åkte iväg en helg och min dotter skulle vända äggen. Tror att hon missat någon vändning och den blev för sen. Hon sa att det hänt så jag antar att detta var felet.
Nu har det kommit tre små kycklingar, men de har fel på ben och två av dem verkar inte ha dragit in gulesäcken. Så jag hoppas på bättre lycka vid nästa kläckning och att hjälpvändaren är punktlig när jag jobbar ;D

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 maj-16 kl 13:18 »
Skaffa en annan termometer så du kan mäta vilken temperatur som det faktiskt är i kläckaren.

Halte

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-16 kl 13:53 »
Nu har det hänt igen. Trots en bra kläckning emellan. Nu vet jag varför dock.
Åkte iväg en helg och min dotter skulle vända äggen. Tror att hon missat någon vändning och den blev för sen. Hon sa att det hänt så jag antar att detta var felet.
Nu har det kommit tre små kycklingar, men de har fel på ben och två av dem verkar inte ha dragit in gulesäcken. Så jag hoppas på bättre lycka vid nästa kläckning och att hjälpvändaren är punktlig när jag jobbar ;D
Så jäkla nog är det inte att det spelar någon roll om man missar någon vändning.. När jag hade manuell vändning kunde det ibland bli missat i någon dag eller mer och det blev ändå 80%-Iga kläckningsresultat.
Tror snarare det beror på temperatur, eller luftfuktighet.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser