Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luft kommer från murstocken  (läst 1170 gånger)

sneksnex

• Gäst
Luft kommer från murstocken
« skrivet: 12 dec-15 kl 19:45 »
Hej, jag har ett konstigt fenomen i mitt hus.

I sovrummet på övervåningen så finns det en "ventilationslucka" på murstocken som man kan öppna.
Men det konstiga om jag tänder en låga eller håller ett papper framför den är att det verkar komma luft ur den. Alltså inte sugas in i den.

Jag har kollat alla andra "hål" i murstocken.
1. Nere i källarn - vedpannans anslutning
2. Köket - vedspis samt spiskåpa
3. Badrummet nere har en utblåsfläkt mot murstocken.
4. Allrummet på övervåningen.

Samtliga dessa ovan så sugs luft ut och försvinner upp i murstocken. Men den i sovrummet verkar ist trycka in luft i sovrummet.
Inga fläktar är igång eller så. Gammalt hus med självdrag.

Jag begriper inte, hur kan det hända? Och det bör väl kunna leda till att rök som trycks ut uppe vid skorstenen kan sugas in igen.

Halte

• Östergötland
SV: Luft kommer från murstocken
« Svar #1 skrivet: 12 dec-15 kl 20:02 »
Dålig ventilation i sovrummet? Om du öppnar ett fönster en liten bit ett tag och gör om samma sak? Har samma sak i vårat sovrum, men då denna skorsten inte används så spelar det ingen roll.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Luft kommer från murstocken
« Svar #2 skrivet: 13 dec-15 kl 00:42 »
Hur var vindriktningen då du gjorde provet? Om sovrummet ligger på det som då var läsidan av huset, kan det mycket väl ha varit undertryck i sovrummet just då, vilket orsakade att det kom ut luft genom luckan.

En annan möjlighet är om badrumsfläkten var igång vid tillfället, och luckan är ansluten till samma imkanal som fläkten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 5 användare
Bokohammare, torbjorn, fall, Anders Flix, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser