Jag har fått skällor många gånger för att jag inte har velat ta emot arbete som erbjuds så jag påminner än en gång.
Ett heltidsarbete måste man kunna leva på. Det innebär att lönen måste täcka samtliga kostnader för mat, kläder, löpande bostadskostnader, eventuella barns uppehälle eventuella egna verktyg som används i arbetet, husgeråd, värme, belysning, pendlig till arbetet, och andra nödvändiga levnadsomkostnader. Dessutom behöver det finnas ett överskott som man kan spara för sämre tider eller använda för att förbättra sina levnadsförhållanden. Man kan pressa de här kostnaderna en del om man är händig och knepig men att göra allting på små pengar tar tid och till slut kommer väggen emot för dygnet har inte ett oändligt antal timmar. Om man har lyckats skaffa sig egen bostad måste man ha råd att reparera och hålla i skick så att den är beboelig i framtiden också.
Trots att jag flera gånger har hört arbetsgivare påstå att en som har anställning inte behöver någon bostad så anser jag inte att det är rimligt att någon människa skall bo under en presenning eller i en ouppvärmd skrotbil eller ouppvärmd barack på arbetsplatsen i 20-30 graders köld. Det är bara en tidsfråga hur länge det tar innan de hittar en ihjälfrusen någon morgon.
Hur vi än gör kommer vi fram till att om lönen inte når upp till minimikostnadsnivån innebär det att man regelbundet måste ta av sina besparingar för att finansisera sitt arbete. I praktiken använda egna pengar för att subventionera arbetsgivaren. När det har pågått en tid är besparingarna borta. Då kan man traggla sig fram en tid på att sälja egendom men som låglönearbetare utan större egendom kommer man inte långt med det heller........ och då går det åt helvete.
Folk som far runt och praktiserar på gårdar eller med annat utan lön eller för en lön under minimilevnadskostnadsnivå finns ju.... men deras pengar kommer någon annanstans ifrån. Rika föräldrar kanske. Inte vet jag för sådana pengar finns inte i min värld.
Alla har inte ärvt 100 hektar skog där man kan hugga när man behöver extrapengar och alla har inte ärvt ett hus att bo i.
Jag vill bara påpeka det här.... för många har inte såna här saker klara för sig i dagens värld.