Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  potatis i sopsäck  (läst 6742 gånger)

Eulalia

• Gäst
potatis i sopsäck
« skrivet: 13 apr-07 kl 11:20 »
Är det nån som odlat potatis i sopsäck nångång?
Jag o morsan satte potatis i förrgår, hon hade tänkt använda gamla bildäck (och bygga på höjden) men jag avrådde.
Vi tog istället dubbla svarta sopsäckar, och satte lagom lite jord i botten, och sättpotatisen. Tanken är att man ska fylla på jord varteftersom, och säckarna ska stå upprätt. Det är enkelt att fylla på, det hålls varmt, ogräsfritt hoppas vi, och när man skördat snittar man bara upp säcken, och så lämnar man jorden på platsen för att bygga på "landet" som vi planerat för så länge.
Enda kruxet är att hon ville ha det på en gräsbevuxen klippa hon har på tomten...där jag ivarjefall inte vill ha landet. Men det är ju bara å kånka när det är dax för skörd.

Ville höra om nån mer har gjort liknande.
Det är ju ungefär som att odla i jordsäckarna.
Tips o trix?

Eulalia

• Gäst
Re:potatis i sopsäck
« Svar #1 skrivet: 13 apr-07 kl 11:29 »
Varför hon vill ha säckarna på klippan är för att den lagrar värme och det blir som ett litet växthus fast utan tak :-)
Vilket på sätt o vis inte är så dumt för ett land heller..fast hur blir det då med växter som har stora rotsystem, då måste man ju ösa på massor med jord!

Ännu en nackdel med att ha landet på  klippan är väl att vattnet rinner bort...fast det kan man väl fixa med rätt jordstruktur?
Tips, ideer, anything!
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 11:30 av Eulalia »

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 apr-07 kl 11:33 »
Balkongodlare har använt sopsäck. Blir det torrt kan man vattna.
Det är väl bara att försöka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-07 kl 11:40 »
Speciellt torrt lär det inte bli i säckarna, de håller nog fukten.
Men om man bygger på ett land på en något lutande klippa, med ca 1 dm jordlager..
hur blir det då med vatten, näringsämnen...
Det växer ju f.n gräs och annat skräp där, så det är ju inte torrt nu, varför skulle det bli det senare..? *funderar*

nu ser jag att Praline1 redan nämnt odling i säck i denna tråd:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=2;action=display;threadid=17134
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 11:54 av Eulalia »

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #4 skrivet: 13 apr-07 kl 12:50 »
Jag tycker det låter ganska fiffigt jag. Jag är nog mer på din linje att man kanske ska ha säcken där man sen vill ha landet. Dessutom om säcken står ovanpå där du har tänkt att gräva land så kanske det går enklare att gräva om gräset under säcken dör.
kan själv

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 apr-07 kl 14:17 »
Jag tycker det låter ganska fiffigt jag. Jag är nog mer på din linje att man kanske ska ha säcken där man sen vill ha landet. Dessutom om säcken står ovanpå där du har tänkt att gräva land så kanske det går enklare att gräva om gräset under säcken dör.

ja det stämmer ju! Det hjälper ju till att förberedda underlaget!
Tyvärr är det morsans odling så jag får inte flytta säckarna från hennes utvalda plats  :-X förrän potatisen är skördad...MEn jag kanske köper ett gäng sopsäckar till och odlar pumpa på samma vis.
Eller bara några säckar jord, såg 5 för 100. Det blir 10 säckar av det, för det är 50 liter i varje, och jag skulle nog ta halva mängden, för att ha plats att fylla på lite kompost senare..

någon som kommer på nån nackdel med detta system?
Bör man klippa upp botten en aning skulle ni lägga komposten på en gång?
Vad sägs om att sätta fröna direkt i påsarna och täcka över med väv för att slippa torka, kyla osv?
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 14:19 av Eulalia »

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser