Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om avelsägg skickade med post  (läst 5034 gånger)

Johan87

• Västerbotten
Frågor om avelsägg skickade med post
« skrivet: 24 feb-16 kl 13:02 »
Om 1 vecka kommer mina betällda ägg att kläckas. Hur stor andel av ägg som åkt post kan man vänta ska kläckas? Som det ser ut nu är det 5 av 10 som lever 1 vecka innan kläckning.

Jag förstår att det är lägre än med helt färska oskakade ägg men vad har ni för erfarenhet på ägg ni fått med posten? Är 50% av de befruktade bra eller dåligt eller rimligt?

De jag fick var mycket bra paketerat men jag upplevde att de var " vattniga" när man lyser dem samt att luftbubblan var för stor och ojämn på många av dem. Vad beror detta på?

Permission

• Uppland
SV: Frågor om avelsägg skickade med post
« Svar #1 skrivet: 24 feb-16 kl 14:35 »
Man kan inte säga bu eller bä, hur långt är ett snöre?

Jag fick 12 ägg skickade till mig förra året, 1 var helt obefruktat, två råkade få någon sprickbildning i skalet under ruvningen så fostren dog och 9 kycklingar kläcktes.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 24 feb-16 kl 19:21 »
Man kan ju berätta om sina erfarenheter  som du gjort nu. Om tillräckligt många gör det så blir man kanske lite klokare...

pytte

• -
« Svar #3 skrivet: 25 feb-16 kl 20:43 »
Har fått ägg som skickats många gånger, 10 varav 9 blev fina kycklingar. 12 varav 3 kläcktes.
Lite lotteri att köpa ägg som skickas. Men ibland kanske enda sättet att få tag på det man vill ha.
Brukar inte ha höga förväntningar på skickeägg, allt som kläcks är bonus ;)
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 feb-16 kl 08:48 »
Jag har mest goda erfarenheter av skickade ägg.  Dom har varit bra packade och så är det ju viktigt att man låter dom vila ett dygn så dom hinner stabilisera sig.
MEN jag har även blivit lurad! Ett antal ägg som inte ens var befruktade!! Då blev jag väldigt besviken. Det var från en person som utger sig för att ha bra erfarenheter av allt som rör avel, hon har många hönsraser och samlar och skickar ägg regelbundet. Hon har en hemsida där hon beskriver sin verksamhet och erbjuder att man får ställa sig i kö efter ägg då det ofta är stor efterfrågan...Jag vet inte, kanske är många ovana som går på det och tror att äggen blev skadade i frakten...men själv är jag en van och erfaren kläckare, jag ser lätt när äggen är befruktade eller inte.
Har hittills stått emot lusten att "hänga ut" äggförsäljaren.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 01 mar-16 kl 08:05 »
Jag har mest goda erfarenheter av skickade ägg.  Dom har varit bra packade och så är det ju viktigt att man låter dom vila ett dygn så dom hinner stabilisera sig.
MEN jag har även blivit lurad! Ett antal ägg som inte ens var befruktade!! Då blev jag väldigt besviken. Det var från en person som utger sig för att ha bra erfarenheter av allt som rör avel, hon har många hönsraser och samlar och skickar ägg regelbundet. Hon har en hemsida där hon beskriver sin verksamhet och erbjuder att man får ställa sig i kö efter ägg då det ofta är stor efterfrågan...Jag vet inte, kanske är många ovana som går på det och tror att äggen blev skadade i frakten...men själv är jag en van och erfaren kläckare, jag ser lätt när äggen är befruktade eller inte.
Har hittills stått emot lusten att "hänga ut" äggförsäljaren.

Tack för svar. De jag fick var mycket fint packade tyckte jag, ( helt oerfaren första  postägg). Av 10 ägg var 3 obefruktade eller döda innan något synbart skett.

Sedan har 2 dött i olika skeden.

jag tycker de såg konstiga ut redan när jag fick dem. Det var som om innehållet var löst som vatten när man lyste dem.

Sedan så var luftbubblan ojämn. Såg ut som sadelväskor. Vad beror detta på?

Har 5 kvar i kläckaren nu och de rörde på sig i alla 5 i går (dag 17) men om mer än 2 kläcks så blir jag förvånad eftersom luftbubblorna ser så konstiga ut och är så stora. På fredag kommer facit.

Permission

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-16 kl 09:02 »
Var luftbubblan ojämn percis när du fått dem eller nu när de legat i kläckaren en stund?

Johan87

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 01 mar-16 kl 21:32 »
Var luftbubblan ojämn percis när du fått dem eller nu när de legat i kläckaren en stund?
Luftbubblan var både stor och ojämn på en del av äggen. Redan när jag fick dem.

Och det var så konstigt när jag lyste dem innan jag la in dem så såg  det ut som om innehållet var vatten och inte fast så där som ägg brukar vara. Kan äggvitan skaka sönder så att den ändrar konsistens?

Permission

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-16 kl 23:04 »
Hinnan kan ju gå sönder så att luftbubblan fylls av ägg ist för luft.

Nannisz

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-16 kl 09:09 »
Jag är också nyfiken på det där med att skicka ägg. Vill sälja ägg efter mina Hedemorahöns men har dålig koll på befruktningen.  På fredag kläcks mina första egna ägg, under lilla Ulla. skickat en omgång som kläck om dryga två veckor. Dem sålde jag billigt för att få hjälp att utvärdera befruktningen och min äggpaketering. Sista veckan har tupparna varit väldigt energiska, men man vet ju ändå inte om allt funkar....

Johan, du uppdaterar oss på fredag va?  ;)

Johan87

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 02 mar-16 kl 16:43 »
Hinnan kan ju gå sönder så att luftbubblan fylls av ägg ist för luft.
Det måste vara det som har hänt... är det när det skakat för mycket som det sker?

Johan87

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 02 mar-16 kl 16:48 »
Jag är också nyfiken på det där med att skicka ägg. Vill sälja ägg efter mina Hedemorahöns men har dålig koll på befruktningen.  På fredag kläcks mina första egna ägg, under lilla Ulla. skickat en omgång som kläck om dryga två veckor. Dem sålde jag billigt för att få hjälp att utvärdera befruktningen och min äggpaketering. Sista veckan har tupparna varit väldigt energiska, men man vet ju ändå inte om allt funkar....

Johan, du uppdaterar oss på fredag va?  ;)

Självklart blir det uppdattering på fredag! :)  jag har själv 4 hedemoror  vars ägg jag kläckt för första gången. Oj vad kul det är. Men jag har bara gråa hedemoror och skulle gärna vilja ha lite mer blandade färger i hönshuset. Vad har du för färger Nannisz? :D

Permission

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-16 kl 17:40 »
De kan ju gå sönder av andra skäl än posten, kanske det var ägg med dålig hinna helt enkelt.
Var försändelsen välpackad så borde det inte hända.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 03 mar-16 kl 11:42 »
De kan ju gå sönder av andra skäl än posten, kanske det var ägg med dålig hinna helt enkelt.
Var försändelsen välpackad så borde det inte hända.

Men att det skulle vara dålig hinna på hälften av äggen känns ju märkligt... eller.?

Nannisz

• Småland
« Svar #14 skrivet: 03 mar-16 kl 13:30 »
Idag fick jag lite chock. Hålslag på ett ägg å någon som piper  ;)
Spännande värre nu :)
Försöker bifoga någon bild på hönapönorna  ;)

Nannisz

• Småland
« Svar #15 skrivet: 03 mar-16 kl 13:40 »
Dem här färgerna har jag.  Så nyfiken på vad det blir för färger på de små ;)
På måndag skickar jag ett gick till en kund, ska bli så kul å se vad det blir för färgsättningar som poppar upp ;)

Nannisz

• Småland
« Svar #16 skrivet: 03 mar-16 kl 13:42 »
En bild till

Nannisz

• Småland
« Svar #17 skrivet: 03 mar-16 kl 13:45 »
Å så har vi Harry, The boss  ;)

Nannisz

• Småland
« Svar #18 skrivet: 03 mar-16 kl 13:50 »
Och ungtuppen Krisse landförvisad till pinnen då han retar gallfeber på Harry genom att sätta på han hönor så fort han vänder ryggen till ;)

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 03 mar-16 kl 15:21 »
tyvärr en lotterie med postägg.

Har haft olika resultat. I medel 50%.
Kläckte en gång Brahma, var det 1 kyckling av 12 ägg. Mest blir det 13-15 kycklingar av 20-24 ägg.
Posten skada mer som många tror. Riv snören i äggen sönder är det körd.

Vad du beskriva med vattniga ägg kan vara
- hemsk gammal ägg, om du öppna exempelvis ägg fran affärn rinner det som vatten ur äggen, luftbubblan är stor
- för mycket prtein i hönsfoder,
- äggen har frysd sönder.

Danielle

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser