Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höstså morötter  (läst 4917 gånger)

tropfrog

• Västergötland
Höstså morötter
« skrivet: 21 nov-15 kl 12:21 »
Hej

Jag tänkte prova på att höstså morötter och har lite funderingar på vilken sort. Var på den lokala plantskolan och kollade  och där fick jag tips om sk höstmorötter. Dvs sorter som normalt skördas på hösten. Jag tycker att det verkar konstigt då lite av vitsen med höstsådd är att få tidig skörd. Så jag gick därifrån och köpte en frösådd med en tidig sort. Early Nantes 2.

Vad använder ni för sorter till höstsådd och när brukar ni kunna skörda? Jag bor på gränsen mellan zon 1 och 2. Frosten kom inatt, men bäddarna har redan tinat så att sådd är möjlig nu i helgen.

Mvh
Magnus

MissT

• Västergötland
SV: Höstså morötter
« Svar #1 skrivet: 21 nov-15 kl 14:39 »
Du kan väl prova. Själv har jag ingen bra erfarenhet av höstsådd. Jorden frös upp och blev gropig, eller hur man skall säga, så många frön hamnade troligtvis för djupt och grodde inte. Kanske kunde man täcka med något, en skiva wellpapp t.ex. och lägga på några stenar så den hålls nere och på plats. Så tar man bort när tjälen går bort.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-15 kl 17:51 »
Jag har höstsådd morötter i minst 10 år nu. Det ska nog vara kallare än +5 i jorden när man sår, annars riskerar man att få väldigt många morötter som löper stock.  För mig gror det väldigt bra. Jag har sandig, lätt jord, med kalk i berggrunden. Väldigt torrt klimat, ö i Sthlms skärgård - alla regnmoln brukar tömma sig över Stockholm och lösa upp sig när de kommer till skärgården.  Så för mig är den stora vinsten att de små morotsplantorna kan ta vara på vintervätan som  är kvar ett tag på våren.  Eftersom det är ett fritidshus kan det gå långt mellan vattningsmöjligheterna.

Gör samma med persilja, funkar jättebra.

I den våta lerjorden på hemmaplan funkar ingen morotssådd. Eller persilja.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 nov-15 kl 18:18 »
Fröna åkte i jorden nu på eftermiddagen. Framtiden får visa hur det går. Så sent som möjligt står det på nätet, det lär jag ha prickat :).

Större delen av paketet är ju kvar om jag behöver så igen till våren. Inte många fröpåsar är anpassade till pallkrageodling.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 21 nov-15 kl 19:49 »
Själv väntar jag nog till nästa helg med sådden då helgens kyla verkar ge sig i veckan.
Vi bor på en urgammal mosse med bra avrinning i topplagret. Dessutom så är bäddarna upphöjda litegrand.
Så det skall nog gå bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

poze

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 nov-15 kl 20:14 »
Fröna åkte i jorden nu på eftermiddagen. Framtiden får visa hur det går. Så sent som möjligt står det på nätet, det lär jag ha prickat :).

Större delen av paketet är ju kvar om jag behöver så igen till våren. Inte många fröpåsar är anpassade till pallkrageodling.

Mvh
Magnus
I år prövade jag att bredså på 1.5  meters bädd och gallrade när det blev  ätbara morötter, dom stod nacke mot nacke när de växt klart så i pallkrage borde man lätt kunna bredså, så får ma  ut mycket mer + mindre ränsning
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-15 kl 08:16 »
Glöm inte berätta hur det gick. Skönt med sånt som går att så eller sätta redan nu så blir det mindre till våren :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-15 kl 15:08 »
Jag satte ju dagen innan den första frosten kom. Men den gick ju ur och har varit nästan midsommarväder sedan dess. Inget ser dock ut att ha grott ännu så jag låter det vara så. Tänkte för lärdommens skull testa samma metod i en krage till nu innan nästa köldknäpp kommer.

Min salladslök som jag satte i växthuset har både grott och möglat, så det får jag garanterat göra om.

Jag rapporterar vad det lider....

MVH
Magnus

tropfrog

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-16 kl 08:42 »
1a April och såtid för morötter. Jag har ännu inte siktat några rötter från vinterspelen på väg upp. Hur lång tid bör jag vänta innan jag ger upp hoppet och sår nya frö? Risken med att vänta och hoppas är ju väldigt sen sådd.

Mvh
Magnus

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 01 apr-16 kl 20:43 »
Jorden måste ju bli lite varm innan morötterna kan börja växa.  Jag skulle vänta ett par-tre veckor till  och sen kolla om det finns några groddar i jorden innan jag ger upp om de höstsådda.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 16 jul-16 kl 23:41 »
Jobbigt med ogräset när man inte kan flamma. Här i Norra Jämtland är det en fördel att höstså. Smal såbill vid höstsådd.

Radar

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 09 jun-19 kl 16:38 »
 Tar upp en gammal tråd här:
Jag är intresserad av hur det har gått för er som höstsått.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Be

• Finland
« Svar #12 skrivet: 12 aug-19 kl 15:09 »
Sent omsider: det jag sådde i förrfjol (förra säsongens skörd) blev jättebra. Sådde mellan vitlöksraderna och det fungerade mycket fint.

Det jag sådde i fjol kom dåligt upp i våras. Vet inte om det var för att våren var så torr, eller för att sorkarna härjat i odlingsbäddarna på nya lotten, eller på grund av något annat, men få grodde och skörden verkar bli minimal. Några stackare tog sig ändå till sist, men det kändes inte bra att dessutom måste gallra bland dem - för alla kom ju såklart upp på samma ställe  ::)
Ingen människa är illegal

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 26 aug-19 kl 22:26 »
Såg ingen uppkomst, så jag sådde om 2019-06-02.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare
ärt, alfhild, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser