Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp bokföring  (läst 3720 gånger)

Frida93

• Uppland
Hjälp bokföring
« skrivet: 14 dec-15 kl 15:43 »
Sitter med bokföringen i vår näringsverksamhet och har kört fast vad gäller vilka konton jag ska bokföra på. Näringsverksamheten är bland annat inriktad mot skogs- och jordbruk. Dessa punkter har jag fastnat på;
Arbetslampa till traktor
Försäljning av flis
Diesel till traktorn
Inkomst på arrende av åkrar
Inköp av huggarvagn

Någon som kan tipsa om vad detta borde bokföras på för konton?

nemra

• Västergötland
SV: Hjälp bokföring
« Svar #1 skrivet: 14 dec-15 kl 21:39 »
Hej!
Jag brukade kolla i denna sidan:
www.bokforingstips.se

traktor-reparationer:
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/utgifter-reparationer-av-fordon.aspx

diesel
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/drivmedel-bilar.aspx

De andra kan man söka i rutan. Jag undrar om man inte lägga inkomst på arrenden och försäljning av flis på "Försäljning"
Hoppas att denna sida var till hjälp

tropfrog

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 dec-15 kl 22:01 »

Arbetslampa till traktor bokförs på ett kostnadskonto mot ett tillgångskonto (eller skuld om du handlar på krita)
Försäljning av flis hör hemma på ett intäktskonto och ett tillgångskonto (eller skuld)
Diesel till traktorn hör hemma på kostnader för transportmedel och tillgångskonto (eller skuld)
Inkomst på arrende av åkrar hör hemma på ett intäktskonto och ett tillgångskonto (eller fodring)
Inköp av huggarvagn...Den kan vara lurig och man bör kolla närmare med avskrivningsregler för maskinell utrustning. Antingen så bokförs den som en kostnad och ett tillgångskonto eller som en flytt från ett tillgångskonto till ett annat.

Och så momsen förstås, men den är väl det första alla näringsidkare lär sig?

Det är egentligen inte jättenoga för myndigheterna vilket konto inom respektive grupp du använder bara du är i rätt grupp. Det handlar till stor del om hur du vill mäta din verksamhet. Här tror jag att det kan vara bra att köpa några konsulttimmar för att arbeta fram en kontoplan som passar just din verksamhet. Eller så Googlar man :)

MVH
Magnus

Ex.

• -
« Svar #3 skrivet: 15 dec-15 kl 01:12 »
En del kan man också läsa sig till i min gamla bokföringsskola...   ;)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89176.0
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Frida93

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 dec-15 kl 09:14 »
Tack för svaren! Då ska jag titta närmare på era tips efter jobbet ikväll :)

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 dec-15 kl 22:16 »
Sitter med bokföringen i vår näringsverksamhet och har kört fast vad gäller vilka konton jag ska bokföra på. Näringsverksamheten är bland annat inriktad mot skogs- och jordbruk. Dessa punkter har jag fastnat på;
Arbetslampa till traktor
Försäljning av flis
Diesel till traktorn
Inkomst på arrende av åkrar
Inköp av huggarvagn

Någon som kan tipsa om vad detta borde bokföras på för konton?

Lampa =underhåll inventarier= en ren kostnad
Flis= en intäkt= lämpligt att ha ett eget konto under 3000 om du säljer mycket flis.
Diesel= lämpligt med ett särskilt kostnadskonto för diesel eftersom att det har en tendens att återkomma. Förenklar också ansökan om återbetalning av dieselskatt.
Arrende= se flis
Huggarvagn= Får inte dras av omedelbart utan hamnar på ett tillgångskonto som kan heta t.ex 1220

tropfrog

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-15 kl 08:46 »
Huggarvagn= Får inte dras av omedelbart utan hamnar på ett tillgångskonto som kan heta t.ex 1220

Det är ju lysande. "Får" blir en konstig formulering bara. Kan man hantera ett inköp som tillgång och skriva av över tid så är det alltigenom positivt.

MVH
Magnus

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 dec-15 kl 09:07 »
Inte nödvändigtvis. Har man hyfsat kassaflöde så är det bättre ju fortare man kan utnyttja avskrivningarna. Numera är skattverket så pass liberala att inventarier för under 20 000 får skrivas av direkt. Bokföres under ett kostnadskonto som kan heta t.ex "korttidsinventarier". Syftar på att de kan ha en ekonomisk livslängd på under tre år.

Frida93

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-15 kl 11:18 »
Tack igen, tror faktiskt jag rett ut mina frågetecken nu så dessa bitar är klara :) Nu tror jag att bokslut mm lämnas över till LRF så jag kan lägga fokus på vårt försäkringsärende vad gäller vattenskadat hus istället. Blev mycket på en gång :P

tropfrog

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-15 kl 12:22 »
Inte nödvändigtvis. Har man hyfsat kassaflöde så är det bättre ju fortare man kan utnyttja avskrivningarna. Numera är skattverket så pass liberala att inventarier för under 20 000 får skrivas av direkt. Bokföres under ett kostnadskonto som kan heta t.ex "korttidsinventarier". Syftar på att de kan ha en ekonomisk livslängd på under tre år.

Nja: Kassaflödet som handlar om tillgångar har ju inget direkt med avskrivningar att göra som är kostnader. Kassaflödet drabbas bara den dagen man köper inventarien och påverkas inte av avskrivningarna, samt vice verca.

Visst kan man (om man får) I ett aktiebolag ta hela beloppet ett år man har större vinst än vanligt för att minska vinsten och därmed skatten. Men I en enskild firma torde en jämn fördelning av kostnaderna över flera år vara gynsammare.

Men nu är ju frågeställaren nöjd, så vi kan väl lämna det där?

MVH
Magnus

Ex.

• -
« Svar #10 skrivet: 16 dec-15 kl 15:18 »
Avskrivningsregler, och dess vara eller icke vara är iofs alltid ett intressant ämne.

20 000 kronors-regeln använder nog dom flesta, men det kan ju finnas situationer där man inte gjort nån vinst alls och ändå vill visa upp hyfsade siffror för banken exempelvis. Då är ju ett alternativ att lägga prylen som en vanlig inventarie, och bara skriva av måttligt.

Sen kan man ju hamna i ett läge där man ändrar sig och säljer av hela rasket efter ett par år.
Har man då skrivit av maximalt så kan man få en viss vinst att tampas med.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 4 användare (1 dolda)
Ljunghonung, Galaxie, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser