Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  går det att leva på småskalig biodling idag?  (läst 13071 gånger)

högland

• Gäst
går det att leva på småskalig biodling idag?
« skrivet: 13 apr-07 kl 22:31 »
Jag var och hälsade på bekanta som bor ute på landet, och de berättade att en äldre man som bodde tidigare i trakterna hade avlidit. Han var biodlare och sålde honung till vad jag förstod både affärer och privatpersoner. Nu var han i och för sig pensionär sedan länge och ägde antagligen sitt hus och mark, dvs var skuldfri och levde billigt.

I varje fall så fanns det nu en biodlare mindre i trakterna och de som köpt honung av honom får leta efter alternativ säljare.

Det jag funderade på var ifall det skulle vara möjligt för en yngre person i dagens ekonomiska läge att försörja sig helt på biodling? Kanske en mer modern variant av försäljning med mer lyxiga och individuelt beställda varor av typen senapshonung och andra mer exotiska varianter.

Men för att klara sig på det krävs det väl mer än ett halvt dussin bikupor? Kanske ett tiotal? Och sedan kanske det tillkommer utgifter och eventuella diverse avgifter.

Vad tror ni är realistiska möjligheter idag inom småskalig biodling? Går det att ens få det att gå på plus?

högland

• Gäst
Re:går det att leva på småskalig biodling idag?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 22:37 »
för att förtydliga frågan:

jag har läst de andra inläggen, men det jag främst undrar är ifall det går att som nybörjare starta som biodlare och få det tillräckligt lönsamt för att leva på det?

Är det realistiskt att förvänta sig minst 10tkr/månad i vinst?

Vilka summor handlar det om? Och är det väldigt riskabelt ekonomiskt, med variation från år till år och sjukdomar etc.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 00:03 »
Mannen som i Bitidningen för några år sedan skrev om arbetet under biåret, försörjde sig på 200 samhällen. Men jag har hört om en familj som levde på 80. HUR dom levde, förtäljde inte historien  :)

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 08:58 »
Biodlarna här i trakten fick 2000 kr per kupa i fjor...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 09:09 »
Biodlarna här i trakten fick 2000 kr per kupa i fjor...

Var det inte ovanligt bra lönsamhet ifjol när det gäller bin? Fast det är väl olika beroende på var i landet man verkar. Men, jag vet att några av biodlarna på kursen sa att de väntade sig minst dubbelt så mycket honung per kupa ifjol som året innan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-07 kl 16:38 »
Oavsett hur mycket man teoretiskt kan tjäna på biodling, så tror jag att man ska stå på fler än 1 ben när det gäller en sån näring.
Ett dåligt år, och där står man, utan bin och utan ekonomi!  :o
Antingen så måste man köra i mindre skala och stå på fler ben än 2...
eller köra riktigt storskaligt med de försäkringar som krävs..

Den där familjen kanske levde på lite mer än biodlingen..
Fast vissa biprodukter kan man tjäna multum på! bidrottninggele, vet ej vad den säljs för, men dyrt!
Honungsburk med en bit vaxkaka i, också bra förtjänst..

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 apr-07 kl 20:48 »
När ni räknar 1500/2000 per kupa, vad är det för kilopris ni räknar med?

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 14 apr-07 kl 21:17 »
När ni räknar 1500/2000 per kupa, vad är det för kilopris ni räknar med?

Svenska biodlareföreningens uppköpare ger strax under 30 kr/ kg, privata uppköpare kan ge mer till yrkesbiodlare.

Om du burkar och etiketterar själv kan du enkelt sälja för kilopriser ända upp till 60 kr på marknader, till bekanta osv... (40 kr för en 700 g burk)

En medelskörd på 35 kr/kg ger alltså intäkter mellan 1000 till 2000 kr beroende på försäljningssätt
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 21:18 av Suresh »

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 maj-07 kl 17:39 »
Nä alltså, ta betalt säger jag! Var i min lokala Ica-affär, och där sålde de närproducerad honung för 85 kr/kilot! Här lämnas nog inget till nån grossist för 30 spänn...

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 maj-07 kl 18:43 »
nej nej inga butiker. Direkt från gården till samma pris som på ica! Men visst är det kostnader med förpackning osv. Tiden räknra jag inte. Jag är bara glad om jag kan få in så mycket kontanter så att mina räkningar blir betalda och mitt liv går runt.

Men jag är fortfarande skeptiskt till att det skulle vara lätt att sälja honung.. Hittade precis inte mindre än tio professionella honungsproducenter runt Göteborg, och alla är väl knappast listade på internet i fina listor..

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 maj-07 kl 18:45 »
Men vad är det för livsmedelsregler på honung? Måste man ha en godkänd lokal, steriliserad honung å¨annat trams? Vilka redskap behövs utöver honungsslunga?

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 maj-07 kl 19:28 »
Mycket o bra info har jag hittat här

http://www.biodlingsforetagarna.nu/arkiv.htm

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 maj-07 kl 19:37 »
jag var där och snurrade men  tyckte det blev krångligt..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 03 jun-07 kl 12:16 »
Det låg tre anmälningar på denna tråd i mailen imorse när jag vaknade. Någon har tydligen "självsanerat" inläggen. Men jag hoppas, och tror att ni håller er till en respektfull, trevlig och saklig ton i ämnet i framtiden.

Allas verklighet ser inte ut som ens egen. Och det får man acceptera. Någon "kan" kanske klara sig på x antal kupor. Oavsett hur otroligt det låter. Om dom sen har gjort det utanför SBR, Svenskt honung eller skattmasens räckvidd. Kan vi bara sia om.

Kakhonung slarvigt inslagen i plast jag har sålt för 80:-/kg.
Egen burkad, ympad och rörd honung för 60:-/burken.
Pollenfälla gav god skörd vid goda förhållanden.
Propolis likaså.
Vad kostar en god drottning idag?
Vax?
Avläggare? Gjorde enkla lådor i frigolit m. silvertejp runt om och sålde m. flugnät över och under för 1500:- för övervintrade på våren till 700:- för nya årets senare på säsongen.
Regionen spelar in. Grönlänsk honung kostade 2000:-/kg sist jag hörde om det.

Är man lite klurig så går det nog. Och det finns människor som så mkt. som möjligt lever utanför systemet. En liten gubbe i sitt betalade torp utan el som köper mat för sin honung. Räknas inte han?
« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 15:28 av Gruff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare
ärt, petersbk, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser