Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus + hönshus + vedförråd förslag och tips på bygge?  (läst 2420 gånger)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Ja, nu är det dags att projektera ett nytt växthus som ska kombineras med hönshus och vedförråd.
Kompost och verktyg ska ju också komma på plats. Ett kretsloppshus med förråd helt enkelt..

Har sökt på nätet efter kloka lösningar men mest hittat lite väl udda byggen.

Någon här måste väl ha provat att bygga något tjusigt som fyller flera funktioner?  ???
Söker man på hönshus och växthus i en sökmotor så får man en del fina förslag men konkreta erfarenheter vore kul att höra..
« Senast ändrad: 02 feb-16 kl 15:10 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Växthus + hönshus + vedförråd förslag och tips på bygge?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-16 kl 15:25 »
Jag vet att Sara i Skillnadens Trädgård hade höns i växthuset, och att det fingrade bra.
kretslopp

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-16 kl 22:01 »
Mitt hönshus på fyra kvm (7 hönor nu) och mitt växthus på åtta kvm ligger med mindre än en meter emelllan. Hönsluckan vetter mot växthusets sida, där jag fixar en ingång för hönsen under den undre aluminiumprofilen när det inte är odlingssäsong.  Både hönsluckan och ingången till växthuset ligger inne i hönsgården, så hönsen går fram och tillbaka som de vill. De har alltså växthuset till vardagsrum och hönshuset till mat- och sovrum. Där finns värpredena också.   För folk finns separata dörrar till hönshus, växthus, hönsgård.

Jag täpper till hönsens ingång till växthuset med en skiva när det är dags att börja odla där.

Hönsen är i växthuset hela dagarna från november till mars, när hönsgården är tråkig; lerig, fryst, snötäckt.  Kommer det massa snö får man förstås skotta lite för hönsen mellan hönshus och växthus.
 I växthuset finns en babybadbalja med lös jord och aska för hönsen att sandbada i.   Och så får hönsen regelbundet hö i växthuset för sysselsättning och mindre kalla fötter när kylan slår till. Höet blir ju kompost sen.

Jag är jätteglad för hönsens skull att de har växthuset att vara i för man märker att hönsgården inte är populär på vintern, inte för kylans skull utan för underlaget.  Det är ju vindskyddat förstås i växthuset, men annars råder utetemperatur där, eftersom solen inte når dit nov-feb.  I mars kan det bli något vecka där det skulle vara möjligt att starta nån odling i växthuset men hönsgården fortfarande är snötäckt eller fryst så jag får ägna mig åt förodling inomhus i stället.   Fast om snön är borta i resten av trädgården så de kan gå helt fritt ibland gör det ju inte så mycket om de blir utestängda från växthuset.

Detta fungerar alldeles utmärkt tycker jag.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 feb-16 kl 07:49 »
Ja min plan är ju ett växthus som ligger nära hönsgården så att man kan släppa in dom under den period då det inte odlas.
Men sen vill jag ju även ha lite mer förrådsutrymmen..

Sen ska växthuset ligga rätt med tanke på solen...hönsen vill ha lite sol och lä...veden vill torka..och man vill se hönsen från huset.

Många funderingar.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Flowerfood

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 feb-16 kl 15:18 »
Jag går själv i tankarna på något liknande. Men en annan lösning jag fasnat för är odlingstunneln. Odla i den på sommaren - där det passar mig det året - och nyttjas av hönsen i direkt anslutning till hönshuset på vinterhalvåret..

Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser