Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ferguson TE 20 Grålle - oljesticka och oljefråga (växellåda)  (läst 20078 gånger)

Halte

• Östergötland
Nu har jag bytt oljan! Det fick bli 20 liter 10W30 som jag hade stående, och 3 liter 15W40 som jag köpte.

Lite bilder kan jag bjuda på som tack för ert engagemang!

Främre hålet - Ser ut som senap:
http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg

Mellersta hålet - En stråle olja, en stråle vatten:
http://s7.postimg.org/6hyiuud2z/WP_20160202_005.jpg

Bakre hålet under bakaxeln - Nån droppe olja, en stråle vatten:
http://s7.postimg.org/6vzuufx6j/WP_20160202_006.jpg

Kolla, det fanns lite olja i vattnet:
http://s7.postimg.org/atn4jujzv/WP_20160202_008.jpg

Det blev lite mer omständigt än vad jag hade tänkt, för vattnet i botten av oljetråget hade frusit innan jag var klar. Fick tina upp det efter bästa förmåga med diesel som jag värmde upp på en platta jag brukar värma olja/tjära med till båten om vårarna. Hällde i varma dieseln och tappade ur - fick det sköljt på samma gång. Det tinade nog upp det mesta. Nästa gång gör jag detta i sommarvärme, så slipper man fruset vatten...

Prövade hydrauliken efter att jag bytt och det var märkbar förbättring! Riktigt snabb mot vad jag är van med.

Note to self: Oljan går upp till mitten exakt, på hemgjorda oljestickan vid 23 liter (Grålle ska ha 22.8 liter enligt instruktion.)

Härligt!
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

dataguru

• Västerbotten
Det blir spännande att se om du har fått ut allt vatten eller om den nya oljan också blir grumlig efter en tid.

Jo... är lite rädd att det kan ha funnits fruset vatten som jag inte kom åt med min varma diesel, eller att allting inte smälte ordentligt. Men det var i alla fall lärorikt. Nästa gång får det bli sommartid eller i nåns varma garage. :)

Halte

• Östergötland
Jo... är lite rädd att det kan ha funnits fruset vatten som jag inte kom åt med min varma diesel, eller att allting inte smälte ordentligt. Men det var i alla fall lärorikt. Nästa gång får det bli sommartid eller i nåns varma garage. :)
Jag brukar ta en presenning och svepa in framdelen av traktorn med och så en byggfläkt och låta stå ett gäng timmar.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad

En klassiker är annars att det ligger kvar något olämpligt i differentialen, som rinner ut först sedan man har vridit bakhjulen ett kvarts varv.
Det kan också tänkas att det finns en hel del trögflytande vattenblandat slam i botten av växellådan, som inte kom ut på en gång, men det kanske blandas upp med oljan om allt får bli genomvarmt under några timmars sammanhängande körning.

Själv är bäste dräng

• Östergötland

Främre hålet - Ser ut som senap:
http://s7.postimg.org/p90g507nf/WP_20160202_004.jpg

Prövade hydrauliken efter att jag bytt och det var märkbar förbättring! Riktigt snabb mot vad jag är van med.

Den konsistensen hade jag med. Min lyfte bra med olje-emulsionen när det var plusgrader, men jag hade inget fritt vatten i min.

Rubensgården

• Gäst
Allgaiern har jag bytt olja på fem gånger och den blir fortfarande emulsion. Det blir till att plocka isär allt och rengöra. När jag skulle röja snö med T31:an första gången så dog traktorn så fort den skulle framåt eller bakåt. Det visade sig att stocken var fastfrusen i växellådan. Efter att ha värmt försiktigt med fotogenkök så gick det att tappa ur och byta olja. När jag bytte packbox på kraftuttagsaxeln var det emulsion kvar i botten på växellådan så det skrapades ut. Nu är den hyfsat ren i oljan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Ja, man skulle nog ta ett par sommardagar och plocka isär och se över de gamla maskinerna. Kanske i år...

Kul att läsa om liknande problem, man känner sig lätt som världens siste slarver när man står där med en grålle som inte lyfter shaktbladet och är tvungen att elda under för att få ut olje-emulsionen och hälla i syntetolja för att kunna snöröja.

Rubensgården

• Gäst
Köper man en maskin ska man kolla alla oljor och titta över elsystemet. På Scanian tog jag bort en hel hink med onödig och farlig el. Kablar som går från ena sidan av säkringsdosan till den andra så att en säkring blir förbikopplad, inga säkringar, dåliga kabelgenomföringar osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser