Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd  (läst 5063 gånger)

DennisCA

• Finland
Köpråd
« skrivet: 09 jan-16 kl 10:06 »
Jag hittade en Hitachi HB6U igår på en andrahandsaffär för 25 euro. Stod på lappen att den funkade men startknappen verkade kärva och den såg väldigt gedigen ut men jag vågade inte bestämma mig då. Små reparationer kan jag nog fixa tror jag... Jag har läst det är en väldigt bra såg och jag saknar en lite större cirkelsåg. Vad tror ni? Behöver typ bestämma mig nu, åker jag in till stan igen och hämtar den (20km) eller går jag ut i verkstan idag. Fanns också en gammal Elu vinkelslip där för 30 euro och en riktigt gammal av märket Wolf som vart gjord i england.

Cirkelsågen kan också ha varit e H6U, en snikvariant av den ovanför. Då vet jag inte om jag är lika motiverad men den lär också vara en bra såg, bara utan motorbroms.

DennisCA

• Finland
SV: Köpråd
« Svar #1 skrivet: 09 jan-16 kl 12:12 »
Står där nu, c6bu modell men inget händer då man trycker på knappen med den istöpslad. Vilken lögnare... Funkar ok...

DennisCA

• Finland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-16 kl 19:00 »
Tur! Hittade ett annat uttag att testa i och då funkade den perfekt. Så nu har jag en cirkelsåg

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-16 kl 08:29 »
Det är ju lite sent att svara nu men den blir du säkert nöjd med. Läste lite om den nu och den verkar bra, det är en föregångare till C6BU2 som jag har (med broms) och den är kanon.

Klingskyddet kan ibland fastna uppfällt så se upp med det när du lägger den ifrån dig.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-16 kl 11:40 »

Några saker jag märkt som inte upptäcktes:
-Klyvkniven saknas. En ny går att tillverka.
-Bottenplattan är inte flat på vänstar sidan om klingan, den är konkav med höjdpunkten mot mitten, några tips hur man bäst fixar det? Några slag med hammare?

Intressant design på axeln, den är 5/8 tum, men klingan läggs på den löstagbara bakflänsen som har en 30mm förhöjning i mitten. Om man fräser ner förhöjningen skulle det tillåta en att använda 5/8 (16mm) -> 20 eller 30mm med insatsringar så det vore en flexibel lösning, då kan man köra alla 3 standarder. Nästan lite förvånad dom inte gjorde så från fabrik, det skulle ha kunnat vara ett bra säljargument.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 15 jan-16 kl 20:36 »
Dom vill väl ha egen dimension på axeln för att slippa en del konkurrerande försäljare av klingor  ::) Men biltema säljer klingor för 30mm axel någorlunda billigt, det är ju inte så ofta man behöver byta.

DennisCA

• Finland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-16 kl 10:30 »
Ja men inga som passar min, den ska ha 165mm men dom är alla 20mm, 170 finns med 30mm hål men tror inte det passar.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 jan-16 kl 21:55 »
Ja men inga som passar min, den ska ha 165mm men dom är alla 20mm, 170 finns med 30mm hål men tror inte det passar.

Ett stegborr löser ditt problem. ☺

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 18 jan-16 kl 00:16 »
Ett stegborr löser ditt problem. ☺

Stegborrar brukar inte hålla för att borra i så hårt material som en cirkelsågklinga. De fungerar utmärkt i t ex aluminium- och zinklegeringar och går i nödfall att använda i mjukt stål (t ex bilplåt eller vanligt smidesjärn) om man är försiktig och använder lågt varvtal och bra skärvätska. Men sågklingan är nog minst lika hård som stegborren.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jan-16 kl 06:08 »
Jula då? Eller sök på cirkelsågblad.

DennisCA

• Finland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-16 kl 15:39 »
Jula finns inte här och de andra affärer som finns är det samma 20mm som gäller för det mesta. 30mm klingor finns av den dyrare sorten, men det känns onödigt, jag tänker inte finsnickra med denna, mest kapa upp faner och annat skivmaterial.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 18 jan-16 kl 20:55 »
Har du mätt med skjutmått så den inte är 16 mm?
Jula har distansring. Om inte Finland har Jula så fins någon form av postgång? Kan bistå med att handla & skicka.
Byggahus har en tråd som liknar ditt behov
Kolla ebay?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Rubensgården

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 jan-16 kl 21:13 »
Jula finns inte här och de andra affärer som finns är det samma 20mm som gäller för det mesta. 30mm klingor finns av den dyrare sorten, men det känns onödigt, jag tänker inte finsnickra med denna, mest kapa upp faner och annat skivmaterial.

Nej det vet jag ju. Jobbar inte helt sällan i Finland. Hjärnsläpp från min sida. Krauta eller liknande då? Bauhoff finns i Estland men vet inte hur långt du har dit?

DennisCA

• Finland
« Svar #13 skrivet: 19 jan-16 kl 10:26 »
Har du mätt med skjutmått så den inte är 16 mm?
Jula har distansring. Om inte Finland har Jula så fins någon form av postgång? Kan bistå med att handla & skicka.
Byggahus har en tråd som liknar ditt behov
Kolla ebay?

Jag har som sagt, mätt med mitt skjutmått (mitutoyo), axeln är ganska nära 16mm, litet under såsom en 5/8 axel är (15,875mm) och upphöjningen på flänsen är 30mm. Det vi kallar för 16mm är väl egentligen inte 16mm utan egentligen 5/8 som vi rundar av. Samma med 22mm centrumhål i kapskivor, dom är 7/8" hål och är egentligen 22,25mm. Mitt behov är att slipa ner upphöjningen, sen är problemet ur världen, jag har bara inte kommit mig för att göra det ännu, inte så bråttom eller svårt. Så slipper jag allt kråtande med att handla klingor online eller be folk om hjälp så fort jag vill ha en klinga. Sånt pallar jag inte för när en så enkel lösning finns.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 20 jan-16 kl 13:45 »
Stegborrar brukar inte hålla för att borra i så hårt material som en cirkelsågklinga. De fungerar utmärkt i t ex aluminium- och zinklegeringar och går i nödfall att använda i mjukt stål (t ex bilplåt eller vanligt smidesjärn) om man är försiktig och använder lågt varvtal och bra skärvätska. Men sågklingan är nog minst lika hård som stegborren.

Det funkar utmärkt i både rostfritt upp till 5-6mm (man får då såklart borra från båda hållen) eller i sågklingor. Det är vad jag har provat. Borren kanske inte håller för att borra upp 10.000 hål men klarar den 20 eller 50 så är den ju värd sin kostnad om man kan få tag på billigare sågklingor jmf. orginalmärkta.

Sågklingan är ju inte så hård, det är ju tänderna som är hårda.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 20 jan-16 kl 15:49 »
Det funkar utmärkt i både rostfritt upp till 5-6mm (man får då såklart borra från båda hållen) eller i sågklingor. Det är vad jag har provat. Borren kanske inte håller för att borra upp 10.000 hål men klarar den 20 eller 50 så är den ju värd sin kostnad om man kan få tag på billigare sågklingor jmf. orginalmärkta.

Sågklingan är ju inte så hård, det är ju tänderna som är hårda.

Det är hög kolhalt (alternativt legerat stål) i hela klingan, så den är förhållandevis hård även om det bara är tänderna som är härdade. Prova själv att borra med en vanlig spiralborr för stål i t ex en kasserad fogsvans, det är inte lätt!

DennisCA

• Finland
« Svar #16 skrivet: 24 jan-16 kl 11:03 »
Någon annan idé hur jag kunde borra upp hålet isåfall? Bara en jättestor metallborr kanske, den koniska toppen på borren blir väl självcentrerande. Jag har en Freud 254mm klinga som jag köpte många år sen, tänkte den skulle passa min såg, men så köpte jag en annan såg istället och nu är centrumhålet för litet. Att få igång den klingan i bruk vore intressant då jag inte lyckats sälja den.

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 24 jan-16 kl 16:19 »
En halvrund fil och ett skjutmått och mycket tålamod. Jag har filat upp hålet i en klinga från 25 till 30 mm med gott resultat.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 24 jan-16 kl 16:26 »
En halvrund fil och ett skjutmått och mycket tålamod. Jag har filat upp hålet i en klinga från 25 till 30 mm med gott resultat.
Känns som hålet lätt kan bli någon tiondels millimeter ocentrerat men det kanske inte märks så mycket?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 jan-16 kl 17:13 »
En ny klinga med rätt diameter på hålet ger mindre energiförlust, eller hur? Tid är som bekant pengar.....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 4 användare
Gunghäst 69, Karlsdotter, Anders Flix, Tvilling

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser