Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av filterpatron  (läst 732 gånger)

SandraR

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Val av filterpatron
« skrivet: 16 feb-16 kl 09:55 »
Vad ska man ha för filterpatron/er om man har för mkt järn och mangan i sitt vatten? Vi har 2 st filterhus nere i källaren.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Val av filterpatron
« Svar #1 skrivet: 16 feb-16 kl 10:00 »
Följer järnet och manganet med i fast form som små bruna/svarta partiklar eller är det löst i vattnet? I det senare fallet, är vattnet klart men det blir bruna avlagringar t ex efter droppande vattenkranar och vattnet smakar metalliskt.

Det finns säkert folk här på forumet som är bättre på vattenkemi än jag, men om det gäller metaller som är lösta i vattnet så beror det också mycket på pH-värde och eventuell bufferverkan hos vattnet, hur man lämpligen gör för att bli av med dem. Den metod jag i första hand skulle kunna tänka mig är att höja pH-värdet genom att tillföra något alkaliskt till vattnet, så att metallerna fälls ut, och sedan filtrera bort dem med ett mekaniskt filter.  Men det kan tänkas att det finns metoder som är lättare att tillämpa när man bara har färdiga filterhållare och inte är beredd att bygga ett helt vattenverk för att lösa problemet.

SandraR

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Val av filterpatron
« Svar #2 skrivet: 16 feb-16 kl 10:19 »
Tack för svar! Vattnet är klart men det blir bruna avlagringar, smakar inget vidare.

Det är möjligt att det behövs installera någon dyrare vattenrening, men inte något som vi har ekonomi till just nu.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Val av filterpatron
« Svar #3 skrivet: 16 feb-16 kl 11:09 »
Det låter som en vanlig djupborrad brunn där järn och mangan är lösta i vattnet. När du luftar vattnet faller en del av metallerna ut utan att du behöver tillsätta kemikalier även om det underlättar, men jag antar att du inte vill bygga ett eget reningsverk så då finns det ingen riktigt billig lösning. Någon bra jonbytare till filterhusen du har vet jag inte om, men det kan finnas. Det blir dock täta filterbyten på så små patroner så man brukar bara koppla det till kökskranen.

Jag har samma problem och har tänkt mig en luftad tank och ett sandfilter (blir av med radon då också). Till det bygget använder jag nog 2 st 200 liters polyetentunnor, en luftpump, ett sandfilter och en vattenpump. Hamnar på 4-5000 kr.

Man kan komma billigare undan med en hydrofor fylld med brunnskalk, men jag är lite osäker på effektiviteten när det gäller syrefritt vatten från djupet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser