Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omföra Moms  (läst 1917 gånger)

Svep

• Västmanland
Omföra Moms
« skrivet: 20 jan-16 kl 17:00 »
Jag har tidigare omfört moms manuellt, men tänkte pröva den automatiska omkörningen som finns i Promikbook. Jag har moms att kräva tillbaka för kvartal 4 som jag nu arbetar med.

Promikbook vill bokföra detta krav på 2650 debet. Själv har jag bara använt 2650 när jag haft en momsskuld, och då satt det i kredit.

När jag som nu har ett krav har jag istället bokfört kravet i Debet 1650, när pengarna betalats ut har jag nollat 1650 mot 1930. Men så gör inte Promikbook, har jag gjort fel tidigare som använder 1650 debet för en momsfodran och 2650 kredit för en momsskuld? eller spelar det ingen roll?

Tacksam om ni ville dela med er av er kunskap

Och när jag ändå frågar, bör/ska jag hantera momsen annorlunda vid årsskiftet/årsbokslutet än jag annars gör vid kvartalsskiften. (Jag har kvartalsmoms och bokslut vid nyår)

EDIT en liten tilläggsfråga. Jag såg nu att promikbook lägger omföringen den första i nästa redivisningsperiod ( i detta fall den 1/1 2016) Jag har alltid lagt den den sista (dvs 31/12 2015). Spelar det någon roll eller vad är korrekt?
« Senast ändrad: 20 jan-16 kl 17:22 av Svep »

Svep

• Västmanland
SV: Omföra Moms
« Svar #1 skrivet: 21 jan-16 kl 12:54 »
Enligt vad jag hittat här http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/momsrapport.aspx har jag gjort nästan rätt. Vad jag inte gjort är blandat in konto 1630 och 2012, utan istället bokfört 1650 och 2650 direkt mot 1930 när momsen betalats in resp betalats ut.

Är det stort fel att fortsätta så som jag gjort? Vad är fördelen med att gå via 1630 och 2012?

Ex.

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jan-16 kl 14:19 »
Du har gjort helt korrekt innan, och det är bra att du ser upp med vad program vill göra automatiskt.

Inget av det blir ju fel, men det handlar om att få till en balansräkning som ser vettig ut, och då är det fordringar på övre halvan, och skulder på nedre.
Och det är samma sak med att göra omföringen det sista, för då får man en tydlig post i balansräkningen som visar fordran/skuld.
Väntar du över, framförallt årsskiftet, så får du en balansräkning som ser ofärdig ut.

Om du vill gå via 1630 ( skattekontot ) är en smaksak, och inget som är nödvändigt i en enskild firma, eftersom skattekontot är en privat sak för dig.
Momsskuld/fordran är därmed bättre att behålla på 2650/1650 eftersom dom numera anses som en företagsskuld.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Svep

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-16 kl 21:20 »
Stort tack för ditt svar. Då kör jag på manuellt som jag gjort tidigare

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser