Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spiskontakten brinner upp  (läst 8006 gånger)

Vitis

• Skåne
Spiskontakten brinner upp
« skrivet: 29 nov-15 kl 12:13 »
Har en ny fin spis. Ansluten till ett Perilex-uttag, tre faser + jord i stickproppen, tre faser + jord + nolla i uttaget.

Hörde häromdan att det sprakade och hade sig bakom spisen och nu är det svart i kontakt och stickproppen. Ser ut att ha varit överslag mellan L2 och L3.

Förra spisen fick totalt överslag mellan alla stift med rejäla brännmärken i stiften från ljuvligare ljusbågar.

Vad är det som händer? Det är torrt och hyfsat rent bakom spisen.

Nån idé om vad som kan orsaka överslag eller hur jag kan felsökning?

Edit: Ändrat sånt som telefonen tyckte jag skulle skriva.  :P
« Senast ändrad: 30 nov-15 kl 12:06 av Vitis »

Vitis

• Skåne
SV: Spiskontakten brinner upp
« Svar #1 skrivet: 29 nov-15 kl 12:25 »
En bild kanske kan ge nån ledtråd.

Gottfrid

• -
« Svar #2 skrivet: 29 nov-15 kl 13:34 »
Om spisen är riktig och det är rätt kopplat så gissar jag på att felet kan sitta i proppskåpet.En lös kabel vid tex nollskenan eller nån av faserna. I och med att det hände även på den gamla spisen så bör du nog ta och studera den matarledningen lite närmare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 29 nov-15 kl 14:33 »
Överslag skall det inte kunna bli om det är torrt och rent, det krävs 1000V per millimeter avstånd mellan stiften. Det vills äga att det krävs 20-30kV för att det skall kunna slå över. Men om det till exempel är gammalt fett från matlagning i kontakten räcker det med betydligt mindre.

Det vanligaste som hänt när det brunnit i en kontakt är att det varit dålig kontakt och därmed varmgång. Var spisen igång när detta hände? Och byttes uttaget efter att det brunnit i det förra gången?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 nov-15 kl 15:08 »
Dålig kontakt eller vatten har gett sådana skador där jag tittat efter.

Hur skulle dålig nolla (eller fas?) ge sönderbränd stickkontakt? Kontakten är väl god för eventuella felströmmar som kan ta vägen genom en spis för att sedan förstöra något annat.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 nov-15 kl 17:17 »
hur ser uttaget ut in och utvändigt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 29 nov-15 kl 18:04 »
Jag instämmer i att det ser ut som ett överslag orsakat av antingen fukt och smuts eller varmgång i spisuttaget.
Är spisen ansluten via jordfelsbrytare? Löste i så fall den ut i samband med felet?

Förmodligen kommer allt att fungera utmärkt om man bara byter både perilexuttag och stickpropp. Om det inte finns jordfelsbrytare i matande gruppcentral, så montera en sådan!

Det hela påminner mig om något som står i en schweizisk elkrafthandbok från början av 1930-talet som jag har, nämligen något i stil med "Bästa medlet mot överspänningar är en kraftig skiftnyckel och en sop" . Det man syftade på där var att man "alltid" skyllde på överspänningar vid oförklarliga överslag i en högspänningsanläggning, men grundorsaken var ofta dålig kontakt och varmgång någonstans, som spred gnistor som kunde inleda ett överslag.  Och i den tidens högspänningsteknik var dålig kontakt oftast lika med lösa muttrar. Eller helt enkelt damm och smuts som gav krypströmmar och efter en tid en rejäl kortslutning.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 29 nov-15 kl 18:15 »
Jag instämmer i att det ser ut som ett överslag orsakat av antingen fukt och smuts eller varmgång i spisuttaget.
Är spisen ansluten via jordfelsbrytare? Löste i så fall den ut i samband med felet?

Förmodligen kommer allt att fungera utmärkt om man bara byter både perilexuttag och stickpropp. Om det inte finns jordfelsbrytare i matande gruppcentral, så montera en sådan!

Det hela påminner mig om något som står i en schweizisk elkrafthandbok från början av 1930-talet som jag har, nämligen något i stil med "Bästa medlet mot överspänningar är en kraftig skiftnyckel och en sop" . Det man syftade på där var att man "alltid" skyllde på överspänningar vid oförklarliga överslag i en högspänningsanläggning, men grundorsaken var ofta dålig kontakt och varmgång någonstans, som spred gnistor som kunde inleda ett överslag.  Och i den tidens högspänningsteknik var dålig kontakt oftast lika med lösa muttrar. Eller helt enkelt damm och smuts som gav krypströmmar och efter en tid en rejäl kortslutning.
Lösa muttrar förekommer nog fortfarande. Jag var på studiebesök på Harsprånget eller något av de andra ställverken norr om Jokkmokk för en del år sedan, och där noterade vi att det låg stora, galvade muttrar här och var på marken. Det visade sig att de lossnat från brytare och andra komponenter, förmodligen för att allt vibrerade på grund av magnetfält. Det blev samtal till Vattenfall och de fick rycka ut och skruva ihop grejerna igen.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 nov-15 kl 20:40 »
Provar att byta uttag och stickpropp imorrn så får vi se vad som händer.

Ska också kolla alla anslutningar i centralen.

Tack för hjälpen så långt.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 dec-15 kl 09:30 »
Nytt uttag och stickpropp installerade. Inget mer knastrande i kontakten, just nu iaf...

Igår kväll fick vi varm middag!  :)

Ska dubbelkolla alla anslutningar i centralen och så blir det ett antal JFB i en egen ny låda brevid centralen. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser