Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ett rakt stängsel (över 300 meter)  (läst 9828 gånger)

kaskelottas

• Gäst
Bygga ett rakt stängsel (över 300 meter)
« skrivet: 15 feb-16 kl 09:26 »
Hej

Hur får man ett stängsel rakt? En av sidorna i området jag skall hägna är över 300 meter lång. Det hade vart snyggt om detta blev spikrakt.
Men det känns lite för långt för att använda en lina, finns det nått laserverktyg eller liknande för sådana avstånd? Vad kallas det isf?

MVH

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Bygga ett rakt stängsel (över 300 meter)
« Svar #1 skrivet: 15 feb-16 kl 09:42 »
Öga?

Gör först två rejäla hörn. De är viktigast. Flukta sen in ungefär var en stolpe på mitten ska stå. Slå ned en stolpe eller käpp lite löst där. Flukta in och justera, etc. Enklare om man är två. Fyll sen på med fler stolpar. Spänn sen stängslet mellan hörnstolparna. Eller?

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 feb-16 kl 10:12 »
Jo det finns ett instrument som heter Totalstation där du med laser kan få ut exakt position för varje stolpe. Men det är dyrt och dumt.
Men du kan ringa mätenheten på din kommun eller ett mätningsföretag så löser dom det där...om det är så viktigt.

Två hörn och ett snöre mellan är väl ett sätt..

Jag försökte sätta upp fårstängsel rakt, då gjorde jag mej ett stabilt hörn och fäste nätet i, sedan rullade jag ut nätet men inte allt utan jag sparade lite för att kunna fästa i mina lilla traktor, sen körde jag och spände ut nätet. I princip hade jag ju då bara kunnat banka pålar och det skulle blivit rakt. Men sen är det de där med markförhållanden och stenar...som gör att det skiter sig.

Jag lärde mej senare att så långa o raka stängsel inte hör hemma i landsbilden så jag brukar rulla ut ca 30 meter, då får man bra spänning i nätet, sedan får man spänna lite när man sätter varje stolpe, beroende på vilken typ av stängsel du ska ha.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 15 feb-16 kl 11:54 »
Jag håller med om att så långa raka stängsel inte är tilltalande. Dessutom är marken sällan plan så lång sträcka. Likaså håller jag med om att stenar och berg kan ställa till det.

Om man spänner nätet först så är det i vägen när man ska slå stolparna. Eller så måste man flytta undan nätet när stolparna slås i. Därför kan det vara en fördel att slå i stolparna innan man spänner nätet.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 feb-16 kl 12:13 »
Jag anser att om man spänner nätet och sedan slå ner stolparna så har man en chans att spänna lite extra då man kan "tvinga" nätet något med stolparna om man gillar att slå någon på ena sidan och en annan på den andra...men taktikerna varierar, bara man får ett stabilt och bra nät.

Hellre ett spänt nät än ett rakt, det är min åsikt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kaskelottas

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 feb-16 kl 18:25 »
Marken är en åker så visst är det plant nog för ett rakt stängsel.
Att börja med nätet innan stolparna känns konstigt, det ska dessutom ner ett par dm i backen.

Är ett 2 meter högt viltstängsel så kommer borra med jordborr, sen sätta impregnerade stolpar och fylla med betong, sen upp med nätet.

Ett 300 meter långt snöre känns orealistiskt, tveksamt om det skulle kunna bära sin egen vikt - spänt på en sådan sträcka.

Efterlyser fler tips än ögonmått och "bygg snett" =)

edit:
totalstation med prisma verkar vara vad jag söker, tack!
« Senast ändrad: 15 feb-16 kl 18:31 av kaskelottas »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 15 feb-16 kl 18:39 »
Har du tänkt på att älgar är bra på att hoppa? Och de kan fastna i nätet och bli hängande? Har haft fårnät ute i skogen runt gamla åkrar och där fastnade både älg och rådjur som sedan blev mat åt rävar mfl djur.
Du måste flytta hagarna då och då annars så finns risk för parasiter, hur löser du det med permanent hägn?
Eller är det ett bunkerskydd runt BOLen?

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 feb-16 kl 18:41 »
https://www.byggmax.se/verktyg/tackning-rep-och-staltrad/rep-och-snore/hushallssnore-habo-p7260059 140m hushållsnöre, 34.95kr. 3 rullar, nog ska det väl hålla sin egen vikt, behöver ju inte spänna med traktor.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 15 feb-16 kl 18:43 »
Har du tänkt på att älgar är bra på att hoppa? Och de kan fastna i nätet och bli hängande? Har haft fårnät ute i skogen runt gamla åkrar och där fastnade både älg och rådjur som sedan blev mat åt rävar mfl djur.
Du måste flytta hagarna då och då annars så finns risk för parasiter, hur löser du det med permanent hägn?

Vad menar du? ska man inte kunna få sätta upp viltstängsel?! Hur man flyttar sina djur inom sina hagar gör ju var och en som den vill.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kaskelottas

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-16 kl 18:46 »

Ang hoppande älgar så är 2m vilthägn standardmetoden för att skydda tex skog eller vägar mot vilt så vet inte vad jag kan säga om det.

Men visst kommer det ha en skyddande effekt även mot tex zombies. De har ju en tendens att samlas i klungor och stå och pressa mot stängslet, i det scenariot är det ännu viktigare med ett rakt och spänt stängsel utan "inbuktningar" som är försvagande.

MVH

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 feb-16 kl 18:48 »
Men visst kommer det ha en skyddande effekt även mot tex zombies. De har ju en tendens att samlas i klungor och stå och pressa mot stängslet, i det scenariot är det ännu viktigare med ett rakt och spänt stängsel utan "inbuktningar" som är försvagande.

Härligt! Alltid bra att vara förutseende mot diverse problem som kan komma i framtiden ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-16 kl 18:58 »
Är ett 2 meter högt viltstängsel så kommer borra med jordborr, sen sätta impregnerade stolpar och fylla med betong, sen upp med nätet.
Då lär stolparna ruttna rätt kvickt, att gjuta ner en trästolpe är ungefär som att ställa den året om i en spann med vatten. Fyll med singel runt stolparna istället.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hektor

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 feb-16 kl 19:10 »
Då lär stolparna ruttna rätt kvickt, att gjuta ner en trästolpe är ungefär som att ställa den året om i en spann med vatten. Fyll med singel runt stolparna istället.

Nu var det ju fråga om impregnerade stolpar.

Hektor

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 feb-16 kl 19:19 »
Är det på en åker så  om du är något kunnig i att köra traktor så starta vid hörnstolpen och kör med stadig hand med blicken fäst mot slutmålet så får du ett spikrakt spår att följa, eller att mäta från.
När man plöjer så går det ju att lägga en öppningsfåra spikrak på samma sätt och då borde det ju funka lika bra så här.

Annars: Kompass....GPS. Eller skit i att vara perfektionist och låt det bli som det blir.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 15 feb-16 kl 19:27 »
Det går ju att använda en laserpekare av starkare modell. Fäster man den på ena ändstolpen och riktar den mot den andra så är det sedan bara att börja bortifrån och sätta ut markeringspinnar. Jobba i skymning och använd en stav som reflekterar laser bra. Totalstationer är dyra...

Men två gubbar och mobiltelefon går ju bra också, det går ju rätt fort att gå 300 meter och det är bara syftpinnen som måste vara synlig på det hållet, markeringspinnarna kan ju vara små. Bara man hittar dem när det är dags att borra ;D

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 15 feb-16 kl 20:56 »
Öga?

Gör först två rejäla hörn. De är viktigast. Flukta sen in ungefär var en stolpe på mitten ska stå. Slå ned en stolpe eller käpp lite löst där. Flukta in och justera, etc. Enklare om man är två. Fyll sen på med fler stolpar. Spänn sen stängslet mellan hörnstolparna. Eller?
Jag håller med!

Med den här metoden och bra syn (glasögon förvrider ibland siktlinjen) torde du kunna åstadkomma ett stängsel som kröker under en halvmeter på 300 meter. Ingen människa ser en så liten avvikelse. Vill du få det riktigt exakt kan du kika genom en avvägningskikare så får du bättre synskärpa än med ögat.
En avvikelse som inte syns när man står och siktar längs stängslet syns inte heller i något annat sammanhang. En krökning som är så liten att den är omöjlig att upptäcka kallas för rakt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 15 feb-16 kl 21:03 »

Det där är en sanning med modifikation. Numera så rekommenderas att man fyller med samma material som det är runt om. Just för att vatten inte ska samlas i gropen runt stolpen. Tänk dig hur man förr brukade göra stenfickor på åkrarna för att koppla till dräneringen. Är materialet hårdare runt om så kommer vattnet att samlas där det är som lösas.
Förr när tex elverket satt stolpar så fyllde de på med singel runt men det visade sig att stolparna ruttnade snabbare då. Går att kolla för referens.

Nu var det ju fråga om impregnerade stolpar.

De impregnerade stolparna brukar göras av det sämsta virket därav att de behandlas för att bli lite bättre.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 15 feb-16 kl 21:07 »
De impregnerade stolparna brukar göras av det sämsta virket därav att de behandlas för att bli lite bättre.
Nja, impregneringsvätskan tränger ju in bättre i frodvuxet virke så därmed ligger det  väl någon sanning i ditt påstående. Men man kan ju välja stolpar med omsorg, och försöka hitta en kompromiss mellan lagom tätvuxet material och god impregnering.

skogaliten

• -
« Svar #18 skrivet: 15 feb-16 kl 21:22 »
Hej

Hur får man ett stängsel rakt? En av sidorna i området jag skall hägna är över 300 meter lång. Det hade vart snyggt om detta blev spikrakt.
Men det känns lite för långt för att använda en lina, finns det nått laserverktyg eller liknande för sådana avstånd? Vad kallas det isf?

MVH

Nu är jag nyfiken bara:

Vad ska hägnas in (eller hållas ute)?

kaskelottas

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 feb-16 kl 21:40 »
Nu är jag nyfiken bara:

Vad ska hägnas in (eller hållas ute)?

Jag kommer hägna hus+byggnader och de åkrar kring huset jag behöver för att odla husbehovet av grönsaker.

Hägnas in: mina hundar och andra djur, bin, etc
Hållas ute: skotrar, grannars hundar, rådjur, älgar och förståss zombies =)

Jag vet inte vad som vore klokare om man inte gjoter fast stolparna, jag har tänkt använda klass A impregnerat så jag tror inte hållbarheten är något problem. Att "banka" ner singel känns inte som att det gör stolpen lika stabil. Att gjuta fast järn/ankare och göra en plint i hålet istället blir en hel del mer jobb känns det som, men det kanske är rätt väg att gå. Vilken förankring hade passat bäst isf?

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
Galaxie, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser