Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parning av kanin  (läst 1429 gånger)

Trassla

• Gäst
Parning av kanin
« skrivet: 01 jan-16 kl 11:20 »
Har en Gotlandshona som blir två år i mars. Är hon för gammal att para? Hon har ett underbart sätt, och skulle vilja bevara detta, genom att para henne.

Gille

• -
SV: Parning av kanin
« Svar #1 skrivet: 01 jan-16 kl 14:37 »
Ofta är det inga problem. Viktigast är att honan är i god kondition och inte fet. Just fetma hos honor är relativt vanligt (lite beroende på ras, samt utfodring) och kan ställa till problem. Altså inte åldern i sig.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 02 jan-16 kl 00:43 »
Om vi nu ska lista ev. problem så har jag erfarit att äldre förstagångsföderskor (sisådär 2 år) ibland kan ha tappat instinkten att ta hand om ungarna. Jag har själv vid två tillfällen parat så gamla honor för första gången och i båda fallen visade honan inget intresse att mata ungarna. Den ena honan lade dessutom ungarna spridda i buren trots att hon byggt ett jättefint bo med massor av hår.

Alla gör nog inte så men jag skulle rekommendera dig att ha en "amma" på lut, antingen en egen eller hos någon uppfödare.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 02 jan-16 kl 09:17 »
Om vi nu ska lista ev. problem så har jag erfarit att äldre förstagångsföderskor (sisådär 2 år) ibland kan ha tappat instinkten att ta hand om ungarna. Jag har själv vid två tillfällen parat så gamla honor för första gången och i båda fallen visade honan inget intresse att mata ungarna. Den ena honan lade dessutom ungarna spridda i buren trots att hon byggt ett jättefint bo med massor av hår.

Alla gör nog inte så men jag skulle rekommendera dig att ha en "amma" på lut, antingen en egen eller hos någon uppfödare.
Det är iof ett vanligt problem för första-gångs honor oavsätt ålder.
Och ja, en amma är alltid bra ha inplanerad när en hona ska få sin första kull. När jag hade kaniner försökte jag alltid para 2-3 honor samtidigt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 4 användare
Nataks, Suzanne Svensson, LimJans, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser