Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tiny house för 2 vuxna och 2 barn ?  (läst 8887 gånger)

Chrabban

• -
Tiny house för 2 vuxna och 2 barn ?
« skrivet: 21 feb-16 kl 22:35 »
Hej, jag tänkte bara kolla med er på forumet. jag och min sambo har haft funderingar på att bygga ett tiny house. får se om ni har några tankar kring detta eller erfarenhet :) vi har ett barn påväg och tanken just nu är att ha 2 barn. och vi har kollat runt en massa och funderar på ett tiny house, då man kan flytta det om man behöver och att man inte behöver bygglov för det om jag har förstått det hela rätt. det som är kruxet är det att hur ska man se till att barnen kanske kan få varsit krypin där man kan ha sitt och leka,  och sen hur kommer det att bli när dom blir äldre, fungerar ett sådant hus för tonåringar mon tro?
jag tackar för alla svar jag kan få, om inte annat kanske ni kan ge tips på sidor /bloggar
mvh/Christian

kurt

SV: Tiny house för 2 vuxna och 2 barn ?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-16 kl 04:35 »
Det där att man inte skulle behöva bygglov bara för att det är flyttbart gäller inte i Sverige.

Harry Tiften

• -
« Svar #2 skrivet: 22 feb-16 kl 05:35 »
Interesting! Litet hus for two adults and two children?
Drick träsprit!

Chrabban

• -
« Svar #3 skrivet: 22 feb-16 kl 07:17 »
han läsa på liter mer och det är som du säger ett måste, iaf om man ska stå lite mer permanent. men är det ett stort hinder) och fins det en massa "trevliga" regler som gör ett sådant bygge helt omöjligt att genomföra ?
vilka regler ska man titta under, husvagn, byggbarack elle rnågot annat ? vore jätte bra med lite tips på vart man kan hitta sånt så att man kan göra en bedömmnig om det äns är möjligt att leva 4 i ett tiny house ;)

Sjaunja

• -
« Svar #4 skrivet: 22 feb-16 kl 10:49 »
Markus Skoog har mycket kunskap och bloggen "att leva det levande livet."

hugor

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-16 kl 11:07 »
Jag har för mig att jag sett en amerikansk blogg om en familj som levde så, de hade ett loft i vardera änden av vagnen för föräldrar respektive barn. När barnen blir tonåringar kanske det är enklast att bygga en till vagn, så de kan få  "riktiga" rum. I det läget har ni ju säkert fått rutin på att bygga, och barnen har blivit så stora att de kan hjälpa till.

Ang. bygglov är det mer eller mindre upp till kommunen att avgöra vad som är en byggnad och därmed lovpliktigt, ibland räknas husvagn eller båt som byggnad om den står uppställd under längre tidsperioder. Formellt sett är vagnar av den typ som Markus byggt efterfordon, och om man har den uppställd med markägarens välsignelse på att sådan sätt att det inte stör grannar eller andra som kan klaga tror jag knappast kommunen kommer lägga sig i.

//H

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 22 feb-16 kl 11:13 »
När barnen är små så är det väl egentligen inte så svårt och när de blir större är det väl lika bra att bygga ett eller två hus till. Bygger du som traktordragna vagnar så kan du ta med alla i ett svep när du flyttar. Bygg det första, huvudhuset, stort.

Chrabban

• -
« Svar #7 skrivet: 24 feb-16 kl 17:05 »
Tack för svaren, :)

jag har sätt markus blogg, det finns nästan för mycket at läsa på den bara :P
har sett dom, verkar ju som att det går bra, dom håller tydligen på att bygga ett hus nu så att dom ska få plats då en av barnen var 11-12 och då är det bra om dom får sitt egna utrymme :P
Vet inte om jag skule vilja att dom har varsit hus, tänkte lite i dom banorna med men det känns nog lite bättre om man har lite koll på dom när dom är ute och räner ;P

får ta och kolla med komunen där vi tänkte ha huset då, hopas man kan köpa tomt billigt eller hyra biligt/gratis :D

är det någon som har koll på hur stor vagn man får ha? har sätt en villavagn som är 3*10 meter dom har dock inte något loft så kanske lite skillnad på dom.

ensamhet

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-16 kl 17:57 »
Jag har repat en lastbilstrailer som var ombyggd till ett hus på hjul.
Den var 3.1 x 20 meter och den var laglig att dra med skylt för bred last

Chrabban

• -
« Svar #9 skrivet: 24 feb-16 kl 20:36 »
det var ett stort hus :P råkade du repa så att den fick repor eller menar du något annat ? ;)

såg en ritning på ett hus som jag tror skulle fungera för 4 pers. http://pinnacleparkhomes.com/images/montana%2011.jpg
den är 11 * 3,5 (antar att man kan köra 3,1 om det finns en gränns) men det står på deras hemsida att den skulle väga 7,5 ton kan det verkligen stämma? om man skulle bygga den själv, kan man köpa en billig villavagn, slakta den och sen bara bygga på den? antar att man får förstärka den lite i såfall :P eller vart kan man få tag på något som skulle passa som inte kostar 1/3 av hela bygget ?

ensamhet

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-16 kl 21:19 »
2,6 meter kör du som vanligt. Upp till 3,1 med skylt. Bredare än 3,1 ska det vara följebil och sen finns det en gräns till vid 4 - 5 meter (minns inte exakt) där det ska vara polistillstånd.
Maxlängd är 24 meter inklusive dragbil. Sen finns det nå regler om svängradie utan att bil och släp tar i varandra.

Allt finns att läsa på Transportstyrelsen, om man hittar igen det på deras sida.

Repa = laga, jag bytte ut bladfjädrarna mot luftfjädring.

Chrabban

• -
« Svar #11 skrivet: 25 feb-16 kl 22:14 »
Tack, då vet jag iaf hur stort det får vara. får som sagt kanske ringa och dubbelkolla med transportstyrelsen. hehe aha :P

men hur är det med vagn till dessa monster då? någon som hade ett bra svar på min fråga tidigare ? :)

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 feb-16 kl 00:01 »
Säger som tidigare. Planera för ytterligare minst en vagn när ungarna börjar komma upp i ålder. Kanske rätt tidig ålder tom, beroende på hur man är själv och hur ungarna är.
Ett morgonknull i sängen, när fem- och sjuåringen sitter i köket och äter, eller på sitt rum och leker, skulle kännas väldigt märkligt, om det bara är en meter bort...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 26 feb-16 kl 01:01 »
Går ju att bygga riktigt stort om man vill eftersom det inte är någon begränsning uppåt. Kan dock vara bra att hålla sig under 4,5m om man inte vill hålla koll på broar mm när man skall flytta vagnen.

husbehov

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 feb-16 kl 07:39 »
ha en traktor att dra med . finns ganska bra gråzoner där med . min vagn byggde jag för traktor som dragare . jag byggde min ram från grunden med i-balkar ipe-160 och med boggy axlar och överdimensionerat på det mesta så man kunde böka runt på riktigt dåliga vägar , byggde den även på en vändplan i skogen med ett brummande elverk :) kul erfarenhet  . min var 3.10 bred och det är väldigt brett på sina håll och otympligt . hade jag byggt en ny hade jag inte gjort den så bred :)

husbehov

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 feb-16 kl 07:40 »
min vagn håller mitt hus och byggen nu på att absorbera  ;D

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 26 feb-16 kl 23:16 »
Om jag skulle bygga ett pyttehus på hjul så skulle jag antagligen bygga det med pulpettak på längden, ungefär som Leaf House 2 eller 3. Det gör loftet mer funktionellt än vanligt sadeltak. Skulle nog föredra sängskåp före loft, men allra helst skulle jag ha futon på golvet. Inga fallande barn på så sätt. Undrar förresten varför inte fler tittar på japansk inredning när de funderar på pyttehus? Ett stort mjukt golv, som japanernas tatami, plus madrasser man kan stuva undan i ett skåp (eller på loftet) skulle räcka långt. Som ytterligare inspiration kan man titta på mikrohuset m-ch. Något liknande skulle nog fungera som "barnrum" i ett pyttehus.

Det där med privatliv och gemenskap är inte enkelt. När barnet är litet vill det vara nära och det kan sträcka sig ganska långt upp i åldrarna. Två syskon kan trivas med att sova tillsammans till och med som tonåringar. Det är kanske vettigt att fundera på ställen där man kan vara för sig själv, både för vuxna och barn, men just nu behöver ni egentligen bara fundera på en stor säng. Det finns gott om tid att fundera på nästa byggnad. Det tar några år innan barnet börjar undra vad ni vuxna gör när lampan är släckt... Emil hittade sin snickerboa, gubben sitter med tidningen på dass och ungarna sover i trädhuset under varma sommarnätter eller i var sin hennessyhammock. Det där sista inte menat som reklam för ett speciellt märke. Jag kunde bara inte komma på ett sätt att beskriva korsningen mellan hängmatta och tält på annat sätt. Själv skulle jag gärna sitta för mig själv i bastun.

Den moderna människan verkar rekommendera väggar omkring varje individ. Rätt underligt för ett flockdjur, eller hur?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Chrabban

• -
« Svar #17 skrivet: 27 feb-16 kl 01:10 »
Pentti Linkola: hehe om så länge det finns någon typ av vägg imellan så är det lungt, finns väggar i hus som verkar vara gjorda av wellpapp så det låter nog lika mycket där ;)

Själv är bäste dräng: så om man håller sig under 4,5 så klarar man iaf alla stora broar ? :) vet inte hur höga tiny house brukar vara, alla skriver ju bara bred och längd :P

husbehov: har funderat lite på det med, hur byggde du den ? :) total kostnad ? hittade en traktorvagn för 45k på 10*3 som tog 28 höbalar :P om jag skulle bygga eller leja ut arbetet så skulle jag nog också överdimensionera. inte super kul at köra på ett litet gupp i skogen och sen så går något av och hela huset tippar ner i diket ;) sugen på ett göra en till vagn ? ;) jag är lite trög vad menade du med ditt sista inlägg ? :)

Vattuvarg: jo ett pulpettak har jag också funderat lite på, tittade på leaf house 3 förut, riktigt cool :) eller kanske något sånt här http://tinyhousebasics.com/tiny-house-walk-through-exterior/ såg ett avsnit av tiny house nation där dom sänkte ner deras säng i golvet (på loftet) så barnens rum skulle kanske kunna ha sånna sängar och i takt med att dom vill ha större säng så skär man bara ut ett större hål :P m-ch såg coolt ut med :)

jo vi tänker att det skulle fungera ganska bra egentligen upp till 11-12 beror ju på vad dom får för relation och om det är flicka pojke, flicka flicka eller pojke pojke :P
jo precis alla ska kunna hitta en bra plats att vara lite för sig själv, jag tar nog också bastun en av dom sakerna som göra att man fortfarnade går till gymmet ;P

kan inte annat än att hålla med, folk lever och dör i ensamhet i grupp (lägenheter) vill hällre leva lite mer tillsammans speciellt med när det gäller familje, det är en av anledningarna till att jag skulle vilja bo i ett litet hus ;)

Någon som vet vad det är som gäller när det kommer till toa i små husen och gråvatten ? måste man ha svindyra reningsverk till sånt?
finns det andra "dumma" regler som man bör hålla koll på eller kolla med komun ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 27 feb-16 kl 08:43 »
Jag skulle nog i alla fall fundera i banorna tvåvåningshus både för att jag gillar att ha en övervåning och att man då kan få rätt stort för att vara i en vagn.

Vatten och avlopp är ju ett problem. Dasset får ju bli torrdass så det är inga större problem, men vattnet får man helt enkelt snåla på om det skall bli bra. Jag skulle nog fixa med hålltank och färskvattentank både i vagnen och i dragfordonet/bilen så att det går att köra iväg och både hämta och lämna. Under odlingssäsongen kan du ju använda gråvattnet till odlingar.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 27 feb-16 kl 09:37 »
Håller med Drängen om torrdasset. Skulle själv använda något liknande "Lovable Loo" med latrinkompost utomhus.

Paret Morrisons pyttehus ligger nog ganska nära det du tänker dig. Om du inte sett Andrews TEDx-föreläsning redan så se den. Han argumenterar bra för pyttehus och visar en glimt av sitt eget hus också.

https://m.youtube.com/watch?v=wYhtKE-oEEM

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser