Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paketbin tips?  (läst 2331 gånger)

Asbjörn

• Västergötland
Paketbin tips?
« skrivet: 31 dec-15 kl 17:56 »
Hej!

Behöver tips om bigårdar som säljer paketbin i västra götaland?? Någon som känner någon, gärna så nära Orust/uddevalla/stenungsund etc. som möjligt.

gott nyår!

Didde

• Uppland
SV: Paketbin tips?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-16 kl 08:41 »
Förra året köpte jag tre paket paketbin av sorten carnica från Igelstadsbigård. Visserligen är det några timmars körväg från dig, men du kan ju alltid passa på att köra förbi Biredskapsfabriken på vägen. Alltid finns det något att titta på eller köpa.

Bina jag köpte där är oerhört snälla och lätta att hantera. Tyvärr var ju förra året inget vidare bi-år, men jag antar att de ändå samlade så mycket honung man kan förvänta sig...

//D

TL

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-16 kl 16:46 »
Hmm enkel fråga vad e pktbin?

E de ett samhälle en får hemskickat?

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 02 jan-16 kl 17:39 »
Hmm enkel fråga vad e pktbin?

E de ett samhälle en får hemskickat?
Det är en massa bin i en nätlåda med en drottning, oftast i en egen bur inne i lådan. Paketbin kan man använda som grunden för nya bisamhällen. I Sverige är det inte så vanligt, men i USA-Canada är det det dominerande sättet att köpa bin. Det har både fördelar och nackdelar.

Fördelar:
- Yngel är en viktig faktor vid spridning av sjukdomar och att inte ha yngel med är bra ur den aspekten
- Man är inte beroende av att hitta bin på samma ramformat som man själv vill ha
- Lätta att transportera, väger lite och i rätt låda rymmer de inte

Nackdelar:
- Det finns endast under högsommaren i Sverige. Det är bara då det finns ett överskott på bin i samhällena som kan skördas, resten av säsongen går det åt alla bin ur minst ett helt samhälle för att göra ett paket och då blir ju priset orimligt högt.
- Yngel är en viktig resurs för ett bisamhälle. Saknas ynglet behöver de oftast stödfodring i ett par månader.
- Vår korta sommar gör att paketbin aldrig ger något förrän året efter

I USA gör man paketen i sydstaterna som ligger 1-2 månader före resten av landet. Därför kan man få paketbin tidigt som man kan mata upp i tid för högsommardraget.

I Europa kan man i princip göra paketbin i medelhavsländerna tidigt och skicka hit. Det är en del blanketter som ska fyllas i till jordbruksverket och lokala veterinärer som ska skriva intyg. Men de flesta som sysslat med import eller införsel av bin till Sverige har blivit ordentligt utfrusna ur gemenskapen, det är ju trots allt den vägen nästan alla bisjukdomar kommit hit. Min åsikt är att antingen ska vi ha gemensamma lagar och regler för bin inom hela EU (tror jag aldrig kommer att hända) eller ska vi inte ha någon införsel.

TL

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 02 jan-16 kl 19:12 »
Tack för  ett uttömmande svar.

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-16 kl 16:08 »
Hej!

Behöver tips om bigårdar som säljer paketbin i västra götaland?? Någon som känner någon, gärna så nära Orust/uddevalla/stenungsund etc. som möjligt.

gott nyår!

Jag bor i Kungälv om det är tillräckligt nära för dig. Jag kan hjälpa dig med paketbin om du vill ha med fina och snälla drottningar.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-16 kl 13:29 »
Vill slå ett slag för paketbin/konstsvärmar...
Som Olof nämner är en av dom viktigaste aspekterna möjligheten att förebygga sjukdomsspridning.
Att yngelramar "åker runt" i både skattlådor och mellan yngelrum på olika platser är en onödig riskfaktor.

En annan fördel är att man kan ta bin från flera kupor samtidigt och - om det är tidig skörd - ur skattlådorna i samband med skattning.
På det sättet blir åderlåtningen både smidig och självutjämnande.

Vi gör alla egna avläggare på detta sätt.
https://www.facebook.com/1455817254634893/photos/pcb.1637166106500006/1637165439833406/?type=3&theater

En dusch med mjölksyra innan första ynglet täcks ger ett nästan varroafritt samhälle.

/M

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser