Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföring inköpsförening  (läst 1566 gånger)

maroo

Bokföring inköpsförening
« skrivet: 01 feb-16 kl 20:24 »
Hej! Vi har just startat en ekonomisk förening för att kunna köpa in storpack direkt från grossister, tex kung markatta. Funderar nu på hur inköpen ska bokföras? Är det så att föreningen köper in varor, och vi som medlemmar köper varorna av föreningen? Eller hur ska det se ut på pappret? Någon som vet? Tack på förhand!:)
/Marie
« Senast ändrad: 01 feb-16 kl 23:49 av maroo »

tropfrog

• Västergötland
SV: Bokföring inköpsförening
« Svar #1 skrivet: 02 feb-16 kl 08:31 »
Jo, det är precis som du säger i normalfallet. Föreningen köper från grossisten och säljer till medlemmarna. Ni borde lägga något påslag så att det finns pengar i föreningen att betala oförutsedda utgifter, men 10% borde räcka länge och kanske till och med ge årterbäring till medlemmarna om det blir för mycket i kassan.

Det skulle eventuellt gå att se det som en förmedlingstjänst om man kommer överens med grossisten. Föreningen har ett stående konto hos grossisten och de enskilda medlemmarna hänvisar till det kontot och betalar direkt till grossisten. Då skulle man kunna lägga in pengar i föreningen antingen som årsavgift eller som % på utnyttjade inköp. Detta spricker ju förstås om grossisten säljer varorna i större pack än vad medlemmarna vill ha.

MVH
Magnus

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 02 feb-16 kl 09:45 »
Ja, det är viktigt att det blir så att medlemmarna köper varorna från föreningen. Och precis som Magnus säger så bör det vara ett litet påslag.

Det får inte finnas nån risk att skatteverket ser det som egna uttag från föreningen, för då kommer ni att bli beskattade om dom inte görs till marknadsmässiga priser.

Många tror ju att man kan starta en firma, och sen köpa billiga grejer och plocka ut dom till sig själv, men det går alltså inte.

Dock är jag tveksam till hela affärsiden..  Finns det några grossister som är särskilt billiga?  Här i stan är det flera restauranger som lika väl köper råvaror på Ica Maxi eller Willys...
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

maroo

« Svar #3 skrivet: 02 feb-16 kl 21:33 »
Vi vill köpa ekologiskt så långt som möjligt, och det är definitivt billigare att köpa kung markatta-grejer direkt från dem än i småpåsar från coop:). Jag har fattat det som att vi kan betala moms direkt till dem. Det jag undrar över är hur det ska bokföras, så att det blir rätt från början. Men om vi medlemmar ger en gåva till föreningen, och föreningen sedan köper in varor (och betalar moms) då borde vi ju kunna köpa varorna av föreningen till samma pris? (Det är bara jag, min man och min mamma som ingår i föreningen:)). Så det känns inte som om att vi behöver betala in extra för oförutsedda utgifter. Tack för hjälp! /Marie

Dela detta:

* Inloggade just nu

856 gäster, 4 användare
Berberis, Seimo, ASIO Sweden, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser