Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surhöna som inte går ifrån redet  (läst 1378 gånger)

CillaB

• Skåne
Surhöna som inte går ifrån redet
« skrivet: 06 mar-16 kl 16:42 »
Jag har en surhöna som bara ligger och ligger. Jag har ingen tupp så några kycklingar blir det inte men hur får jag henne att sluta??  Tre veckor har hon varit i redet. Börjar bli orolig att hon inte äter ordentligt. Tacksam för HJÄLP.

Permission

• Uppland
SV: Surhöna som inte går ifrån redet
« Svar #1 skrivet: 06 mar-16 kl 18:51 »
Du behöver nog inte vara orolig de brukar gå upp och äta och dricka med jämna mellanrum.

Du kan annars försöka med att lyfta henne från redet på kvällen när det är mörkt och sätta upp henne på sitt pinnen över natten, gör så några dagar så kanske hon ger sig.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 06 mar-16 kl 20:55 »
Jag har två surisar just nu.

Vi ger hönsen en laddning havre och majs på morgonen och då brukar jag lyfta ner dom och då över dom och dricker så jag har sett det.
Har aldrig hört talas om eller råkat ut för att surhönor dött på sin post.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-16 kl 22:09 »
Det är lätt att kolla om en ruvhöna verkligen äter,  det är bara att känna på krävan då och då. Äter hon så bajsar hon och det kan ingen med normalt luktsinne missa. Men att ligga vecka efter vecka i tomme är, om inte annat, så onödigt. Hönan tappar i kondition, och löper stor risk att bli invaderad av ohyra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

CillaB

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 mar-16 kl 22:23 »
Tusen tack för alla svar.  :)

Nannisz

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-16 kl 11:25 »
Det är inte bra för dem att ligga vecka ut å vecka in, som skrev kan de få ohyra å tappar muskler osv. Om du har övriga möjligheter att ta hand om kycklingar så finns det väl alltid nån som kan ge dig ett par ägg att lägga under så hon får ett par kycklingar. Om du nu inte får det att gå över genom tipsen du fått. Vad har du för höns?

CillaB

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 mar-16 kl 20:26 »
Det är dvärgkochin. Satte henne på pinnen nu ikväll och hon stannade. Hoppas hon sitter kvar inatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser