Hejsan!
-20 grader och lite vind är knappast någon höjdare värmemässigt...
Huset är byggt i mitten av 1700talet och senare tillbyggt någon gång på 1800talet. Det är ett tvåplanshus, men vi använder än så länge enbart bottenvåningen eftersom ovanvåningen är delvis oisolerad och ingen värme är inkoppllad där uppe.
Det är torpargrund som senare har putsats för att minska draget, men det är gott om ventilationsluckor. Höjden där nere är mellan 40 - 150cm, så det är bitvis lite trångt.
Oavsett det, så måste vi isolera golvet i sommar för att minska vedförbrukningen (60-70kbm) och slippa att gå runt med skoterkängor inomhus.
Så här tänker jag, rätta mig gärna om jag har fel;
Först isolera med gullfiber där jag kommer åt underifrån. Därefter ovanifrån på de lägsta punkterna (dvs bryta upp golv osv).
Eftersom vi har vedpannan i separat rum på gaveln till huset funderade jag på om jag skulle leda överskottsvärmen från pannrummet (som håller 35-40 grader när vi eldar) ner i grunden och sätta en utsugsfläkt i en av ventilationerna på andra sidan huset. Detta för att dels torka ur grunden och slippa mögelproblem samt få en grundvärme där nere.
Nästa steg är att isolera taket. Eftersom det är så stor yta, vilket sätt är mest kostnadseffektivt?
Idag är taket helt oisolerat och tanken är att börja använda ovanvåningen om något år. Kåken har brutet tak och tanken jag har där är att isolera upp den nedre delen av taket, bygga ett innertak och sedan isolera själva innertaket,
Väggarna är tilläggsisolerade och nya fönster är monterade för några år sedan.
Jag är väldigt tacksam för tankar och idéer förstås.