Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka kycklingar i torkapparat?  (läst 3170 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
Kläcka kycklingar i torkapparat?
« skrivet: 10 mar-16 kl 12:17 »
Hej,
Vi tänkte köpa en kläckningsmaskin i vår, men nu var det en som skrev i en facebook-grupp att hon kläckt fram kycklingar i sin svamptorkingsapparat. (http://www.ha-halden.no/svingen-blomster-og-husflid/kristine-kopperud/dyrehistorier/den-blir-nok-hetende-soppen/s/5-20-166134). Till saken hör att vi har en stor torkapparat som heter Excalibur, så nu blir man ju lite nyfiken. Någon som testat att ruga fram kycklingar på detta alternativa sätt?
Malin

Permission

• Uppland
SV: Kläcka kycklingar i torkapparat?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-16 kl 17:28 »
bara temperaturen håller sig jämn och det finns lite ventilation så ska det inte vara några problem.

kurt

« Svar #2 skrivet: 10 mar-16 kl 19:43 »
Det krävs bara en stabil effektiv termostat som kan hålla rätt temperatur

MissT

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-16 kl 21:26 »
Behövs inte fuktighet också?

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-16 kl 21:39 »
Nej tillsatt fukt behövs egentligen inte.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 mar-16 kl 08:23 »
Hej,
Vi tänkte köpa en kläckningsmaskin i vår, men nu var det en som skrev i en facebook-grupp att hon kläckt fram kycklingar i sin svamptorkingsapparat. (http://www.ha-halden.no/svingen-blomster-og-husflid/kristine-kopperud/dyrehistorier/den-blir-nok-hetende-soppen/s/5-20-166134). Till saken hör att vi har en stor torkapparat som heter Excalibur, så nu blir man ju lite nyfiken. Någon som testat att ruga fram kycklingar på detta alternativa sätt?

Man kan ju ställa in temp. exakt men det lär nog bli lite för blåsigt på de små liven, de ska ju ligga kvar en tid.
Har glömt vilken temp de ska ha men jag har kollat min vanliga ugn och om den har lampan tänd ( utan temp./värme)  och luckan på glänt så blir det 30 grader därinne. (Jag drar igång förökningen av SymBeeotic i ugnen).

Liten kuriosa: får säkert 20 år sedan hade jag en gäng kalkonägg i kläckaren när den gick sönder...... >:D :'( .....
vad göra, jo jag lade alla äggen tätt ihp i angoraull och satte en grisvärmelampa över. Det funkade faktiskt  :D
« Senast ändrad: 11 mar-16 kl 08:29 av Znibban »

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-16 kl 10:22 »
Intressant att få reda på om det kan funka.  Med tanke på allt som skrivs om korrekt luftfuktighet i kläckaren, med tillsatt vatten. (Själv har jag låtit hönor kläcka mina ägg).  Bör väl vara bäst chans när det är mest fukt i luften inomhus - när det varmt och regnigt ute.  STyp sommar på Västkusten - eller Norge.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-16 kl 10:36 »
Men oftast är det väl så att man "dränker" kycklingarna med för hög luftfuktighet? En låg luftfuktighet i kläckaren verkar inte vara så farligt.

Permission

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-16 kl 10:41 »
Ja ägen ruvas med fördel "torrt" det enda man kanske gör är att tillsätta lite fukt de sista dagarna så de inte fastnar i skalet.

johe71

« Svar #9 skrivet: 11 mar-16 kl 10:45 »
  Bör väl vara bäst chans när det är mest fukt i luften inomhus - när det varmt och regnigt ute.

om alla parametrar, temperatur och luftfuktighet, är rätt (dvs på samma nivå som en höna håller det) så ökar det givetvis hur många % av äggen som kläcks... ju mer man avviker desto sämre kläck-%

så att satsa på mest fukt i luften sannolikt inte optimalt...

från en försäljare av äggkläckningsmaskiner: "Man brukar säga att en fuktighet mellan 35% och 45% är rätt normalt för de flesta fågeläggen. Under slutet av själva kläckningen är det bra om fuktigheten är något högre, mellan 50%-65%. Det är bra med lite högre fuktighet i slutet för då kan kycklingen lättare få hål på skalet."

i manualen till COVATUTTO 24 står det att kläckaren fungerar bäst "med en luftfuktighet mellan 45 och 55%" och för att få det så står det att kläckaren ska placeras i ett rum där "Omgivningsternperaturen bör vara mellan 16 till 24, luftfuktigheten skall vara mellan 55 och 75%."

Permission

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-16 kl 11:32 »

i manualen till COVATUTTO 24 står det att kläckaren fungerar bäst "med en luftfuktighet mellan 45 och 55%" och för att få det så står det att kläckaren ska placeras i ett rum där "Omgivningsternperaturen bör vara mellan 16 till 24, luftfuktigheten skall vara mellan 55 och 75%."

Jag tycker spontant att de värdena är lite väl tilltagna, de bör enl mitt tycke ner åtminstonde 10% kanske nära 20% tom.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 11 mar-16 kl 11:52 »
Men man får tänka på att 35% och vindstilla torkar ut ägget mindre än 35% och blåst, så det gäller nog att ha måttlig ventilation i svamptorken ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 11 mar-16 kl 17:38 »
Jag hade också för mig att fuktigheten spelade större roll, men å andra sidan, hur fuktigt kan det vara under en höna egentligen? Höns avger väl inte fukt - de svettas väl t ex inte - och blöter väl inte ner äggen med vatten?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 11 mar-16 kl 17:48 »
Jag har tänkt försöka mäta fuktigheten under en höna men har ännu inte kommit till skott.

Fuktigheten spelar större roll bland simande fåglar där det tänks att anka/andhonan simmar på rasten och sen lägger sig på äggen, där eftersträvas en betydligt högre fuktighet vid kläck av ankägg.

karsan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 11 mar-16 kl 23:06 »
Nej jag tror inte hönan svettas direkt när hon ruvar.  Tappar dock magfjädrarna så hon ligger med huden direkt mot äggen.  Ruväggen brukar bli glansiga och kännas nästan lite oljiga efter någon vecka,  så något händer i hudkontakten.  Qch även om hönan inte svettas så hindrar hon väl att äggen att dunsta ut vatten.  Sista dagarna lämnar hon ju inte äggen alls - är det inte då det rekommenderas att höja luftfuktigheten?

Permission

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 22 apr-16 kl 11:37 »
Jag kan ju tillägga att då jag använde covatutto 108 kläckare så krävdes en del tillsatt fuktighet, fläkten i den apparaten upplevde jag som onödigt stark så när kycklingarna fick hål i skalen så riskerade äggen att snabbt torkas ut pgra den kraftiga luftcirkulationen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser