Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på enklare verksamhet i verkstadslokal?  (läst 2589 gånger)

henamtt

• Dalarna
Tips på enklare verksamhet i verkstadslokal?
« skrivet: 28 feb-16 kl 13:21 »
Jag tittar runt lite och är inte helt säker på vad man kan få sålt i Sverige.

Jag hyr en lokal på ca 30 kvm för service av bilen och bor ca 7 mil därifrån, vilket gör att jag inte kan åka alltför ofta dit. Det är lättast för mig att göra småsaker eftersom lokalen är liten och det som inte säljs fyller upp utrymmet snabbt. Jag har inte heller alltför mycket pengar att investera, men är ändå i behov av extrapengar just nu.

Alla tips är välkomna.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på enklare verksamhet i verkstadslokal?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-16 kl 15:55 »
Grejen är att  du ber om tips som är helt omöjliga att ge.

Vad kan du?
Vad för utrustning har du?
Hur mycket kan du investera för att komma igång med nått?
Vad för marknad finns det?

Är du allmänt småkunnig så kunde du sälja tjänster som fixarNisse vilket kan innebära ganska små investeringar i ett initialskede. Dock är resandet ett aber då 7 mil är en rejäl bit att åka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-16 kl 17:44 »
Gjuta i betong t.ex trädgårdsmöbler. Va du än gör, så gör något du tycker är roligt!
kretslopp

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #3 skrivet: 28 feb-16 kl 18:43 »
Allt beror ju på vad man kan och vad man är duktig på. Saker som går att göra hemifrån är alltid mer lönsamt än sådant som kräver lokal.
Idag funderade vi t.ex på möjligheten att köpa upp, renovera och sälja gamla symaskiner. Borde gå att få viss lönsamhet i, i kombination med att man servar kundernas egna symaskiner.
Inte så utrymmeskrävande och går att sälja på tradera. Inte för att vi har tid, men ändå!

henamtt

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 06 mar-16 kl 17:34 »
Grejen är att  du ber om tips som är helt omöjliga att ge.

Vad kan du?
Vad för utrustning har du?
Hur mycket kan du investera för att komma igång med nått?
Vad för marknad finns det?

Är du allmänt småkunnig så kunde du sälja tjänster som fixarNisse vilket kan innebära ganska små investeringar i ett initialskede. Dock är resandet ett aber då 7 mil är en rejäl bit att åka.

Jag kan en del grundläggande saker som att bruka verktygen jag äger och jag lär mig nya "händiga" saker ganska snabbt.

Jag har dom mer grundläggande verktyg för arbete med stål och trä (svets, kapsågar, kompressor osv.), men att införskaffa mer utrustning är den lättare delen för mig.

Utrymme, tid och marknadsförståelse är det svåraste.

Fixarnisse tror jag inte fungerar för mig, utan jag skulle vilja tillverka användbara saker och sälja istället på det sättet.

henamtt

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 06 mar-16 kl 17:41 »
Allt beror ju på vad man kan och vad man är duktig på. Saker som går att göra hemifrån är alltid mer lönsamt än sådant som kräver lokal.
Idag funderade vi t.ex på möjligheten att köpa upp, renovera och sälja gamla symaskiner. Borde gå att få viss lönsamhet i, i kombination med att man servar kundernas egna symaskiner.
Inte så utrymmeskrävande och går att sälja på tradera. Inte för att vi har tid, men ändå!

Det skulle vara att föredra att jobba hemifrån, jag skulle också reducera boendekostnader med minst hälften om jag flyttade från lägenheten, men tyvärr kan inte alla få huslån/privatlån. Där jag bor kan man inte göra ljud överhuvudtaget om man vill bo kvar, så det får bli verkstaden.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 07 mar-16 kl 00:24 »
Jag kan en del grundläggande saker som att bruka verktygen jag äger och jag lär mig nya "händiga" saker ganska snabbt.

Jag har dom mer grundläggande verktyg för arbete med stål och trä (svets, kapsågar, kompressor osv.), men att införskaffa mer utrustning är den lättare delen för mig.

Utrymme, tid och marknadsförståelse är det svåraste.

Fixarnisse tror jag inte fungerar för mig, utan jag skulle vilja tillverka användbara saker och sälja istället på det sättet.

Det beror ju mycket på vad du är mest lagd åt att hålla på med - är det grovsmide/timmermansjobb eller urmakeri/finsnickeri? Om du ska göra produkter som kräver någon slags godkännanden från myndigheter (eller självdeklaration för CE-märkning), är du tillräckligt insatt i regelverken för att kunna konstruera sakerna så att de uppfyller kraven på en gång, ids du hålla på med formaliteterna med provinstitut, intyg och sånt själv, eller måste du anlita (dyr) konsulthjälp för sådant?

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-16 kl 15:11 »
Det är svårt att få lönsamhet i någonting om man måste pendla 70 km.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-16 kl 18:41 »
Jag tror att du måste se verksamheten som hobby. Då kan du omsätta upp till 30000 kr utan att behöva lägga på moms.

Att samla cykelvrak under hösten och renovera under vintern för att sälja på våren har tidigare varit en bra extra verksamhet för mig. Men då är jag interesserad av cyklar och har de flesta verktygen. Men väljer man rätt objekt och köper delar i butikspack så är 1500 kr vinst per hoj i snitt inte omöjligt.

Mvh
Magnus

Dela detta:

* Inloggade just nu

867 gäster, 3 användare
Seimo, ASIO Sweden, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser