Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dräktig igen direkt efter kull  (läst 4380 gånger)

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
dräktig igen direkt efter kull
« skrivet: 17 apr-07 kl 21:49 »
 :-\ det har hänt en liten olycka med vår hona. Hon har blivit dräktig direkt efter att hon fick sin kull.
Hon ska föda om några dagar. Kan den 4- 5 gamla kullen stanna kvar hos henne eller ska de flyttas från henne????

Jimmy
Kultursnedkeren/snickaren

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:dräktig igen direkt efter kull
« Svar #1 skrivet: 17 apr-07 kl 22:44 »
Låt hon ha dem hos sig tills de är 6 veckor och äter själv sen kan du flytta dem, annars blir det kanske för ansträngande för honan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 18 apr-07 kl 07:48 »
Fast blev hon dräktig direkt så får hon ju en ny kull efter 4 veckor...

Jag har råkat ut för det en gång och då tog jag ifrån ungarna 2 dagar innan hon fick nästa kull. Ungarna klarade sig.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Valiant

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 apr-07 kl 22:45 »
Ja det fungera om man vill köra slut på djuren!

Om du har produktion och vill har det så kan man jöra det annad vänta i 8 veckor med der så har du om der är en bra hona mer från henne :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 18 apr-07 kl 22:53 »
Ja det fungera om man vill köra slut på djuren!

Om du har produktion och vill har det så kan man jöra det annad vänta i 8 veckor med der så har du om der är en bra hona mer från henne :-\

Varför skulle det vara okej i en produktion? Eller missförstår jag dig?

I det vilda får kaninen ungar ca var 30:e dag, detta klarar de av, dock får de bara ungar under årets ljusa månader. Vår, sommar, och tidig höst.Men kör man honan lika hårt året runt blir hon inte särskilt gammal.

Men det var ju inte det detta handlade om utan om att det skett en olycka. Då får man göra det bästa av saken. Ungarna klarar sig utmärkt efter 5:e veckan utan mamman, såtillvida att de äter fast föda i huvudsak.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Valiant

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 apr-07 kl 13:33 »
De har inget med Barnen o göra här tänkte jag på Modern!!!

De kan hända men man ska inte göra det motvilligt för att alla

behöver en tid att hämta kraft igen eller????

I produktion vet man du måste göra så för att kunna leva på det.

No offens!!!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 19 apr-07 kl 13:39 »

I produktion vet man du måste göra så för att kunna leva på det.

No offens!!!

Jasså? Jag är verksam inom produktionen men inte visste jag att man måste göra så då..måste vara bättre med fler honor som kan producera fler kullar utan att slita ut sig, eller?

Valiant

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 apr-07 kl 18:01 »
Jag vet det att du håller på¨med det precice som Bundelinda eller peter eller Gösta

Jag funderatde över sånt och jag vet dom flesta jör det och jag sa

ingen angrepp mot nån som jör det men jag kunde aldrig jöra så

DET ÄR MINA TANKER!!!!!!!!

A9kha

« Svar #8 skrivet: 19 apr-07 kl 18:07 »
 ??? ??? ??? Vad blir det på Svenska?
Ser inget sammanhang i orden ?  ??? ???
Det är väl bra att man har någonstans att vända sej med sina frågor!
Sedan kan jag inte förstå hur en tjuvparning kan ske om man har honor och hanar åtskilda ,men det är en annan sak.

« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 18:08 av fredsborg »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 18:18 »
Jag vet det att du håller på¨med det precice som Bundelinda eller peter eller Gösta

Jag funderatde över sånt och jag vet dom flesta jör det och jag sa

ingen angrepp mot nån som jör det men jag kunde aldrig jöra så

DET ÄR MINA TANKER!!!!!!!!

Dom får du gärna ha men det är ingen anledning att hetsa upp sig. Var människa har rätt till sina åsikter. Det behöver man inte bli upprörd över.

Valiant

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 apr-07 kl 20:08 »
Ja du har rätt jag ser det i samma Ljus :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 19 apr-07 kl 21:15 »
Ja du har rätt jag ser det i samma Ljus :)

Så bra  :)

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 apr-07 kl 23:15 »

I det vilda får kaninen ungar ca var 30:e dag, detta klarar de av, dock får de bara ungar under årets ljusa månader. Vår, sommar, och tidig höst.Men kör man honan lika hårt året runt blir hon inte särskilt gammal.

Men stopp här nu! Fattar jag fel, eller menar du att det är ok att ta kull efter kull på honorna??? Jag trodde dom behövde vila emellanåt. Eller gör man en bedömning av varje honas tillstånd och agerar därefter? *förvirrad*

Kan du vara snäll och förklara mer ingående vad du menar?

/Dandelia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 20 apr-07 kl 02:01 »
Nä, det tror jag inte hon menar. Bara att det är så naturen fungerar. Men så blir dom nog inte så gamla i fritt tillstånd heller. Så för artens fortlevnad, är det säkert en vinnande strategi. Spruta ungar och sen bli rävmat innan kroppen är slut av alla ungar. Annat är det om man vill hushålla med sina djur. Det skulle bli ruskigt dyrt att byta ut sina avelsdjur i samma takt. Om man ser krasst på det.

3-4-5 kullar är väl mer normalt i uppfödning. Det senare om man har honor i mkt. god kondition.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 20 apr-07 kl 06:10 »
Dandelia läs Gruff`s svar. Jag gjorde en parallel med kaninen i det vilda, där det är fullt normalt för honan att spruta ungar ur sig som Gruff beskriver för att större delen av ungarna går till rävmat, andra dör i sjukdommar så till slut blir det bara ett fåtal kvar som kan hålla beståndet uppe, därav uttrycket "starkast vinner/överlever". Jag har inte skrivit någonstans att man tillämpar samma metoder för produktionskaniner för då skulle det återigen som Gruff skriver, kosta mer än det smakar att hela tiden ta fram nya avelsdjur för att man kört slut på den befintliga besättningen med ett så hårt parningsschema.

ALLTSÅ kaninens normala parningsrytm ligger runt 30 dagar, vild som tam, alltså är det fullt möjligt för kaninen att reproducera sig nästan varje månad men det är inte tillrådigt på en tamkanin.
Förstår du mig nu Dandelia?

/Kimma

Dandelia

• Gäst
Jajjamän
« Svar #15 skrivet: 20 apr-07 kl 13:01 »
 :) Glasklart!

Kerstin Linnea

« Svar #16 skrivet: 20 apr-07 kl 14:04 »
Jag skulle i alla fall flytta på den första kullen så inte det finns risk att den första kullen tar merparten av mjölken så den nya kullen svälter ihjäl..Sen får man skämma bort ungarna man flyttat på med lite extra gott tex skalade solrosfrön eller något annat eneririkt extrafoder, men dom måste ha det foder dom åt när dom gick med sin mamma..Sen skadar det knappast att "göda" mamman lite så hon inte tappar så mycket i hull..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 20 apr-07 kl 14:13 »
Maskrosblad är det bästa för att främja mjölkproduktionen i ett sånt läge.

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
« Svar #18 skrivet: 22 apr-07 kl 21:54 »
hejsan roligt med lite diskusion.

Honnan mår bra hun har fåt en ny kull 10 styk tänkte att ta bort 2. första kullen går for sig og äter och drickar bra, de är lite skygga men det är vel ok. De får vanligt foder och jag plockar gräs och maskrosblad nästen dagligen. Tack for alla tips.
Som jag skrev från början så var det inte medviljen at hon skulle bli dräktig direkt efter 1 kull, problemet var att hon hade gömt dem så bra i foderhöet att vi inte hittade dem. derfor trode vi at hun hade varit skindräktig, vi är nybörjara
Jimmy
Kultursnedkeren/snickaren

carmencha

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 apr-07 kl 23:01 »
Hej Haure!

Lycka till med alla kaninungar!  ;D

Carmencha

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser