Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera takbjälklaget på kallvind  (läst 7487 gånger)

sneksnex

• Gäst
Isolera takbjälklaget på kallvind
« skrivet: 09 jan-16 kl 12:14 »
Hej

Jag har tänkt isolera takbjälklaget på min kallvind för att få mer uppvärmt utrymme.
Där uppe är det kallt, golvet är fyllt med sågspån mot våningen nedanför.
Det finns ingen isolering mellan bjälkarna, på bläkarna sitter liggande brädor varpå plåttaket verkar sitta direkt. Ser bitar av plåten mellan springor här och där, det verkar alltså inte sitta någon vindpapp eller så mellan plåten och brädorna.

Jag funderar vad som blir bäst här. Ska jag sätta vindpapp mot brädorna och mot bjälkarna? Det blir väl egentligen fel då vindpappen ska väl sitta utanpå mellan plåten och plankorna.
Så ska jag bara isolera direkt mellan bjälkarna? Tänkte använda glasfiberull då det verkar enkelt, eller är nått annat bättre eller mer prisvärt?

Och sen sätta typ skivor eller panel på det som håller isoleringen på plats.

Det finns några bekymmer dock, där uppe sticker det upp två rör med varsin hatt, antar att det är luftning till avlopp. (men varför är det 2? ett grövre och ett mindre)
Hur gör man med dessa, ska de ledas upp genom taket istället?

Sen så kommer det upp ett grovt rör från det vattenburna värmesystemet, ett självcirkulerande med gammal panna i källarn. Det verkar gå in i en träbox, antar att det sitter ett expansionskärl där i. Har inte lyckats ta mig dit å titta bara kikat från luckan.

Hur gör man med det? Kommer det leda till problem med fukt och så att ha det i ett isolerat utrymme?

mvh

Gottfrid

• -
SV: Isolera takbjälklaget på kallvind
« Svar #1 skrivet: 09 jan-16 kl 15:27 »
Glasfiber ska DU INTE använda.Ta Ecofiber istället . Oavsett hur du isolerar så ska ventilation finnas.Expantionskärlet  kan du ju kolla så rör och liknande inte ser rostigt ut eller läcker.

Pakkala

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 mar-16 kl 12:58 »
Hej!

Sitter själv i samma sits, så jag förstår dina funderingar =)

Vill också rekommendera annat isoleringsmaterial. Själva använder vi iCell produkter, vilket består utav återanvända tidningar.

Sedan blir inte jag klok på om det ska behövas luft mellan yttertak och isolering - här går åsikter och forskning isär. Själv lutar jag mer åt att skippa luftspalten, då det kan finnas risk att mer kall och fuktig luft dras in i stället.

Passa även på att titta igenom expansionskärlet, eller varför inte byta ut den på en gång så slipper du framtida överraskningar.

Men en vindpapp/tjärpapp mot yttertaket kan väl inte skada?

//Paul

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 07 mar-16 kl 13:33 »
Låter lite lurigt om du kan se takplåten genom undertaket. Då finns inget kondensskydd under denna. Antar att det är ett spåntak under takplåten?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 mar-16 kl 15:00 »
Jag blir lite fundersam här. Om du ser takplåten genom takbrädorna så har du inget som håller taket tätt för luft. Plåten kan leda bort vattnet, men vinden kommer rätt in. Att då lägga pengar på isolerande material som den kalla vinden tar sig rätt igenom verkar i mina amatörmässiga öron onödigt. Så någon typ av vindskydd bör du nog ha. Brukligt är väl att den ligger utanför isoleringen, men jag har sett de som har satt den innanför. Det senare antar jag ger en större risk för kondens och mögel (?).

MVH
magnus

Halte

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-16 kl 15:19 »
Nja.. En luftspalt ska ju finnas mellan tak och isolering just för att luften ska kunna cirkulera bort fukt ifrån den. Efter luftspalt och isolering så kommer ju en ångspärr vilket rimligtvis också blir ett skydd mot drag.

Men för att få luftspalten mot plåten antar jag att man bör ha någon form av skiva, typ masonit, eller om man möjligtvis kan sätta täta läktbitar som håller emot isoleringen och skapar en luftspalt.

Det bör ju bli då takplåt, på något sätt en luftspalt på ett par cm iaf sen isolering och sedan ångspärr.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

tropfrog

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-16 kl 16:59 »
Halte: du har säkert rätt. Men hur är det med tak som har papp under takbeklädnaden? Är inte också det vindtät? Jag tänker att fukt kan bli ett problem mellan två lufttäta material? Bör man inte se till att luftspalt har en öppning någonstans för att kunna cirkulera luften? Under takutsprånget??

Kanske OT och förvirrande för Ts, men jag har liknande funderingar kring min kåk.

Mvh
Magnus

Halte

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 07 mar-16 kl 17:08 »
Jo men pappen kommer ju över luftspalten..
Det blir ju typ då tegel/plåt, takpapp, råspont, luftspalt, ev. Masonitskiva, isolering och sedan ångspärr.
Här går luftspalten ned till takfoten och upp till nock.

"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

DonP

« Svar #8 skrivet: 07 mar-16 kl 19:01 »
Om man väljer att isolera med ekofiber, icell, träfiber eller annat diffusionsöppet material så ska masonitskivan mot luftspalten inte vara oljehärdad, då förlorar man isoleringsmaterialets förmåga att släppa fukt.

Ett tips, hör med lite olika isoleringsfirmor, både vad gäller pris och konstruktion. Om man väljer att isolera med träfiberisolering så är det billigare att få det sprutat av firma, inklusive jobb och material, än att köpa skivor och isolera själv. I alla fall i mina trakter, södra Dalarna.

Bra info:
http://dalatrafiber.se/los-ull-thermocell/forberedelser/

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #9 skrivet: 07 mar-16 kl 20:11 »
Takplåt blir våt på båda sidor, ovansidan vanligtvis regn, undersidan kondensvatten när läckande varm fuktig luft sipprar ut ur konstruktionen under hamnar mot den kalla plåten. Täta först taket så att kondensvatten inte kan ta sig in i isoleringen.

OM taket är ett spåntak kan man sedan lägga en masonite mot spånens spikläkt utan mera luftspalter (detta går ej om det är råspont och papp). Regla ned med önskad tjocklek genom att spika de nya i sidan på de gamla takstolsbenen. Dessa får inte vara längre isär än 120 cm, lägg sedan ett korsande regelskikt med 45x45 på cc600. Detta skikt fungerar som ett glidskydd för sprutisoleringen samt att det blir mindre kylande yta som är genomgående. Om temperaturen vintertid håller runt 20 grader inomhus så bör man häfta på en ångspärr, vet man att huset kommer kallställas i perioder (sommarstugor) rekommenderas en ångbroms. Utan på detta spikas sedan en glespanel  (28x70). på cc300. Sedan ringer du till en sprutisoleringsfirma!

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser