Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träsvarv, köpråd.  (läst 4904 gånger)

grisslan

• Skåne
Träsvarv, köpråd.
« skrivet: 18 jan-16 kl 20:05 »
Som rubriken säger så söker jag lite köpråd vad beträffar träsvarv.
Vet egentligen inte vad jag kommer att använda den till. Är väl mer att jag vill börja någonstans och "leka" lite. Minns när jag gick i skolan då vi fick svarva, det gillade jag. Svarvade en 3-bent pall, skålar & träklubbor. Har varit sugen på en länge och känner att det är dax att skaffa en snart. Utrymmet är begränsat men en max längd på ungefär en meter och lite till klarar jag av.
Så utifrån denna knapphändiga information: Vad är det jag skall leta efter och vad kan man tycka är ett rimligt pris med lite verktyg till?
Finns begränsat med penningar....
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

DennisCA

• Finland
SV: Träsvarv, köpråd.
« Svar #1 skrivet: 19 jan-16 kl 10:30 »
Något begagnat är mitt råd. Vad har du för budget? Jag ser fina träsvarvar av äldre modell på blocket nusomdå för allt mellan 1500-3500kr

grisslan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 jan-16 kl 15:00 »
Begagnat är det som gäller, budgeten är satt till 1500:- men går att förhandla en liten bit så max 2000:-.
Har också sett lite på blocket, men har ingen susning om vad det är jag skall leta efter egentligen. Har fått för mig att Luna skulle kunna vara något att titta vidare på men kanske är fel.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-16 kl 19:07 »
De där kraftigare Lunasvarvarna är väl ganska hyfsade men om du vill ha en riktigt bra svarv så skall du nog titta på Solberga eller Ejca eller Rex (såldes ibland under namnet Stenberg) eller Köpings eller Wadkin eller någon annan gammal kvalitetsmaskin.

Exempel på kvalitetssvarvar:
http://www.blocket.se/uppsala/Trasvarv_63777861.htm?ca=2&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Snickerimaskiner_64818840.htm?ca=2&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Trasvarv_64177884.htm?ca=2&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Snickerimaskiner_64106145.htm?ca=2&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Svarv_planslip_tra_64724617.htm?ca=2&w=3

De flesta av de här ligger över din budget men tar du tid på dig kan du nog hitta en för 2000 eller däromkring.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

grisslan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 jan-16 kl 19:47 »
Tackar för länkarna.
Kommer inte att kasta mej in och köpa första bästa, har jag gått och funderat så här länge så har jag tid att vänta ett tag till. Dessutom så måste jag se till att göra ordning i förrådet/verkstan med hyllor och städa ur en massa "bra & ha"....
Nu vet jag i alla fall vad jag kan kika efter, men kom gärna med fler förslag och idéer det kan det aldrig bli för många utav.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 20 jan-16 kl 15:52 »
De där kraftigare Lunasvarvarna är väl ganska hyfsade men om du vill ha en riktigt bra svarv så skall du nog titta på Solberga eller Ejca eller Rex (såldes ibland under namnet Stenberg) eller Köpings eller Wadkin eller någon annan gammal kvalitetsmaskin.

Stenberg, John Wall och flera andra av de klassiska verktygsmaskinfirmorna sålde ofta maskinerna under eget namn, ersatte tillverkarens typskylt med en egen.

En sak till som är värd att tänka på är om du har trefas tillgängligt eller inte. Gamla kvalitetsmaskiner för yrkesmässigt bruk har säkerligen en trefasmotor, medan man kan hitta enfasmotorer på mer hobbybetonade svarvar.

grisslan

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 jan-16 kl 17:09 »
Stenberg, John Wall och flera andra av de klassiska verktygsmaskinfirmorna sålde ofta maskinerna under eget namn, ersatte tillverkarens typskylt med en egen.

En sak till som är värd att tänka på är om du har trefas tillgängligt eller inte. Gamla kvalitetsmaskiner för yrkesmässigt bruk har säkerligen en trefasmotor, medan man kan hitta enfasmotorer på mer hobbybetonade svarvar.

Ok.
Drog in så förråd/verkstan fick egen central med ordentligt utrymme att bygga ut. Så gott om 220 uttag och ett 3-fas uttag var tvunget från början då det krävdes till ljustillverkningen.
Känns skönt att inte ha det som hinder i alla fall.  :)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #7 skrivet: 20 jan-16 kl 19:53 »
vad är du ute efter att svarva?
Långt el högt?
Är du ute efter att svarva skålar ska du ha koll på hastigheter. Kommer du ner till 400 rpm är det bra, dubbhöjd på 40 cm är bra. Att kunna ha planskivor på spindeln är viktigt och har du dessutom genomborrad axel med kona på slutet ökar användningsområdet. Är motorfästet sådant att du kan sträcka och hålla remmen slak är det bra.
 Annhålet el hållaren till det är bra om den är kraftig och sådan att du inte alltid behöver använda nyckel för att ändra läge. Det sker titt när man svarvar stora skålar.
dubbdockan måste ha så att du kan fästa roterande svarvdubb.
Du behöver klodubb, planskivor, lite olika annhåll. Chuck är bra men akta dej för utskjutande delar typ dom som är till metallsvarvarna. Det finns många typer av gängor till planskivorna o chuck. Det går ju att låta göra adapter. kan bli lång axel av det vilket innebär att du kan få oanade mönster i svarvningen.
 Den svarv jag hade en längre tid var ett påbörjat hemmabygge. Byggde självvidare på den och lät en mekanisk verkstad göra växel o drivningen. Mekanikern satte på en treväxlad opel växellåda. Där var det snabt att ställa hastigheterna o så fick jag backen ju också.
 Vill du svarva stora skålar bör du bulta maskinen i golvet. Stora krafter i rörelse innan den är rund på utsidan.
 Svarvjärnen kan vara svåra att få tag på. de ska vara tjocka i godset o gärna korta (förutom krokarna de är lånnga) 3-4 skölp o några svarvmejslar + nån lockbetel så har du vad du behöver.
 Börja från början att pröva skärsvarvningen. fint resultat o slipper sandpappret.
Svarva rått när du gör skalar. svarva tunt, använd lampa så ser du tjockleken, svarva helt färdigt för du kan inte sätta up den i gen.
 Det är kul att svarva. Man kan svarva fler grejer än man tror. Det går fort. lite förändrar formen totalt.
Har du funnit en produkt som du tror kan sälja så kan du spara mycket tid med att fästa den roterande svarvdubhben på en pneumatisk kolv.
Åke Newton Helsingborg tillverkade en typ av svarv krok som var väldigt bra. En bryning för att göra hele insidan på en 40  cm björkskål.
 Lycka till akta tummen lätt att man får åldersförändringar i tumleden. Och domnande händer.

Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser