Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köp av jordbruksfastighet med skog  (läst 3940 gånger)

mykee

• Jämtland
Köp av jordbruksfastighet med skog
« skrivet: 27 feb-16 kl 15:59 »
Hej

Vi ska köpa en jordbruksfastighet och har ingen erfarenhet av något liknande tidigare, eller driva företag. Vi kommer inte att ha någon verksamhet från början då vi båda jobbar fullt + barn så tiden räcker inte till, men tanken är givetvis att vi ska göra något så småningom när det finns bättre förutsättningar.

Jag funderar dock kring driftskostnader. Om man jämför med driftskostnader för en vanlig villa (sopor, el, försäkring osv). Finns det något annat på en jordbruksfastighet med skog som tillkommer? T.ex. måste man ha en revisor? Eller nån sorts skatt/avgift pga att man äger mark eller nått, ja ni förstår. Jag vill helt enkelt inte hamna i en sits där det helt sonika dyker upp nån faktura på 10 000-20 000:- årligen som vi är ovetandes om just nu.

kaskelottas

• Gäst
SV: Köp av jordbruksfastighet med skog
« Svar #1 skrivet: 27 feb-16 kl 16:32 »
Här är en lista på kostnader relaterade till bostaden jag använder till mitt eget sparande för fasta räkningar

Amortering+Ränta
Kommunal fastighetsavgift
Gårdsförsäkring
Vattenföreningsavgift
Vattenprov
Vägförening
Sophämtning
Slamtömning
Sotning
Brandskyddskontroll
Deklarationshjälp
Bredband
Anonymiseringstjänst Internet
Byalaget
Gasol
Filter andningsmasker
Tändkuber

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-16 kl 19:10 »
Nej, du behöver ingen revisor. Jag har ingen men borde ha en. Det beror nog på hur stor fastighet du har, men om du har 100 hektar skog och ska avverka etc kanske det är bra med en revisor.
Det beror ju också på hur bra du själv är på att räkna och läsa dig till information. Broschyrerna på skatteverket om hur man deklarerar jordbruksföretag och enskilda firmor är inte direkt bra.

Det jag tycker är en stor kostnad när man bor på landet är alla dessa vägavgifter. Om du får en kallelse till att gå på på en lantmäteriförättning och så skiter du i det för du tycker aldrig du åker på den där vägen så blir du "invald" ändå och en faktura på tusentals kronor för denna förättning. Det kan också vara så att trots att det finns förättning så skiter styrelsen att följa andelstalen. Vi fick en faktura på 8000kr för något väglyse när vårt andelstal är 1% men styrelsen tyckte alla ska betala lika mycket och ingen annan tyckte detta var konstigt utom jag! Jag har sprungit på fem vägföreningsmöten på ett år och detta bara för 2 fastigheter. Så ta reda på vilka vägföreningar som "belastar" fastigheten du tänkt köpa. Det är inte alltid mäklaren upplyser om detta. Ett hus i min by var till salu i höstas och i mäklarannonsen stod inte ett ord om att det ingick en vägavgift på 2600kr per år för den stugan.

Och är det inte vägavgifter så kan du få lantmäteriavgifter för din granne beslutat att sätta ut en ordentlig gräns i nåt skifte ute i skogen. Man tycker ju det ska ta en minut att rita en gräns på en karta i ett dataprogram men de ska ha ca 10 000kr för att rita ut en gräns på en karta.

Andra stora kostnader är ju alla reparationer av uthus etc som du inte har om du har en villa på en liten tomt.

mykee

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-16 kl 20:53 »
En revisor antar jag kan en del "knep och trix" på hur man ska göra saker för att det ska bli mest fördelaktigt mot en själv.

Ok, bra tips angående lantmäteriförättning. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Angående det där med att betala lantmäteriavgifter för att grannen vill sätta ut en gräns mellan skiftena, det lät ju ytterst märkligt om det är så? Om grannen initierar det så borde denne stå för den kostnaden kan man tycka eller att man själv ger sitt godkännande

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 27 feb-16 kl 21:27 »
En revisor antar jag kan en del "knep och trix" på hur man ska göra saker för att det ska bli mest fördelaktigt mot en själv.

Ok, bra tips angående lantmäteriförättning. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Angående det där med att betala lantmäteriavgifter för att grannen vill sätta ut en gräns mellan skiftena, det lät ju ytterst märkligt om det är så? Om grannen initierar det så borde denne stå för den kostnaden kan man tycka eller att man själv ger sitt godkännande
Kostnaden delas upp efter vem som har mest nytta av utstakningen. Det kan bli så att den part som tagit initiativ i princip slipper betala något själv, medan den andra får en överraskningsfaktura.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-16 kl 22:37 »
Ja, jag har exempelvis en granne som byggt garage på min mark och enligt lantmäteriet kostar det 30 000kr att få en stolpe i marken.  Hur kostnaden ska fördelas är inte helt klart men lantmäteriet gissade på att kostnaden skulle delas mellan mig och grannen. Min granne säger att han inte vill ha nån stolpe och inte tänker betala, medans jag tycker att han borde betala hela fakturan eftersom det är hans fel att jag ens vill ha en fastighetsbestämning där. Om han hade byggt sitt garage på sin tomt istället hade jag inte haft något behov av att veta exakt var tomtgränsen går.
Om jag däremot kommer få betala hela fakturan på 30 000kr så är jag inte intresserad av en fastighetsbestämning för jag tycker det blir för dyrt.
Så visst kan man få "överraskningsfakturor" på ganska stora belopp, från i alla fall lantmäteriet.

Sen fick min andra granne en "överraskningsfaktura" av kommunen också på 20 000kr för han "glömde" att söka bygglov för sina utbyggnader, men han har å andra sidan ingen jordbruksfastighet.

Ex.

• -
« Svar #6 skrivet: 04 mar-16 kl 11:10 »
Självklart kan det vara bra att hålla reda på eventuella utgifter för lantmätare och annat, men det är knappast det som man kommer att stöta på mest.
Vi fick nyligen göra en fastighetsbestämning över 50 meter gräns mot grannen, men det kom bara en blankett som vi båda fick underteckna om att vi var överens var gränsen gick. Kostade inte många kronor.

Sen när kaskelottas räknar upp alla de utgifter som h'n anser höra till om man bor på landet så ställer jag mig ju lite frågande till exempelvis vattenprover och 'anonymiseringstjänst internet'??

Det som nog oftast kommer som en överraskning för de som flyttar ut på landet är nog: Underhåll på byggnader. Avloppsanläggningar som inte är godkända. Vatten som man tycker är för dåligt på ett eller annat sätt.

Det här är grejer som man kan få ösa in pengar på. Byggnadsunderhåll är en post som aldrig verkar ta slut heller.

Annars är det inga speciella skatter eller nåt när det gäller jordbruksdelen.  Huset ni bor i däremot behandlas som vilken villa som helst.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

kaskelottas

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 mar-16 kl 12:11 »
Självklart kan det vara bra att hålla reda på eventuella utgifter för lantmätare och annat, men det är knappast det som man kommer att stöta på mest.
Vi fick nyligen göra en fastighetsbestämning över 50 meter gräns mot grannen, men det kom bara en blankett som vi båda fick underteckna om att vi var överens var gränsen gick. Kostade inte många kronor.

Sen när kaskelottas räknar upp alla de utgifter som h'n anser höra till om man bor på landet så ställer jag mig ju lite frågande till exempelvis vattenprover och 'anonymiseringstjänst internet'??

Det som nog oftast kommer som en överraskning för de som flyttar ut på landet är nog: Underhåll på byggnader. Avloppsanläggningar som inte är godkända. Vatten som man tycker är för dåligt på ett eller annat sätt.

Det här är grejer som man kan få ösa in pengar på. Byggnadsunderhåll är en post som aldrig verkar ta slut heller.

Annars är det inga speciella skatter eller nåt när det gäller jordbruksdelen.  Huset ni bor i däremot behandlas som vilken villa som helst.

Vi har eget vatten så vattenprover ska göras vart tredje år. Modell större vart 10e. Men visst är man "hård" så kanske man skiter i sånt =)
Bredband räknar jag till kostnad för fastigheten/boendet då det är en fast lina.
Anonymiseringstjänst går hand i hand med ett bredbandsabonemang. Tiden då man surfar utan vpn är väl över för de flesta gissar jag.

Det jag har listat är fasta kostnader vi har som, som hör till boendet, som vi vet kommer varje år/månad eller annat intervall. (driftskostnader för gård var en del av OP's fråga)

Saker som reparationer och underhåll, lantmätare, etc går inte att lista på samma vis eftersom de inte är kostnader kommer med fasta intervall eller känd storlek.
För att ta höjd för sådana kostnader passar sig ett separat sparande - "reparationsfond" tex.

MVH

T16_AeRo

• Närke
« Svar #8 skrivet: 29 mar-16 kl 21:20 »
Räkna med en rätt så saftig gårdsförsäkring..
Vi betalar ca 8000kr om året för loge/stall på 320m2.. bostadhus på 180m2.. gäststuga på 40m2. Och då är inte logen försäkrad till fullvärde ens
Dessutom verkar dom smyhöja försäkringen för varje år  >:D >:D

bokeliden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 mar-16 kl 22:02 »
Glöm inte att säga till skattemyndigheten att ni inte driver verksamhet, då slipper ni deklarera för det, o gård är som vilket hus som helst på landet, med kostnader det medför att äga hus. Det räcker om ni anmäler det när ni deklarerar, inte krångligt alls o går alldeles utmärkt att gå tillbaka till aktiv näringsverksamhet när ni så vill
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Dela detta:

* Inloggade just nu

847 gäster, 4 användare
Berberis, Seimo, ASIO Sweden, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser