Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill hönan ruva nu?  (läst 1138 gånger)

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
Vill hönan ruva nu?
« skrivet: 19 nov-15 kl 19:03 »
Sedan några dagar ligger en av våra hönor i redet istället för att sitta på pinnarna med de andra. Kan det vara så att hon vill ruva? Med tanke på årstiden så känns det lite konstigt....

Vi har inget extra ljus i hönshuset utan hönsen får naturlig gryning/skymning för att de ska kunna få lite vila från äggläggningen. I går så tog jag ägget hon låg på + att jag flyttade på redägget (som alltid finns i redet) för att se om hon flyttade efter ägget. Idag låg hon återigen på samma ställe med ett nytt ägg under sig och hon hade även hämtat tillbaka redägget...Agnes blir 2 år nästa år och har inte visat detta beteende innan.

Vad tror ni?
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Hönslust

• Småland
SV: Vill hönan ruva nu?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-15 kl 19:25 »
Vi har en Brahmahöna som vi störde i 3 veckor innan hon kom på andra tankar och reste sig. Jag lyfte ut henne till de andra så ofta jag kunde men hon var genast tillbaka igen. Hon la sig i det redet som det fanns ägg i.
Fanns det inga ägg att stjäla så la hon sig utan, dock värpte hon inga själv.
Hon reste sig i Måndags och har gått med dom andra som vanligt sen dess.
Kan det vara rasrelaterat?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 20 nov-15 kl 06:15 »
Om en höna har värpt en tid , kan hon bli ruvlysten, oavsett årstid. Det styrs av hormoner, inte av tänkande.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lillhönan

• Halland
« Svar #3 skrivet: 20 nov-15 kl 12:26 »
Jag har en blandrashöna som ruvar nu, hon är inne på sin andra vecka. Jag har inte heller något extra ljus/värme till mina.
Hon har inte fått så många ägg (4) att ligga på pga av årstiden. Att jag låter henne ruva nu är för att jag vet att hon är envis som tusan, i fjol höll vi på i ca 6 veckor att sätta ut henne till de andra innan hon gav sig. När kycklingarna kläckts kommer jag att flytta in henne i stallet istället.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-15 kl 12:58 »
Ja hönor verkar ha bra koll på klockan men inte på almanackan!

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #5 skrivet: 22 nov-15 kl 18:43 »
Jaha, då verkar det alltså som att Agnes bestämt sig för att ruva då trots årstiden.

Tror att det måste vara som Sonja säger, att det beror på hormonerna och inte på vilken ras då vi alla verkar ha olika raser. Agnes är en Appenzeller och bevisligen vill både Brahma och blandisar också ruva nu.

Tack för era svar!
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 22 nov-15 kl 23:23 »
Kan det vara rasrelaterat?

Absolut. Hur sugen en höna är på att ruva är starkt relaterat till vilken ras hon tillhör. Ökänt storruvande raser är Dvärgkochin, Silkeshöns och Kindahöns, t ex.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 nov-15 kl 06:34 »
Det skiljer stort på individer inom en ras också, så det där med ruvvilliga raser är inte helt självklart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser