Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad sysslar bina med?  (läst 1843 gånger)

christelle

• Blekinge
Vad sysslar bina med?
« skrivet: 19 dec-15 kl 13:40 »
Har ett sh som varit ute och flugit ett par dagar nu. De verkar hämta nåt och det är gamla vana bin som ger sig ut det ser en på deras inflygning dvs rätt in i kupan i full fart.
Hämtar dom vatten, jag menar det finns ju inte så mycket annat att hämta? Om de hämtar vatten så har väl drottningen börjat lägga ägg igen och det behövs vatten till ynglen?
10 grader varmt här idag, sh står skyddat under tak. De hade inga yngel den 9/12 då de oxalsyrabehandlades, står på 2 lådor LN.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad sysslar bina med?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-15 kl 14:18 »
Eller så är dom ute och kollar läget och tar med sig sånt som dyker upp på vägen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 19 dec-15 kl 14:48 »
Eller så är dom ute och kollar läget och tar med sig sånt som dyker upp på vägen.
Tror inte det, de har brått ut och brått hem, finns ju inget att hämta, inget som blommar, inga knoppar - bara ett sh som håller på så här, de andra åtta sh klotar, städar lite men flyger inte.
Hursomhelst så har jag gett dom vatten vid flustret nu så får kolla om de hämtar där imorgon, konstigt är det i alla fall.

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-15 kl 17:51 »
Det skrivs mycket på olika forum om rädsla för att binas foder inte ska räcka för att det är så varmt ute. Har inte bina för litet utrymme och har möjlighet att klunga sig på yngelrummets under vintern tomma celler med foderförrådet över sig så behöver man inte oroa sig.
 En avläggare är invintrad på 6 yngelramar med 12 kg foder i 6 ramar över dessa. Det monterades 4 Givare för temperaturen i kupan. En till väster och en till höger i yngellådan och likadant i skattlådan med fodret. Bina gick i klunga till vänster i yngellådan och har suttit där hela hösten. På fotot som togs idag ser man att de ännu inte kommit långt upp i foderförrådet. Detta är i Halland och idag var här 9 grader varmt.

Jano

• Halland
« Svar #4 skrivet: 19 dec-15 kl 17:57 »
Det går ju inte att se temperaturerna på bilden så här kommer en större upplaga.

Jano

• Halland
« Svar #5 skrivet: 19 dec-15 kl 21:59 »
Det skrivs mycket på olika forum om rädsla för att binas foder inte ska räcka för att det är så varmt ute. Har inte bina för litet utrymme och har möjlighet att klunga sig på yngelrummets under vintern tomma celler med foderförrådet över sig så behöver man inte oroa sig.
 En avläggare är invintrad på 6 yngelramar med 12 kg foder i 6 ramar över dessa. Det monterades 4 Givare för temperaturen i kupan. En till väster och en till höger i yngellådan och likadant i skattlådan med fodret. Bina gick i klunga till vänster i yngellådan och har suttit där hela hösten. På fotot som togs idag ser man att de ännu inte kommit långt upp i foderförrådet. Detta är i Halland och idag var här 9 grader varmt.

Hoppsan det blev lite fel. mitt inlägg var tänkt för "Hur tillbringar bina vintern" men det passar ju bra här också, fast de verkar inte syssla med något särskilt.

Staffan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 dec-15 kl 11:13 »
Hej ! En fråga riktad till Jano :  Du skriver att det ska finnas utrymme så att klungan sitter under vinterfodret. Jag invintrar på 2 st    3/4 Langstroth eller i många fall 3  st. Men relativt ofta när jag varit ute och kollat och lyft på taket under vintern  så sitter klungan uppe vid de översta ramarna. Jag tycker att jag lämnat gott om plats och allt ser bra ut. Har också haft ganska bra övervintringar. Du verkar mena att om bina har plats så sitter klungan under fodret... men det verkar inte alltid stämma tycker jag. Kommentar ?

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 20 dec-15 kl 11:39 »
Hoppsan det blev lite fel. mitt inlägg var tänkt för "Hur tillbringar bina vintern" men det passar ju bra här också, fast de verkar inte syssla med något särskilt.
Förstod det  :D
De flyger idag oxå, inte jättemånga bin ute men de landar med jämna mellanrum så nånstans är de och hämtar nåt  ???
Har lyssnat noga vid kupan idag för att försöka röna ut om det gått in nån liten mus som sas väckt dom men det låter inte så - håller de på ett tag till så får jag nog ge mig ner i kupan fast det är inget jag direkt känner för. Mat har de gott om det var bara enstaka bin synliga i övre lådan den 9/12 så det enda de möjligen kan lida brist på är vatten eller?

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #8 skrivet: 20 dec-15 kl 13:06 »
Hej

Idag full rensningsflygning, 12 grader varmt i Västervik..
Även döda bin har rensats ut.
Alle fyra samhällen har gått ur vinterklot.

Ur led är vädret.
« Senast ändrad: 20 dec-15 kl 19:14 av Kap Horn »

Jano

• Halland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-15 kl 14:59 »
Hej ! En fråga riktad till Jano :  Du skriver att det ska finnas utrymme så att klungan sitter under vinterfodret. Jag invintrar på 2 st    3/4 Langstroth eller i många fall 3  st. Men relativt ofta när jag varit ute och kollat och lyft på taket under vintern  så sitter klungan uppe vid de översta ramarna. Jag tycker att jag lämnat gott om plats och allt ser bra ut. Har också haft ganska bra övervintringar. Du verkar mena att om bina har plats så sitter klungan under fodret... men det verkar inte alltid stämma tycker jag. Kommentar ?
Vad vill du jag ska kommentera i ditt inlägg utan någon information om utgångsläget? Generellt går det ju att invintra bin hur som helst och få dem att överleva  om man har tur. Detta hasardspel idkade jag själv i nästan 30 år  innan jag för ca 15 år sedan beslutade att handgripligen ta reda på hur bina egentligen vill och ska ha det under vintern. Av naturliga skäl ska inte bina sätta i sig en massa foder under vintern. De behöver det inte heller om de får ha sin organisation i fred för biodlaren. Det jag kan kommentera är mina egna erfarenheter om binas vinterliv. Här är nu 11 grader varmt och i testkupan sitter de tryggt i sin klunga till vänster nere i yngellådan där de har en temperatur på ca.22 grader.

Staffan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 20 dec-15 kl 15:24 »
Utgångsläget för frågan är att de har gott om plats. 2 eller ofta 3  lådor ( 3/4 Langstroth ) men klungan sitter lika ofta uppe vid fodret som under det, tycker jag mig märkt.  Du skriver att om dom har plats grupperar dom sig under fodret. Det jag undrar är , att eftersom det ofta inte är så .... varför ?  eller spelar det ingen roll... ? 

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 20 dec-15 kl 15:48 »
Hej

Idag full rensningsflygning, 12 grader varmt i Västervik..
Även döda bin har rensats ut.
Alle fyra samhällen har gått ur vinterklot.

Ur led är vädret.
Nu har jag klurat ut att det är vatten dessa hämtar för de slutade nästan helt att flyga ut efter att jag vattensprayat flusterbrädan med jämna mellanrum under eftermiddagen - och de hämtar in vattnet. Så nöjd att jag kommit på det så jag kan hjälpa dem - hoppas nu bara att det är rätt slutsats  ;)

Jano

• Halland
« Svar #12 skrivet: 20 dec-15 kl 20:48 »
Utgångsläget för frågan är att de har gott om plats. 2 eller ofta 3  lådor ( 3/4 Langstroth )

Men du skriver ju inget om hur samhället var organiserat innan du invintrade det.Var i Sverige finns bina? Tidpunkt för invintring? Hur mycket yngel fanns? Hur mycket foder fick de? Var fodret samlat och helt täckt över yngelramarna? Två 3/4Llangstroth är alldeles för lågt utrymme för en helt problemfri övervintring i alla lägen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser