Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för grönsaker kan man vinterså eller så nu?  (läst 2429 gånger)

aktagrottman

• Småland
Vad för grönsaker kan man vinterså eller så nu?
« skrivet: 12 feb-16 kl 20:30 »
Vad kan man så i landet nu?
Har fått massiv kritik för hur jag sköter min odlingslott.

JA den har blivit något åtsidasatt mycket pga små barn och byte av olika jobb osv.
Så i år måste vi få till det ordentligt. Vi kommer täcka marken med en markduk och göra hål i den och odla i hålen.
Sen måste vi komme igång att odla nu alla redan och få upp något snabbt.

Utöver det måste vi försöka få bort en massa, gräs och istället täcka marken med grus eller träflis.

Men vad kan man så nu?
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

tropfrog

• Västergötland
SV: Vad för grönsaker kan man vinterså eller så nu?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-16 kl 20:46 »
Allt jag kommer på nu är sånt som skall sås inne och flyttas ut senare. Men om du har tjälfritt så kanske vintersallad och spenat kan gå med lite tur.

Mvh
Magnus

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 feb-16 kl 21:08 »
morot, persilja, sallad kan man ju höstså.  Borde väl kunna gå nu också.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 13 feb-16 kl 09:01 »
Tror tyvärr inte det går att sätta några fröer nere i hålen i en markduk så här års. Börja med att röja upp, rensa och täcka och/eller göra odlingsbäddar och förbereda för kommande odlingar. Så fort marken reder sig och blivit lite uppvärmd så går det att sätta persilja, sallad och lök.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #4 skrivet: 13 feb-16 kl 09:08 »
morot, persilja, sallad kan man ju höstså.  Borde väl kunna gå nu också.
Nej.
Det är skillnad att låta frö ligga och vila i jorden över vintern och att chocka dem ner i kall jord!
Vissa växter mår bra av att börja smågro för att sedan få vila över vintern(te x vitlök och morot).
Sår/sätter man nu är risken stor att de fryser ihjäl,ev. undantag södra Skåne(har ingen erfarenhet av att odla där).

Sallad gror svalt, men inte kallt.
Morötter kan man så så fort jorden är frostfri och går att bearbeta.
Kliar det på tok för mycket i odlarfingrarna nu, får man nöja sig med att så sallad och kryddgrönt inne för snar användning :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-16 kl 12:10 »
Här ligger snön så fin och inte ens jag skulle komma på att börja så ute.  ;D
För några år sedan satte jag potatis i slutet av februari. Man gör en fåra och gräver ner potatisarna. Så täcker man fåran med torrt gräs och på det någon typ av skydd som fiberduk.
När jag hade min gamla kolonilott så satte jag ett år potatis, morötter och palsternacka fast tjälen var kvar på halva lotten. Det blev bra och jag kunde skörda långt innan dom andra.
Palsternacka och morot brukar jag alltid så jättetidigt. Fröet vet när det är dags att gro och dom har aldrig frusit, trots att jag inte täcker med fiberduk.
Om jag vore du, så skulle jag lägga på markduken nu. Den är ju svart och borde göra så att jorden värms upp snabbare. Däremot har jag dålig erfarenhet av dom markdukar som finns nu när det gäller att stoppa ogräs. Både kirskål och kvickrot går igenom och det blir svårt att få bort den sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser