Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att ha råd/möjlighet till hjälp (arbetskraft)  (läst 2090 gånger)

att ha råd/möjlighet till hjälp (arbetskraft)
« skrivet: 08 jan-16 kl 16:49 »
Hej alla

om man har drömmer om god djurhållning&miljöskydd osv så känns det i det närmaste omöjligt att också kunna få råd att anställa??
om jag inte driver djuren hårt ekonomiskt om jag väljer att behålla gamla trotjänare fast de ej blir dräktiga mera eller dylikt, om jag inte pressar djur som behöver tid på sig och om jag föredrar arbetsintensiva metoder utan miljöpåverkan... ja då tjäner man inte så mycket och hur ska en liten gård då ha ekonomi till anställda så som lagarna är i Sverige?

Jag har åkt på några smäller med anställda också - t.ex. är det tydligen inte lagligt att låta folk provjobba utan betalning men hur gör man för att få en uppfattning om de är duktiga eller ej? om man låter de provjobba så har man ju själv i princip ingen nytta alls av sådant provjobb om de inte stannar längre. jag brukar känna att minimum är 2 veckor för att de har lärt sig rutiner och djuren och verkligen gör nytta.
Men då ska man alltså betala någon som kanske jobbar dåligt i några dagar och bara stjäl en massa tid när man förklarar och visar men som man/eller han/hon sedan konstaterar att den personen inte passa ihop med oss?

Vi kör också med WWOOFare och det funkar väldigt bra - men skatteverket säger att man ej får dra av kostnaderna till de (mat/husrum) och hur gör ni andra som har WWoofare med mat/arbetskläder osv??

Om jag och min familj bara äter eko-mat så ska WWOOFare också får eko-mat förstås - vi försöker.
Om jag och min familj bara eldar med ved (vi har små barn, nyfödd, 2 och 4 år) för att hålla kostnaden nere (det är 4 grader kallt på morgonen hos oss ibland) kan man också kräva det av våra WWoOfare? vi gör inte det - de har el-element på sina rum och i deras kök och badrum.

Vi duschar bara med kallt vatten - de har varmvatten i sitt badrum.
Vi väljer att fortfarande använda kläderna vi har haft i 20 år (till oss vuxna) men väljer att köpa nya arbetskläder till de som stannar länge och jobbar på bra...
Det jag vill ha sagt är att det inte går att få ihop till allt.
Kan de inte lyckas hålla sig varma och torka sina kläder, kan de inte sköta en brasa och vill de ha varmvatten till en dusch minst en gg om dagen så kanske de inte får lika lyxigt mat som vi??
Hur göra med de som är allergiska mot allt möjligt och vars joghurt osv kostar dubbelt så mycket som våran? vegetarianer när vi producerar eget kött och de vill att vi ska köpa veggi-"kött" åt de...
när vi har mjölk från egna kon och de vill hellre ha soja/havre-mjölk...
vi ska ju behandla de väl så de trivs och stannar kvar men hur ska vi lyckas???

Jag undrar hur ni andrar lösar dessa frågor?
kram till alla
från en egenföretagare som kämpar men ändå har drömmar!

olivia.k

• Jämtland
SV: att ha råd/möjlighet till hjälp (arbetskraft)
« Svar #1 skrivet: 08 jan-16 kl 18:36 »
Man får väl lov att ha praktikanter via arbetsförmedlingen? De får väl aktivitetsersättning eller dylikt.  Det finns ju mängder med ungdomar utan fullständiga gymnasiebetyg som behöver en sysselsättning för att få ut sina bidrag och de jobbar säkert hellre hos dig än att sätta sig på komvux. Är det slut med fas 3-jobbare förresten?

Dessutom finns det många nyanlända och asylsökande numera så de kan ju behöva en sysselsättning. Om du googlar LRF och nyanlända hittar du många artiklar om ett förslag om att nyanlända ska få praktikplatser inom de "gröna näringarna". Som denna: http://www.ja.se/?p=49198&pt=105&m=3433

Det finns nog goda möjligheter för dig att ta emot någon "gratis-jobbare" och få betalt för det dessutom.

När det gäller lyxmat till Wwoofare tror jag det handlar om att de inte får lön så därför vill de ha dyr mat. Jag känner själv igen det beteendet från när jag var aupair. Jag hade dålig lön men hade ett matkort där jag fick köpa obegränsat med mat så jag köpte givetvis dyra produkter. Du behöver inte utfodra dina gäster med dyra veggie-burgare utan vill de inte äta din mat så kan de köpa egen mat för egna pengar. Du kan väl höra med folk innan de kommer ifall det är vegetarianer eller veganer eller om de har allergier? Jag är vegetarian men äter varken soya-produkter eller snabb-mat som veggie-burgare från icas-frysdisk. De kan väl också laga maten från grunden även om de inte äter kött? Säg åt dem att riva några morötter och laga egna morotsbiffar istället.

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-16 kl 18:50 »
Det kan ju handla om att få i sig de näringsämnen man behöver. Jag jobbar som resande på vegankost kompletterat med fisk och ägg. Hade jag inte ätit fisk och ägg skulle det bli näringsbrist eftersom restauranger tror att veganer kan överleva 200 resdagar på pasta och tomatsås.

Förstår dock dilemmat. Sen kan man ju fråga sig varför man praktiserar på en gård som producerar det som man själv har valt att ta avstånd från.
Att neka någon är diskriminering.
« Senast ändrad: 08 jan-16 kl 19:02 av Rubensgården »

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jan-16 kl 00:48 »
Det finns ju en anledning till att produktionsmetoderna har utvecklats och djur och grödor har förädlats till högre lönsamhet. Och den anledningen är just ekonomi och att få såpass mycket över så man har råd att betala någon en lön.

Väljer man produktionsmetoder som inte ger den möjligheten så är det ju ett val man gör, och då får man bita i det sura äpplet och jobba själv.
Att utnyttja andra människor som gratis arbetskraft bara för att man själv har satt upp ideal som gör det olönsamt, är inte ok.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jan-16 kl 06:11 »
Det finns ju en anledning till att produktionsmetoderna har utvecklats och djur och grödor har förädlats till högre lönsamhet. Och den anledningen är just ekonomi och att få såpass mycket över så man har råd att betala någon en lön.

Väljer man produktionsmetoder som inte ger den möjligheten så är det ju ett val man gör, och då får man bita i det sura äpplet och jobba själv.
Att utnyttja andra människor som gratis arbetskraft bara för att man själv har satt upp ideal som gör det olönsamt, är inte ok.

Det är därför de som har gamla raser av mjölkkor och liten verksamhet har bra lönsamhet och de som har modernt storbruk går på knäna.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-16 kl 21:06 »
Jag har fått skällor många gånger för att jag inte har velat ta emot arbete som erbjuds så jag påminner än en gång.

Ett heltidsarbete måste man kunna leva på. Det innebär att lönen måste täcka samtliga kostnader för mat, kläder, löpande bostadskostnader, eventuella barns uppehälle eventuella egna verktyg som används i arbetet, husgeråd, värme, belysning, pendlig till arbetet, och andra nödvändiga levnadsomkostnader. Dessutom behöver det finnas ett överskott som man kan spara för sämre tider eller använda för att förbättra sina levnadsförhållanden. Man kan pressa de här kostnaderna en del om man är händig och knepig men att göra allting på små pengar tar tid och till slut kommer väggen emot för dygnet har inte ett oändligt antal timmar. Om man har lyckats skaffa sig egen bostad måste man ha råd att reparera och hålla i skick så att den är beboelig i framtiden också.
Trots att jag flera gånger har hört arbetsgivare påstå att en som har anställning inte behöver någon bostad så anser jag inte att det är rimligt att någon människa skall bo under en presenning eller i en ouppvärmd skrotbil eller ouppvärmd barack på arbetsplatsen i 20-30 graders köld. Det är bara en tidsfråga hur länge det tar innan de hittar en ihjälfrusen någon morgon.
Hur vi än gör kommer vi fram till att om lönen inte når upp till minimikostnadsnivån innebär det att man regelbundet måste ta av sina besparingar för att finansisera sitt arbete. I praktiken använda egna pengar för att subventionera arbetsgivaren. När det har pågått en tid är besparingarna borta. Då kan man traggla sig fram en tid på att sälja egendom men som låglönearbetare utan större egendom kommer man inte långt med det heller........ och då går det åt helvete.

Folk som far runt och praktiserar på gårdar eller med annat utan lön eller för en lön under minimilevnadskostnadsnivå finns ju.... men deras pengar kommer någon annanstans ifrån. Rika föräldrar kanske. Inte vet jag för sådana pengar finns inte i min värld.
Alla har inte ärvt 100 hektar skog där man kan hugga när man behöver extrapengar och alla har inte ärvt ett hus att bo i.

Jag vill bara påpeka det här.... för många har inte såna här saker klara för sig i dagens värld.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-16 kl 03:35 »
Du skulle nog kunna få arbetskraft som du får betalt før, men risken ær stor att dessa mænniskorna kræver større engagemang av er æn ungdomarna som ni brukar ha boende hos er. Så då ær frågan om du har tid, før æn om du får mycket hjælp så ær det sækert en massa jobb som du måste gøra på egen hand ændå.

Angående "woffarnas" mat. Du ær ju egen føretagare och det innebær att du har lov att bestælla mat från grossister. Jag ær med i en inkøpsførening och vi gør gemensamma inkøp från Biofood och Kung Markatta - det ær två grossister som har en massa ekologisk mat. Det skulle du också kunna gøra. "Mjølfri mjølk" brukar många laga sjælva av soja, mandel, havregryn och gud vet allt. Jag har ingen erfarnhet av det men finns sækert recept på nætet. Fixa ett recepthæfte till dom på engelska med billig vegetarisk mat. Rødbetsbiff, falafelbollar, linssoppa och rotsaksgratain ær exempel på billig veggis-mat. 

Ex.

• -
« Svar #7 skrivet: 17 jan-16 kl 09:58 »
Det är därför de som har gamla raser av mjölkkor och liten verksamhet har bra lönsamhet och de som har modernt storbruk går på knäna.

Dock ser man sällan 'moderna storjordbruk' tigga gratis arbetskraft.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser