Hej
Jag har tänkt isolera takbjälklaget på min kallvind för att få mer uppvärmt utrymme.
Där uppe är det kallt, golvet är fyllt med sågspån mot våningen nedanför.
Det finns ingen isolering mellan bjälkarna, på bläkarna sitter liggande brädor varpå plåttaket verkar sitta direkt. Ser bitar av plåten mellan springor här och där, det verkar alltså inte sitta någon vindpapp eller så mellan plåten och brädorna.
Jag funderar vad som blir bäst här. Ska jag sätta vindpapp mot brädorna och mot bjälkarna? Det blir väl egentligen fel då vindpappen ska väl sitta utanpå mellan plåten och plankorna.
Så ska jag bara isolera direkt mellan bjälkarna? Tänkte använda glasfiberull då det verkar enkelt, eller är nått annat bättre eller mer prisvärt?
Och sen sätta typ skivor eller panel på det som håller isoleringen på plats.
Det finns några bekymmer dock, där uppe sticker det upp två rör med varsin hatt, antar att det är luftning till avlopp. (men varför är det 2? ett grövre och ett mindre)
Hur gör man med dessa, ska de ledas upp genom taket istället?
Sen så kommer det upp ett grovt rör från det vattenburna värmesystemet, ett självcirkulerande med gammal panna i källarn. Det verkar gå in i en träbox, antar att det sitter ett expansionskärl där i. Har inte lyckats ta mig dit å titta bara kikat från luckan.
Hur gör man med det? Kommer det leda till problem med fukt och så att ha det i ett isolerat utrymme?
mvh