Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hantera kadaver  (läst 7140 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #40 skrivet: 11 feb-16 kl 11:10 »
Angående destruktion och uppeldning: Detta förstör en massa bra gödning och jag tror även andra råvaror, som kunde använts bättre. En hög aska är inte likvärdig med en mycket större hög näringsrik mull.

Dessutom vill jag minnas att de som sköter destruktionen tar vara på en del råvaror och säljer dem i destruerad/denaturaliserad form, alltså även mindre vital om någon behagar tänka i såna termer.

Alltså: djurägare ska först betala dyrt för destruktion. Sen förstör destruktionsbolaget mycket av det värdefulla i detta material och säljer resten, ibland dessutom dyrt. Tänker där på t.ex. benmjöl till trädgårdsodlare. Hurra!?

Permission

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 11 feb-16 kl 13:55 »
Monumentalt låter väldigt överdrivet. Låter för mig som en proportion ca 100 till 1, vilket jag tror är långt från sanningen. Du bör enligt min mening redovisa antal katter, hundar, grisar, får och höns för att styrka ditt påstående.

Okej, ska försöka.

Enl jordbruksverkets statistik från juni 2015 så fanns det då ca ( vi avrundar) 1,5 miljoner nötkreatur i Sverige, 600 000 får totalt, 1,350 000 svin, 9,5 miljoner höns.
Under 2014 slaktades i runda slängar 91 miljoner fjäderfä i Sverige, huvuddelen av de slaktkyckling och ett par miljoner uttjänta värphöns.
https://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Husdjur/JO20/JO20SM1502/JO20SM1502.pdf
https://www.jordbruksverket.se/download/18.f7776a714dcdaa3f6cccf24/1434460563580/Marknadsrapport+f%C3%A5gelk%C3%B6tt+maj+2015.pdf

Det ger en total siffra om ca 100-110 miljoner produktionsdjur i Sverige, det finns en felmarginal bla att alla producenter inte räknas med i det totala dels pgra att de har små besättningar och även de produktionsdjur som finns bland hobbyfolket, höns tex, felmarginalen är i det totala perspektivet inte så stort.

Sällskapsdjur.
Hundar =  ca 820 000 hundar i Sverige (statistik ur hundregistret)
Katter= 1-1,2 miljoner i Sverige (statistik från Agria)
Hästar= 360-400 000 (statistik från jordbruksverket)
Kaniner/marsvin = 150-200 000 totalt.
http://www.agria.se/globalassets/sv/pressrum/enkater-diagram-och-rapporter/se-press-scb-undersokning-hundar-katter-och-andra-sallskapsdjur-2012.pdf/

Räkna högt då på kanske runt 3 miljoner sällskapsdjur, betänk sen den totala omsättningen under ett par år mellan produktionsdjur jämfört omsättningen sällskapsdjur så får du en monumental siffra utslaget på det stora hela.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 11 feb-16 kl 14:59 »
Allt det hela är ett sätt att kunna kontrollera vilka sjukdomar och framförallt Epizootiska problem som härjar bland våra produktionsdjur.
Den köpta kycklingen på Ica är redan kontrollerad och hanterad enl reglerna och tordes vara fri.

Men tas det prover på produktionsdjur som lämnas till destruktion om man inte anmält sin oro att djuret dött av något anmälningspliktigt? Om inte borde en hushållshöna som dött utan misstanke lika gärna kunna få brinna i sopförbränningen som jomla runt i rötgaskammaren.

Permission

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 11 feb-16 kl 15:12 »
Om det tas prover på alla vet jag inte, antagligen inte eftersom det skulle vara en mycket omfattande process, självdöda djur ska undersökas av veterinär som sen får ta beslut om åtgärd.
När det gäller fjäderfä så görs den nog snarare en generell test på utvalda individer eftersom fjäderfä dör hela tiden inom produktionen.

Större djur som nötkreatur tex självdör normalt sett inte i produktionsanläggningen utan dessa avtransporteras ju innan djuret eventuellt dör pgra ålderdom.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 11 feb-16 kl 15:19 »
Precis, och då skulle alltså en höna som dör av sig själv i min flock på 10 lika gärna kunna kastas i soptunnan, pannan eller varmkomposten analogt med att det antal hönor som dör varje dag i en produktionsflock om 10 000 kastas okontrollerade i gårdspannan.

Bortsett då från att jag inte sökt tillstånd och är totalt opålitlig när det gäller att bedöma en självdöd hönas dödsorsak ;D

Permission

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 11 feb-16 kl 15:42 »
Ja exakt, så tycker jag också.

Men frågeställningen var ju också hur det ska gå till, inte hur det går till :P

Kommersiella produktionsplatser har man ju tämligen bra kontroll över, en eventuell smitta kommer troligtvis inte starta i en kommersiell värphönsbesättning, risken är snarare större att den först härjar bland hobbyflockar och sedan upptäcks när någon skickar in ett prov eller då situationen blivit ohållbar, hobbyflockar är på alla sätt svåra att föra statistik över och än mer svårkontrollerat.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 11 feb-16 kl 17:19 »
Japp, hönsbytardagar är för våra hobbyhöns vad skolstarten är för ungarna.  Och produktionshönsen är väl närmast att likna vid en gigantisk isolerad avdelning med aidssjuka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser