Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om avelsägg skickade med post  (läst 5028 gånger)

Permission

• Uppland
SV: Frågor om avelsägg skickade med post
« Svar #20 skrivet: 03 mar-16 kl 15:28 »
Men att det skulle vara dålig hinna på hälften av äggen känns ju märkligt... eller.?

Inte nödvändigtvis, om de kommer från samma besättning kan man anta att det kan bero på miljön de lever i, kan vara brister i fodret tex.

karsan

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 03 mar-16 kl 17:37 »
Jag har bara fått skickade ägg en gång. De blev ruvade under en höna.  13 kycklingar på 14 ägg - långt över  förväntan. Men hon som hade avelsäggen sa att hon alltid skickade ägg som var helt nyvärpta.  De lär vara tåligare då.

Lillhönan

• Halland
« Svar #22 skrivet: 03 mar-16 kl 20:41 »
Jag har bara kläckt skickade ägg en gång, utav 14 ägg blev det 8 kycklingar men tyvärr dog 5 st inom en vecka och kvar blev 2 tuppar och en höna. Vet ej varför de dog, de blev hängiga och åt inget, bajset var normalt. Vet ej om det kan komma några sjukor med ägg, men nästa kläck jag hade, köpta ägg men hämtade, blev det 7 kycklingar och alla dog på samma sätt som förra kläcket! Trodde det var något fel på min kläckare så jag fyllde den med mina egna blandisägg, 12 av 14 kläcktes. Innan jag satte mina egna kycklingar i lådan under värmelampan så desinficerade jag lådan och 11 av 12 kycklingar klarade sig.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Nannisz

• Småland
« Svar #23 skrivet: 04 mar-16 kl 07:32 »
Nu är min lilla trio här :)
Hur går det Johan87?

Johan87

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 05 mar-16 kl 08:30 »
Det blev trots allt mycket bättre än vad jag vågat hoppas. Fyra friska fina brahma kycklingar kom ut nästan samtidigt i går  :D men den med absolut störst luftbubla orkar inte kämpa. Han ligger bara i ägget och flåsar. Så den är nog snart död... tyvärr. :'( men då blev det ju hyfsat kläckresultat ändå. Tre (troligtvis) obeftruktade som väl inte ska räknas. 2 som dog efter kanske 7- 10 dagar i ägget. Och en som inte ville kläckas. Så 4 av 7 känns ju bra ändå. Hoppas alla dessa överlever och får pryda trädgården till våren

Johan87

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 05 mar-16 kl 08:39 »
Tänkte lägga upp en bild men jag begriper inte hur man gör det med telefon  ;D

Johan87

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 06 mar-16 kl 11:13 »
Här kommer en bild på de små brahmakycklingarna[img]http://www.alternativ.nu/MGalleryItem.php?id=9266/[img] om jag nu fick det att funka ;D

Johan87

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 06 mar-16 kl 11:14 »
Nu då >:(

Johan87

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 06 mar-16 kl 11:21 »
En bild till
oj den var fin. Jag har läst att hedemora kan bli en massa olika färger men när jag nu kläckt fram 3 stycken från mitt eget gäng verkar det som om de blev precis samma färger som dom jag redan har. Kanske måste beställa några ägg från en som har fler olika färger än jag.

Nannisz

• Småland
« Svar #29 skrivet: 07 mar-16 kl 11:16 »
Johan
Vilka små sötungar  ;)
Jag har tyvärr inte fått upp befruktningsnivån på mina så här tidigt på våren, men hoppas det blir bättre ju längre fram vi kommer.  Hör av dig om du vill köpa några ägg av mig framöver.
Har du nån bild på dina Hedemora?

Johan87

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 07 mar-16 kl 21:15 »
Johan
Vilka små sötungar  ;)
Jag har tyvärr inte fått upp befruktningsnivån på mina så här tidigt på våren, men hoppas det blir bättre ju längre fram vi kommer.  Hör av dig om du vill köpa några ägg av mig framöver.
Har du nån bild på dina Hedemora?
hmmm det var mest fokus på tuppskrället på  bilderna jag hade lättillgängliga... men en av bilderna är som de såg ut när de kom till oss förra sommaren. Jag älskar den mörka kammen och att kammen är relativt liten även på tuppen

Johan87

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 07 mar-16 kl 21:17 »
Bild

Johan87

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 07 mar-16 kl 21:18 »
Pojken med favoriten

Johan87

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 07 mar-16 kl 21:19 »
Jussi

Nannisz

• Småland
« Svar #34 skrivet: 08 mar-16 kl 11:52 »
Men så vackra!!!! Å sån där fina med guldkrage!! Vad avis jag blir!  Vi skulle byta ägg med varandra 😉

Johan87

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 08 mar-16 kl 12:32 »
[quote au :Dthor=Nannisz link=topic=180821.msg1693188#msg1693188 date=1457434361]
Men så vackra!!!! Å sån där fina med guldkrage!! Vad avis jag blir!  Vi skulle byta ägg med varandra 😉
[/quote] absolut.  ja det vore kul. Tyvärr kan jag inte kläcka mer förrän juni. Ska på en vecka semester i slutet på maj och vill inte ha smått när vi ska ha hönsvakt :) men vill du kan jag ju höra av mig när de börjar lägga lite mer. Nu är det bara ett ägg per dag... så får vi se om det passar dig då :)

Nannisz

• Småland
« Svar #36 skrivet: 08 mar-16 kl 21:43 »
Det låter jättebra, kan bli spännande ;)
 Jag fick 2 ägg igår och 4 idag ;)
Men skickade 17 i morse, så nu måste jag fylla på lite i kylskåpet  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser