Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av kamin  (läst 2148 gånger)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
Val av kamin
« skrivet: 26 jan-16 kl 13:26 »
Vi har börjat tröttna på vår vedpanna och planerar att investera i bergvärme istället, men för att få ner kostnaderna vill vi också dels värma med vår kakelugn som vi redan idag använder rätt mkt (den är stor och effektiv) men vi vill också sätta in en kamin i en stor hall/trapprum.

Tanken är att det är rätt trevlig att fixa fram 10m3/år till den eldningen, men att ca 30 m3 som vedpannan slukar är sjukt tröttsamt! (vi har inte och kan inte riktigt få till nån smidig logistik kring hur veden transporteras från vedlager till pannrum, idag ett vansinnigt kånkande).

Hursomhellst, vi velar kring vilken typ av kamin vi ska välja. Placeringen är alltså i en hall med rätt öppen planlösning mot kök, och två entreer, sammanlaggt kanske 50 m2. Dessutom går en trappa upp till en hall på övervåningen, på kanske 10 m2. Vi kan placera den mot skorstenstocken, som har lediga rökgångar, så den biten är nog inget krångel.

Vi tänkte först att en täljstenskamin alltid är effektiv och bra, men det kanske är feltänk? Är det vettigare att leta efter stål eller gjutjärnskaminer, som inte lagrar på samma sätt men sprider värmen snabbare?
En annan fundering är nytt eller gammalt; de nya är sällan speciellt snygga (och huset är byggt -32 men i lite herrgårdsstuk, så nåt med lite krusiduller skulle nog passa bättre än de nya släta). Nya är ju också rätt dyra...
Går det att få tag i gamla kaminer med höga verkningsgrader, och vilka ska man titta efter då?

Många frågor, men jag hoppas att nån med erfarenhet och/eller koll har lite värdefull input i frågan.
Jag skulle

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Val av kamin
« Svar #1 skrivet: 26 jan-16 kl 13:35 »
Vore det inte kul att med sin lilla kamin även hjälpa till med varmvattnet? jag tänker någon vattenmantlad sak.

Är själv i liknande sits...har luft/vatten-pump kopplad till vedpanna samt kakelugn. Men vilken man ska elda i och när för att få bäst ekonomi är lite svårt att räkna på ibland. Just nu har jag ved från egna marken...men om något år så får jag kanske köpa...då blir det inte lika kul att föda vedpannan..
Det är aldrig för sent att ge upp.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Val av kamin
« Svar #2 skrivet: 26 jan-16 kl 13:44 »
Jo, det kanske inte är så dumt... lite beroende på hur varmvattensystemet funkar. De större värmepumparna verkar ofta ha integrerad varmvattenberedare, det kanske är svårt att få en intermittent kamin att jobba mot den på ett effektivt sätt. Kan bli lite kruxigt med rördragning också. Men ingen dum ide!


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Val av kamin
« Svar #3 skrivet: 26 jan-16 kl 14:56 »
Ja det krävs ju nog någon koppling till någon form av tank http://www.kaminkungen.se/page/vad-gor-en-vattenmantlad-kamin så har du det till din bergvärme så verkar det ju enkelt...enligt bilden.
Det är aldrig för sent att ge upp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av kamin
« Svar #4 skrivet: 26 jan-16 kl 15:21 »
Förut när pappa bodde i Norge, så släpade vi hit massvis av gamla gjutjärnskaminer.
Det fanns både små och stora. En del med jätte mycket krusiduller.
Jag hade en av den för att värma garaget, som var på 150 kvm.
Den var ca 170 cm hög och ca 80 cm längst ner och ca 40 cm på mitten. Den hade en massa krusiduller.
Det var inga problem att hålla värmen, då det var 25 minus.

Mitt tips är att kolla i Norge.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Val av kamin
« Svar #5 skrivet: 26 jan-16 kl 23:04 »
Det kan vara på sin plats med min vanliga lilla varning när det gäller val av eldstad för nyinstallation:
Kolla om din kommun ställer några särskilda krav på miljögodkännande av eldstäder på just det ställe där du bor. En del kommuner har sådana krav i hela sitt område, andra bryr sig inte alls, vissa ställer krav på enstaka platser (t ex områden med detaljplan).
Om det är så att miljögodkännande krävs, kan det vara svårt att få sotaren att godkänna en installation av en gammal eller privatimporterad kamin.

Fundera på hur underlaget ser ut och hur tung en kamin får vara på just den platsen. Det är ju inte säkert att bjälklaget håller utan vidare för en täljstenspjäs på 400 kg.
Plåtkaminer brukar ha kortare livslängd än gjutjärnskaminer, de är som regel mest tänkta för tillfällig "myseldning" eller sommarstugebruk, men fördelen med dem är att de är lätta, så om bjälklaget är mycket klent kan en sådan vara den enda möjligheten.

Rent allmänt kan man säga att kaminer som är bra ur förbränningssynpunkt kännetecknas av att de dels har någon form av inmurning (keramik eller eldfast tegel) i eldstaden och dels att de har något arrangemang för att släppa in sekundärluft en bit upp. Många kaminer har två luftinsläpp, ett genom rosten och ett högre upp i eldstaden, vissa har bara ett insläpp högt upp som tar hand om båda funktionerna.
Gamla kaminer har ofta bara luftintag nertill, och de brukar ha mindre fullständig förbränning - dvs mycket sot och illaluktande rökgaser om man inte eldar med så stort luftöverskott att all värme går till kråkorna.

En möjlighet för att få både snabb värme och värmelagring är att bygga en rörspis mellan kaminen och befintlig skorstensstock.

amillacan

  • Inlägg: 106
    • Skåne
SV: Val av kamin
« Svar #6 skrivet: 27 jan-16 kl 04:37 »
Jag har precis bytt ut min gjutjärnskamin kamin i köket mot en vedspis. Jag är mycket nöjd med den kaminen. Den kommer att flytta till ett annat rum i huset. Modellen jag har är en Morsö 2B standard, modell äldre. Köpte den på blocket för 1500 kr. Fördelen med den är att den tar långa bitar ved så jag kan använda samma längd (50 cm) som till vedpannan i pannrummet. Den värmer upp rummet kvickt och är lätt att elda i.
När jag fraktar ved från vedlager till vedpanna så kör jag det i min skottkärra. Det fungerar fint. Två vändor om dagen får jag köra när det är kallt.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Val av kamin
« Svar #7 skrivet: 27 jan-16 kl 09:32 »
Tack för många bra tips!
Ja, vi ska kolla vad som gäller mot kommunen, vi bor utanför detaljplanerat område men det kan ju förstås vara rökgaskrav ändå, eller annat som måste uppfyllas.
jag kikade lite på rörspis, men det ser mer ut att vara typ enklare kakelugnar? Inget man sätter mellan kamin och skorsten, eller missförstår jag? Kanske menar du rökgaselement Torbjörn?
Bjälklaget är nog ok att belasta rätt mycket, det är nära skorstenstocken och avbärare för bärande vägg. Vi kan också ganska enkelt komma åt under för att bygga upp extra stöd om det skulle behövas.

Just nu lutar det åt gjutjärn, Morsö som du (amillacan) tipsar om var ju snygg! och enligt deras hemsida har den ju hyfsad verkningsgrad (61% för standard och 75 för classic som också var snygg). Får hålla utkik efter den.
Vi har fått en Huskvarna (150-serien) av mina föräldrar som står i ett uthus och väntar på att användas, men de verkar ha rätt usel verkningsgrad? Annars kanske den skulle kunna användas (trots avsaknad av krusiduller...)

Nån som har erfarenhet av rökgaselement?

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Val av kamin
« Svar #8 skrivet: 27 jan-16 kl 10:10 »
Det finns många olika åsikter om vad en rörspis egentligen är. Någon av finlandssvenskarna här på forumet har skrivit om rörspisliknande anordningar som ansluter till en kamin eller vedspis, som är vanliga på andra sidan Bottenhavet. Och en bekant till mig har hittat sådana i skorstensstocken i ett gammalt hus strax utanför Sundsvall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jan Michael Hedlund, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser