Har en liten besättning på 11 hönor och en tupp (4 olika raser). Problemen började då jag såg att en av hönorna var gles i nack- och halsfjädrarna. När jag tittade närmare såg jag att hon hade kala områden i olika storlekar. Det har blivit mer och mer och även andra hönor har blivit tofsiga/rufsiga med kala fläckar. Trots att det gått ca 2 veckor sedan upptäckten, har inga nya fjädrar börjat växa ut. Hade hoppats på att det var ruggning men börjar istället misstänka att hönorna plockar fjädrar på varandra. Det ligger inte mycket fjädrar i hönshuset, så antagligen äts de upp. Har också sett att fjädrarna runt de kala områdena är halva, typ avbitna. Hur kommer jag tillrätta med problemen. Nu när snön är här vägrar hela gänget att gå ut. Hönshuset är inte så stort, men i anslutning till det har de tillgång till en skapligt stor vinterträdgård inne i ladugården. Jag har spån i både huset och vinterträdgården och de har tillgång till div sysselsättning. Kan de ha proteinbrist, då de ej går ute och äter insekter och maskar på vintern? De får värpfoder, havrekross, vetekli, snäckskal, frukt och matrester. Störs de av att värmelampan ovanför sittpinnarna är på dygnet runt. Är det bättre att ha släckt, även om det blir kallare? Tacksam för tips och råd från er som har mer erfarenhet av höns. För min del är det första vintern med mina små kompisar.