Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att byta bank!  (läst 1073 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1638
    • -
Att byta bank!
« skrivet: 10 nov-15 kl 10:29 »
Hej!
På sätt och vis är det sååå!
Nu kommer det snart några oväntade kronor ; inga miljoner, men jag vill i alla fall vara "otrogen" mot min ordinarie bank, detta givetvis av ekonomiska skäl
Kan jag nu utan min ordinarie banks vetskap göra detta, eller kan den "gamla" banken se att jag nyttjat annan banktjänst?

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Att byta bank!
« Svar #1 skrivet: 10 nov-15 kl 10:35 »
Jag utnyttjar tre olika bankers tjänster. En av dem ringde och ville locka over mitt lönekonto till dem. På "rådgivningsmötet" var det helt uppenbart att de inte kände till någon av mina andra engagemang, bara att de såg att min lön inte kommit in till något konto på deras bank på 10 år. Så det där med "helkund" går det allt att fiffla en hel del med.

MVH
Magnus

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1638
    • -
SV: Att byta bank!
« Svar #2 skrivet: 10 nov-15 kl 10:44 »
Hej igen!
Tack, Magnus!
Det låter ju bra!  Hoppas det kommer ännu flera, lika positiva svar!
Visst skall det vara så som Du skriver ; man skall kunna nyttja vilken bank som helst utan annan banks vetskap! Men innerst inne troooor jag att de kan ta reda på vilken bank man än har, och sedan leta efter "orsak" att ställa frågor ; detta utan att behöva avslöja att de vet!


Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 10 nov-15 kl 14:19 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Att byta bank!
« Svar #3 skrivet: 10 nov-15 kl 12:14 »
Jag har flera olika banker (Swedbank, Handelsbanken, JAK och Riksgälden) och det är klart att de från "lönekontobanken" kan se att en betalar skulder/sparar etc till andra banker men det har de ju knappast med att göra.
Öppna konto i din nya bank och se till att pengarna du ska få kommer in direkt på det kontot utan att gå vägen via din ordinarie bank kanske är det smidigaste?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1638
    • -
SV: Att byta bank!
« Svar #4 skrivet: 10 nov-15 kl 14:24 »
Igen!
Ja, "christelle", så måste det gå till ; direkt till den nya banken utan mellanlandning!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Att byta bank!
« Svar #5 skrivet: 10 nov-15 kl 18:37 »
man är fri att anlita vilken bank man vill,dvs under förutsättning att banken ifråga vill ha dej som kund.
Jag har också olika banker,en till företagets konton och en privatbank. de vet inte om varandra och varför skulle de? Jag har inga krediter i något fall så jag är en rätt ointressant kund då jag istället för att ha pengar i fonder eller på konton köper fast egendom,kontant betalt o därmed ingen inkomstkälla för banken. Ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 4 användare (1 dolda)
MickeMård, Niklas Nyström, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser