Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första kupa  (läst 1999 gånger)

Nymphie

• Småland
Min första kupa
« skrivet: 24 dec-15 kl 13:50 »
Hej allesamman! (och God jul)

Jag skall till att börja med biodling nu till våren/sommaren. Det blir min första kupa, som jag kommer ha hos en vän då jag bor inne i staden Tranås. Jag försöker få tag på biodlarföreningen här men deras hemsida är utdaterad, och ordföranden svarar varken på mail eller telefon :( Nästa steg är väl att gå med i SBR

I alla fall, jag har bestämt mig för en Warré-kupa med modifikation! Vad jag läst hittills så tycker jag det låter rimligt med att fylla på lådorna underifrån, samt att försöka skörda enbart en eller två gånger om året, på våren när bina överlevt vintern. Jag kommer skörda vaxet så att bina ständigt förnyar. Det kommer ju kräva mer honungsproduktion, men vad jag läst hittills är det hälsosammare för bina. Plus jag gillar pyssel och så, så att rendera bivax blir bara kul!  ;D

Men istället för den traditionella lådan, har jag tänkt mig göra en octagon. Bina sätter sig ju i ett klot, hörnen i lådan kommer ju alltså då skapa tomrum som innehåller luft som bina kommer behöva värma upp, särskilt under vintern. Rent teoretiskt borde de alltså behöva mindre energi för att värma upp en octagon än en fyrkant. Jag förlorar inte så mycket rum heller, 2/9-delar för att vara exakt.

Vilken ras vet jag inte ännu, för som sagt, jag har ingen kontakt ännu med biodlare i området.

Kommer såga delarna nu i mellandagarna, kommer bli ett spännande projekt!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Min första kupa
« Svar #1 skrivet: 25 dec-15 kl 10:13 »
Välkommen till binas underbara värld! Får du inte kontakt med någon i lokala föreningen, hör av dig till SBR så får du säkert kontaktuppgifter till någon annan i lokala föreningen, de är jättehjälpsamma på kansliet.

...Bina sätter sig ju i ett klot, hörnen i lådan kommer ju alltså då skapa tomrum som innehåller luft som bina kommer behöva värma upp, särskilt under vintern. Rent teoretiskt borde de alltså behöva mindre energi för att värma upp en octagon än en fyrkant...
Här är ett missförstånd inblandat. På vintern värmer bina bara själva klotet de sitter i, resten av kupans innandöme är inte uppvärmt mer än läckvärme från binas klot, och det läcker lika mycket oavsett formen och storleken på kupan. Det är enklast att betrakta resten av kupans innandöme som utomhus men med vind-,  regn- och musskydd. Det finns en annan klurighet också att ta hänsyn till - biklotets storlek växlar mycket med utetemperaturen och bisamhällets styrka.

Omlott

• Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 29 dec-15 kl 18:06 »
Glöm inte att ansöka om tillstånd för att få sätta ut din kupa/kupor. Länkar finns här på forumet och SBR kan säkert också hjälpa dig med det.

Neon Knight

• -
« Svar #3 skrivet: 29 dec-15 kl 18:23 »
Glöm inte att ansöka om tillstånd för att få sätta ut din kupa/kupor. Länkar finns här på forumet och SBR kan säkert också hjälpa dig med det.

Tillstånd för bikupor? Det har jag aldrig hört talas om, däremot måste man anmäla till Länsstyrelsen var man har dem.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #4 skrivet: 29 dec-15 kl 18:32 »
Hej

Mig veterligen så kan man sätta upp kupor "var som helst" men för grannsämjans skull borde man kanske kolla innan.
Bi är inte som höns!

Om du har lust att delta in en annans erfarenheter med Warré kupan, så kollar gärna här i forumet under "Kap Horn".
Du slipper nämligen inte tunga lyft, du har fortfarande en uppstaplingskupa, och mera ingrepp därtill.

Själv har jag kommit en bit på vägen känns det som...http://www.alternativ.nu/index.php?topic=179432.0

Oavsett: lycka till

Nymphie

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 dec-15 kl 20:22 »

Har laddat ner filen!  ;D Skall skicka in det

Hej

Mig veterligen så kan man sätta upp kupor "var som helst" men för grannsämjans skull borde man kanske kolla innan.
Bi är inte som höns!

Om du har lust att delta in en annans erfarenheter med Warré kupan, så kollar gärna här i forumet under "Kap Horn".
Du slipper nämligen inte tunga lyft, du har fortfarande en uppstaplingskupa, och mera ingrepp därtill.

Själv har jag kommit en bit på vägen känns det som...http://www.alternativ.nu/index.php?topic=179432.0

Oavsett: lycka till

Vad jag sett måste en ju anmäla kupor just för sjukdomars skull först och främst. En behöver ju inte tillstånd från grannar och liknande, men jag håller koll på pappersarbetet :) Och Ja, jag vet om att det innebär tyngre lyft, har sett tutorials på liftar en borde bygga för att inte belasta ryggen. Dock har jag inte sett att det skall innebär FLER ingrepp i kupan, utan just vad jag läst är att minimera. Det får jag kolla mer på :)

Här är ett missförstånd inblandat. På vintern värmer bina bara själva klotet de sitter i, resten av kupans innandöme är inte uppvärmt mer än läckvärme från binas klot, och det läcker lika mycket oavsett formen och storleken på kupan. Det är enklast att betrakta resten av kupans innandöme som utomhus men med vind-,  regn- och musskydd. Det finns en annan klurighet också att ta hänsyn till - biklotets storlek växlar mycket med utetemperaturen och bisamhällets styrka.

Läckvärmen som går ut i den övriga luften har en isolerande egenskap iochmed att ju högre den omgivande temperaturen är desto långsammare kommer värmen i klustret att spridas (enligt Fouriers lag).
Tanken är att en rundare kupa har mindre oanvänd luftvolym. Det skulle innebära att den omgivande luften får upp sin temperatur snabbare och bina behöver inte spendera lika mycket energi för att behålla temperaturen i klustret.
Detta gäller under sommaren också (och möjligtvis är det viktigare då) då bina vill hålla den allmänna lufttemperaturen i hela kupan istället, och en fyrkantig kupa utnyttjas inte lika effektivt volymmässigt eftersom bin gärna inte använder de bitar av vaxkakorna som sitter ute i hörnen, vad jag läst hittills.

Jag och min sambo snackar mycket om planeringen av den här kupan just med fysik i tankarna och vad jag hittar i de böckerna jag läser (Blivit klar med min sjunde nu och skall börja på den åttonde). Jag kan inte överföra min kunskap från teori till praktik innan jag faktiskt har bina dock. Skulle det vara "onödigt" med min design så får jag i alla fall en jävligt snygg kupa ;)

sunflower

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-15 kl 22:10 »
låter som ett spännande projekt!
har du googlat "Bienenkugel" någon gång? finns en kupa utvecklat av någon som hade liknande teorier om värme mm som du
läste lite idag, lät intressant
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 dec-15 kl 10:29 »
...Läckvärmen som går ut i den övriga luften har en isolerande egenskap iochmed att ju högre den omgivande temperaturen är desto långsammare kommer värmen i klustret att spridas (enligt Fouriers lag).
Tanken är att en rundare kupa har mindre oanvänd luftvolym. Det skulle innebära att den omgivande luften får upp sin temperatur snabbare och bina behöver inte spendera lika mycket energi för att behålla temperaturen i klustret...
Det stämmer bra i den delen av teorin, men du behöver även ha med luftomsättningen genom fluster och ev. nätbotten i ekvationen.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 dec-15 kl 10:38 »
Allt kanske inte går att räkna på. Men grundtanken lutar sig på korrekta antaganden. Vad gäller luftomsättning, så borde den mindre volymen i kupan kräva mindre omsättning. Hur man ordnar det i praktiken har jag ingen aning om. Jag följer ivilket fall tråden med intresse. Lägg gärna upp några bilder vad det lider.

Mvh
Magnus

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 dec-15 kl 10:45 »
Fast mindre luftomsättning är inte nödvändigtvis det bina vill ha. På hösten och i viss mån under vintern är det tvärtom en fördel om det blir nerkylt så fort som möjligt, annars finns risk att de ynglar vid fel tid.

Här är en jättebra text om hur bina tillbringar vintern
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163494.msg1551025#msg1551025

Omlott

• Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 30 dec-15 kl 13:09 »
Tillstånd för bikupor? Det har jag aldrig hört talas om, däremot måste man anmäla till Länsstyrelsen var man har dem.

Tillstånd var fel ordval från min sida, utan precis som du säger menade jag att man måste anmäla det till länsstyrelsen.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/binochhumlor/reglerforbiodling.4.1a4c164c11dcdaebe128000140.html

Hej

Man måste ha markägarens tillstånd. Sen vet jag inte hur det föreligger med kommunens mark eller platser där allemansrätten gäller.
Eller grundar du ditt påstående på att man själv äger plätten där man sätter ut sina kupor?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 dec-15 kl 18:33 »
Fast mindre luftomsättning är inte nödvändigtvis det bina vill ha. På hösten och i viss mån under vintern är det tvärtom en fördel om det blir nerkylt så fort som möjligt, annars finns risk att de ynglar vid fel tid.

Här är en jättebra text om hur bina tillbringar vintern
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163494.msg1551025#msg1551025

Fel av mig där. Luftomsättning mäts i ggr per tidsenhet och den bör ju vara lika oavsett utrymmet storlek. Däremot så kan man dra ner på luftflödet som mäts i volym luft per tidsenhet.

Ibland har jag otur när jag tänker.

Mvh
Magnus

olof

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 31 dec-15 kl 17:07 »
...
Man måste ha markägarens tillstånd. Sen vet jag inte hur det föreligger med kommunens mark eller platser där allemansrätten gäller.
Det är samma regler för all mark. Det är väldigt olika mellan kommuner, en del vill upplåta plats till bin, andra inte, en del vill ta betalt för det, andra inte.

Generellt är privata markägare lättare att ha med att göra än kommunen och kyrkan.

Och generellt är det betydligt enklare att ha sina utbigårdar (dvs de bin man inte har på sin egen tomt) utanför tätorten och en bit från bebyggelse: mindre klagomål och mindre risk för skadegörelse. Dagens tätortsbor är sjukt lättkränkta, det räcker att ett bi flyger över deras mark för att de ska få spader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser