Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har hänt med den jästa honungen?  (läst 6736 gånger)

christelle

• Blekinge
Vad har hänt med den jästa honungen?
« skrivet: 12 nov-15 kl 17:31 »
I våras hade jag ett gäng burkar med jäst honung, vilka jag använt till hud och hårprodukter. Idag när jag ska påbörja en burk jäst honung så har den slutat jäsa, luktar inte jäst, smakar inte jäst dock är den inte så söt som den brukar. Kan honungen jäsa färdigt precis som tex ett vin?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vad har hänt med den jästa honungen?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-15 kl 18:59 »
Vad som än jäser, så upphör det att jäsa när jästsvamparna har förbrukat allt socker eller när alkoholhalten blir för hög för att just den aktuella sortens jäst ska trivas. I honungsfallet gissar jag att det är det senare som har inträffat.

kurt

« Svar #2 skrivet: 12 nov-15 kl 19:00 »
Vin tappar man ju om och blir på så sätt av med jästen. Här är det troligare att något annat tagit överhanden t ex bakterier

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 12 nov-15 kl 19:26 »
Kan det vara alkohol i honungen?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 12 nov-15 kl 20:27 »
När jästsvampar lever och förökar sig så producerar de alltid alkohol och koldioxid. Så det går inte att undvika att det finns alkohol i saker som har jäst.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 nov-15 kl 20:28 »
Med alkoholer behöver det inte vara typ Etanol, det kan bildas farliga alkoholer också.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 12 nov-15 kl 20:34 »
Med alkoholer behöver det inte vara typ Etanol, det kan bildas farliga alkoholer också.

Men när jästsvampar sönderdelar socker är det till allra största delen etanol som bildas. De tyngre alkoholerna, som i rödnästa sammanhang sammanfattas som "finkel", är mer kletiga och illasmakande än hälsovådliga.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 nov-15 kl 20:41 »
Spontanjäsning garanterar inte att det inte finns träsprit, det kan bli det med vildjäst.

Varför inte provsmaka och kolla vad det är?

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 12 nov-15 kl 20:44 »
Mjöd gjordes redan på vikingatiden och det kan väl inte bildas några toxiska substanser i det eller..?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6d

Smak och doft är det inget fel på, dock verkar en del av sockret ätits upp av jästsvamparna så honungen är inte så söt. Har ingen alkoholmätare (mer än till mig själv) men vattenhalten ligger strax under 20 %.

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 nov-15 kl 20:49 »
Från Etanol Wikipedia.

"
Etanol skall inte förväxlas med metanol (träsprit). Denna kan i små doser leda till blindhet och i högre doser ofta till döden.
"

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 12 nov-15 kl 21:02 »
Från Etanol Wikipedia.

"
Etanol skall inte förväxlas med metanol (träsprit). Denna kan i små doser leda till blindhet och i högre doser ofta till döden.
"
I burken finns i grunden bara honung och vatten (20 %). På vilket vis skulle det kunna bildas träsprit av det?
Hur som helst så tar jag ett glas älggräslikör och spär ut honungen med ifall det nu ändå skulle vara metanol i den  :P

Halte

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 12 nov-15 kl 21:11 »
Spontanjäsning garanterar inte att det inte finns träsprit, det kan bli det med vildjäst.

Varför inte provsmaka och kolla vad det är?
Det kan inte bildas metanol vid jäsning, inte med vildjäst, inte med vanlig jäst och inte ens vid destillering med egen brännare. Det är en jäkligt seglivad myt, ungefär som kräkmedlet i Sustembolagets varor.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 nov-15 kl 21:16 »
Det vet man först timmarna efter konsumtion.

Symtom:

De flesta förgiftningsfall orsakas när metanol dricks som om det var etanol. Metanolens smak och lukt är snarlik den betydligt mindre farliga etanolens, varför förgiftningsfall förekommer regelbundet. Redan några centiliter kan vara dödligt om det dricks rent, men ofta sker intaget tillsammans med etanol vilket reducerar förgiftningsförloppet något. Även om den drabbade överlever kvarstår ofta permanenta hjärnskador, speciellt på syncentrum. Erfarenheter visar att omkring 1/3 av fallen slutar med att de drabbade avlider, 1/3 får bestående hjärnskador ofta inklusive blindhet, och återstoden klarar sig utan men.

Halte

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 12 nov-15 kl 21:22 »
Som sagt, såvida ingen hällt metanol i honungen så finns det ingen metanol i den. RN skadlig mängd metanol kan inte bildas på det viset. En gammal seglivad myt som tyvärr hålls levande.
« Senast ändrad: 12 nov-15 kl 21:31 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 12 nov-15 kl 21:27 »
Som kuriosa lägger jag denna länk som avhandlar metanol på ett annat forum
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=6766

Halte

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 12 nov-15 kl 21:34 »
Det ska tilläggas att det alltid finns en liten mängd metanol vid ALL alkoholfrsmställning, även i de finaste viner. Men någon mängd som är skadlig kan alltså inte bildas via en sådan jäsningsprocess.
- Olof Palme

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 13 nov-15 kl 10:21 »
Kan meddela att jag idag varken är död eller blind trots mycket smakande i går på den jästa honungen  ;D Nu skulle jag bara behöva låna en alkoholmätare om det nu går att kolla halten i honungen? Lite lagom alkohol i den kanske blir en riktig succé för riktigt god är den hursomhelst.

Halte

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 nov-15 kl 10:32 »
Kan meddela att jag idag varken är död eller blind trots mycket smakande i går på den jästa honungen  ;D Nu skulle jag bara behöva låna en alkoholmätare om det nu går att kolla halten i honungen? Lite lagom alkohol i den kanske blir en riktig succé för riktigt god är den hursomhelst.
Gör mjöd av den.
En damejeanne eller annat tätslutande kärl, 1 jäsrör och c:a 2 liter vatten per kilo honung. Rör ut honungen i ljummet vatten, sätt på jäsröret och se om det fortsätter jäsa. Har inget hänt på några dagar så släng i en påse med jäst för vitvin eller en speciell mjödjäst.. Sedan är det bara vänta vänta vänta.. :)
- Olof Palme

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 13 nov-15 kl 11:07 »
Har bara en oöppnad burk kvar nu men nästa gång honung jäser i flera burkar måste jag prova att göra gudadryck. Tror nog inte jag hade fått igång jäsningen igen utan vinjäst/bakjäst eftersom den har stannat av helt. Pratat med en ölbryggare om alkoholmätning och han trodde inte det går men skulle kolla med labbet.

Halte

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 13 nov-15 kl 11:21 »
Har bara en oöppnad burk kvar nu men nästa gång honung jäser i flera burkar måste jag prova att göra gudadryck. Tror nog inte jag hade fått igång jäsningen igen utan vinjäst/bakjäst eftersom den har stannat av helt. Pratat med en ölbryggare om alkoholmätning och han trodde inte det går men skulle kolla med labbet.
Jag undrar det ja.. Eftersom att det var i en försluten burk så skulle jag kunna tänka mig att jäsningen stannat av på grund av att koldioxiden som bildas inte kan försvinna. UJtan att vara någon expert i ämnet så utgår jag ifrån att jäsningen borde upphöra när koldioxiden inte längre "får rum" i den lufttäta burken. Jäser man vin/mjöd/med mera så ska ju koldioxiden försvinna ut men luft inte in. Vanligtvis genom ett vattenlås. Jag skulle tro att bara en mkt liten del är jäst, och där med en mkt liten alkoholhalt, men att det skulle fortsätta jäsa om man blandade ut det i vatten och tillät koldioxiden att kunna försvinna.
- Olof Palme

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser